• Solstråle0001

vab? hur kompensera för akut stängd skola?

Min skola/fritids råkade ut för akut vattenläcka och tvingades stänga på förmiddagen. Hur ska jag redovisa detta? Såklart kan jag ta en halv semesterdag eller sista föräldrarpenningen. Men alla har ju inte möjlighet till det. Så vad ska man ta?

• Svar på tråden vab? hur kompensera för akut stängd skola?
  • AnkiC
    Amanda84 skrev 2017-06-04 00:43:16 följande:

Är man föräldraledig och blir sjuk så får den andra partnern vabba. Blir dagmamman sjuk utan att vikarie finns, så får man vabba. När en förskola brinner ner så får man vabba. Således så borde du även få vabba i det här fallet, men du måste också kunna ge en bra förklaring kring varför du måste vabba och förskolan måste kunna bekräfta anledningen till att du vabbar när försäkringskassan ringer.

Fel. Man får inte vabba när förskolan är stängd eller har brunnit ned.
  • Solstråle0001

Ingen Annan som har koll? Talar alltså inte om en vanlig studiedag utan en dag där fritids/Skola stängt akut och man varit TVUNGeN att hämta sina barn!

• Griseknoen35
    Solstråle0001 skrev 2017-06-05 20:07:51 följande:

Ingen Annan som har koll? Talar alltså inte om en vanlig studiedag utan en dag där fritids/Skola stängt akut och man varit TVUNGeN att hämta sina barn!

Ring försäkringskassan, borde gå att vabba då eftersom det kommer akut och ingen annan omsorg finns. Ring och dubbelkolla så får du ett 100% säkert svar.
  • Amanda84
    Alexi skrev 2017-06-04 07:52:23 följande:

Bär förskolan brinner ner får man vabba?? Säger vem?

Det kanske beror på vilken handläggare på försäkringskassan man har, inte vet jag. Jag vet föräldrar som fick vabba när grannförskolan i mitt förskoleområde brann ner, och detta var då de behövde hämta sina barn från förskolan, eller inte hade hunnit lämna sina barn på förskolan än (det hände kring 8-tiden på morgonen) och förskolan inte kunde lösa omsorgsfrågan på en halv dag. Då fyllde dessa föräldrar i samma sak som man gör om man är föräldraledig och vabbar för sjuk förälder.

• AnkiC
    Amanda84 skrev 2017-06-06 01:20:18 följande:

Det kanske beror på vilken handläggare på försäkringskassan man har, inte vet jag. Jag vet föräldrar som fick vabba när grannförskolan i mitt förskoleområde brann ner, och detta var då de behövde hämta sina barn från förskolan, eller inte hade hunnit lämna sina barn på förskolan än (det hände kring 8-tiden på morgonen) och förskolan inte kunde lösa omsorgsfrågan på en halv dag. Då fyllde dessa föräldrar i samma sak som man gör om man är föräldraledig och vabbar för sjuk förälder.

Bara för att det går att vabba betyder det ju inte att man får vabba. Finns ju inget sånt alternativ att kryssa i att förskolan brinner.
  • Jennie med ie

Till skillnad från vid planerade stängningar som planerings- och studiedagar (där alternativ omsorg dessutom vid behov ska ordnas om skolan/förskolan uppbär statligt stöd) ger reglerna tolkningsutrymme för att bevilja VAB vid denna typ av akuta stängningar eller andra akut uppkomna situationer där ord. vårdare (t ex skola/fritis eller förskola) inte längre finns tillgänglig. Så det hänger till stor del på hur generös den enskilda handläggaren är i sin tolkning.

• AnkiC
    Froken Lokens skrev 2017-06-08 15:42:28 följande:

Jag skulle vabba. Hur ska fk kunna veta om ditt barn varit friskt eller inte liksom?

Fk gör stickprov och ber att få in intyg från förskolan ibland.
  • Jennie med ie
    AnkiC skrev 2017-06-08 18:23:18 följande:

Fk gör stickprov och ber att få in intyg från förskolan ibland.

Fast på de intygen ska förskolan bara ange om barnet var där eller ej, om de inte bytt blanketter senaste året eller så. Inte om förskolan var stängd, eller barnet hade ledig dag på schemat o s v.
  • AnkiC
    Jennie med ie skrev 2017-06-08 18:37:32 följande:
    Fast på de intygen ska förskolan bara ange om barnet var där eller ej, om de inte bytt blanketter senaste året eller så. Inte om förskolan var stängd, eller barnet hade ledig dag på schemat o s v.
    Jo man fyller i om förskolan var stängd, om barnet hade en ledig dag enligt schemat eller om barnet var där. Tre alternativ.
  • Jennie med ie
    AnkiC skrev 2017-06-08 18:43:45 följande:
    Jo man fyller i om förskolan var stängd, om barnet hade en ledig dag enligt schemat eller om barnet var där. Tre alternativ.
    Då har de ändrat senaste året eller kanske två, för innan skulle man bara kryssa i om barnet var där eller ej. Inget annat. 
  • modsey
    AnkiC skrev 2017-06-08 18:43:45 följande:

Vabbade i april. Då fanns inte förskolan stängd. Efterskott det inte är ok att vabba då är der ju rätt självklart.
  • modsey
    modsey skrev 2017-06-08 19:08:24 följande:

Vabbade i april. Då fanns inte förskolan stängd. Efterskott det inte är ok att vabba då är der ju rätt självklart.

Sorry. Trodde det var vad vi föräldrar skrev
  • AnkiC
    Jennie med ie skrev 2017-06-08 18:56:56 följande:
    Då har de ändrat senaste året eller kanske två, för innan skulle man bara kryssa i om barnet var där eller ej. Inget annat. 
    Ja det har de säkert. Fyllde i ett intyg förra veckan. Innan dess var det flera år sedan. De kommer ju inte så ofta. Endast där det är misstänkt antar jag.
  • Jennie med ie
    AnkiC skrev 2017-06-08 19:33:01 följande:
    Ja det har de säkert. Fyllde i ett intyg förra veckan. Innan dess var det flera år sedan. De kommer ju inte så ofta. Endast där det är misstänkt antar jag.
    Det finns nån uppgift om att ca 5% ska kollas. Och det ska ske slumpmässiga kontroller, inte bara där man redan sett nåt som verkar misstänkt.
  • AnkiC
    Jennie med ie skrev 2017-06-08 19:34:50 följande:
    Det finns nån uppgift om att ca 5% ska kollas. Och det ska ske slumpmässiga kontroller, inte bara där man redan sett nåt som verkar misstänkt.
    Ok
Svar på tråden vab? hur kompensera för akut stängd skola?