• mammalovis

Hur får ni som har barn med adhd att städa rummet?

Jag och sambon är oense om barnens städning av rummet. Barnen är 4 år och 6,5 år. Den yngre fixar att städa sin halva med viss stöttning, men den äldsta blir bara arg och skriker och gapar eller lägger sig och sover istället för att städa. Hon lovar och lovar när hon ska städa och fortsätter skjuta upp det. Jag försöker städa med barnen medan sambon tycker att de ska klara det själva vilket bara leder till konflikter mellan dem. Då straffar han den äldsta med att få städa ensam istället, vilket leder till ännu mer skrikande. Hans sätt att tycka att de ska lösa det själva leder mest till att de leker och stökar ner ännu mer ... Så vi behöver få nya tankar. 

Jag läste nyligen en bok om adhd och det känns som att mycket stämmer, men just nu fungerar det bra i skolan och vi får ta striderna hemma desto mer. Så därför vore det skönt att höra hur andra med "problembarn" löser städningen. Hos oss känns det som att det blir för stort och ostrukturerat.

• Svar på tråden Hur får ni som har barn med adhd att städa rummet?
  • Alexi

Alltså, mina barn är inte barn med diagnos men det var hiskeligt vilka krav ni har på att så små barn ska klara av att städa rummen själva! Städa rummet helt själva? Hur har ni kommit fram till att de är stora nog för det? Hur har ni jobbat med att lära dem, uppmuntra dem osv?

• AndreaBD

Dina barn är egentligen lite små. Upp till 8/9-års-åldern bör man nog  städa tillsammans med barnen. Även utan ADHD.

Sedan kan barn med ADHD ha svårt att ha överblick vad som ingår, en del har ju perceptionsstörningar. Eller så blir de bara överbelastade, svårt att säga. Min äldste son har ADHD och jag brukade dra ned allt på golvet och sedan skulle han sortera bort alla grejer. Det var verkligen en hjälp för honom, det gick mycket lättare då. Men då var han säkert 9 eller 10.

• Amanda84

Nu har jag inte ett barn med adhd, men jag kan ju tycka att så länge ett barn inte klarar av att städa sitt rum ensam, så måste man som förälder städa tillsammans med barnet, oavsett om barnet är 3 eller 8 eller 12 år, har adhd eller ej. Det hör liksom till föräldraskapet.

Man låter ju plötsligt inte bli att plugga tillsammans med en 14-åring, bara för att den är tonåring, om 14-åringen måste få hjälp med att förhörd på glosor eller diskutera texter, för att klara av ett prov i skolan...

• Carambolan

Det är ju skittråkigt att städa ensam. Det gör inte ens vi vuxna i min familj, annat än typ fylla diskmaskinen. Vi har ett gemensamt städpass på helgen där alla är med. Var och en börjar med att plocka undan sina saker, både i eget rum och på andra ställen, och därefter får man ta uppdrag från listan (dammsuga, skura, städa toaletten, etc.) tills listan är tom. Peppig musik och alla hjälps åt tills det är klart. Tar sällan mer än en timme innan hela lägenheten är tiptop. Har gjort på samma sätt sedan första barnet var litet, så alla är med på noterna och ingen smiter undan.

• mammalovis

Nej, det är väl just det att vi tänker så olika. Sambon tycker att det ska funka ändå, så han kan sitta kvar i soffan ... Jag kan mer ge dem mindre uppdrag som att hitta sin smutstvätt eller plocka upp duploklossarna själva, men de större städningar som slutar med att man kan dammsuga golvet krävs att jag gör. Sambon vill väl inte ... eller skiter i det, då äldsta dottern dessutom är min ... Vi ser väl olika på stöket över lag ...

Nej, jag har sedan länge insett att de behöver hjälp och ger det med jämna mellanrum. Sedan får jag ändå INGEN hjälp av äldsta medan yngsta är duktig på att åtminstone hjälpa till, så där behöver vi ändå hitta en lösning. Enda gånger äldsta "frivilligt" hjälpt till var när de fick en studsmatta. Däremot kan hon vara väldigt tacksam när jag har städat fint, men ordningen varar inte så länge ...

Svar på tråden Hur får ni som har barn med adhd att städa rummet?