När sa ni "Jag älskar dig" till ert barn första gången?
Hej,
jag är mamma till en son på snart 8 månader. Jag har känt väldigt mycket kärlek och ömhet gentemot honom från att han föddes fram till nu, och det har växt sig starkare ju längre tid som gått. Jag vet att jag älskar honom.
När jag pratade med några andra mammor häromdagen kom vi in på ämnet att säga "Jag älskar dig" till sitt barn, och jag insåg att jag nog aldrig direkt sagt de orden till min son, bara "mammas älskling" och dylikt....då kände jag mig dum på något sätt, som att varför har jag inte sagt det, jag älskar ju honom... Jag vet inte om jag inte sagt det för att jag tänkt att han ändå inte förstår ordens innebörd ännu, eller att han förstår att jag älskar honom ändå, eller att jag pga av att jag som barn kanske inte fick höra de orden särskilt ofta är ganska hämmad när det gäller att säga just det....
Det gjorde mig lite ledsen att tänka att trots att jag känner så mycket kärlek till min son och visar det på många sätt (pussar, kramar, leenden, interaktion, lek etc), inte har sagt de orden på ett spontant sätt.... Idag sa jag det iaf till honom och kände att jag menade det...det var skönt...nu tänker jag att jag vill säga det ofta, för att han inte ska tvivla, för att jag vill visa både med ord och handling att jag älskar honom. Även om jag tror att handlingarna är det viktigaste, för om man bara säger "Jag älskar dig" och inte beter sig på det sättet blir det ju fel...
När sa ni dessa orden till era barn första gången och hur viktigt tänker ni det är att säga "Jag älskar dig" till ens barn även från tidig ålder, även om man visar på andra sätt att man älskar sitt barn?