Meowbaby skrev 2017-06-05 21:56:54 följande:
Hej,
Har en dotter på 9 månader som väl aldrig varit någon fantastisk sovare men som i perioder sover så otroligt dåligt på natten. Just nu är vi i en sådan exceptionellt dålig period sedan ca 2-3 veckor tillbaka med massvis av uppvak, hon vrider och vänder sig nätterna igenom känns det som. Testat det mesta då jag lusläst om olika tips och råd och har väl kommit fram till att hon bara är sådan. Men jag undrar, ni som har haft bebisar med orolig nattsömn, när har det blivit bättre mer permanent? Vi håller på att klappa ihop här hemma av sömnbrist, behöver ett mål/ljus i tunneln att se fram emot.
Det går inte att säga utan kan ta flera år innan det blir bättre (om ni har eliminerat alla orsaker som går att åtgärda, t ex för mycket värme etc), den stora skillnaden är att ett stort barn kliver upp ur sin säng och kommer självmant och letar efter trygghet och ropar inte och kräver att bli buren, så störningsmomentet blir mindre.
För tillfället är nog det enda ni kan göra att lära er hantera sömnbrist, och hitta strategier för att någon gång få sova ostört. Turas om att ansvara för varsina nätter är mitt tips. Man får lov att använda öronproppar och kanske t o m byta sovplats om det är så att man blivit väldigt lättväckt (vilket kan bli fallet ifall man är van att alltid ta uppvaken). Även "lediga" föräldrar behöver sova ostört ibland.