såkalladbonusmamma skrev 2017-06-18 09:17:56 följande:
Fy, vad jobbigt för dig att uppleva det. Lider verkligen med dig. Det kan ju vara svårt att säga ifrån i sådana avseenden då det är lätt att hamna i att barnet "bara vill väl" och att man själv blir den som överreagerar. Men varje normal person borde ju förstå att man inte vill bli jämförd med sin partners ex i allt, till och med i graviditeten! Men jag tror tyvärr man får finna sig i att de sympatierna hittar man varken hos modern eller fadern eller barnet. Eftersom barnet utåt sett "bara vill väl". Personligen har jag svårt att tro att folk som gör så, barn eller vuxna, enbart vill väl och inte har några baktankar. Det blir ju bittert för en själv då det i princip då enbart hänger på att man själv är tillräckligt "stark" just få för att inte hänga upp sig på det, inte försöka "ge igen" och se på det med "förstående" ögon. Det är jobbiga grejer det där, som nog få kan förstå om de inte är där själva.
Du slår huvudet på spiken! Och har man väl börjat bita sig i tungan bygger man ju upp en ilska så att när man väl säger ifrån kommer att ta i från tårna. Och det är ju bara ett barn, som kanske inte förstår. Jag önskar jag hade sagt ifrån direkt för jag tror att varje input från min synvinkel är viktig för att han ska förstå. Jag hade hoppats pappan skulle ta hand om det när jag väl upplyst honom om problemet men han hade väl lättare att se sitt barns sida och tänka att det inte var så farligt, plus att jag tror det finns en rädsla att barnet ska känna sig utanför och då kan man ju inte påpeka att han är lite fel ute i sitt engagemang för bebisen. Man ska bara vara glad och tacksam då liksom.
Det där beteendet fortsatte naturligtvis efter förlossningen så det hade varit bättre att kväva det i sin linda, ju längre man väntar ju svårare blir det att rätta till. Men precis som du säger så är man inte alltid så stark. Som nybliven mamma var jag väldigt osäker på mig själv och även på hur jag förväntades hantera bonusen i förhållande till sitt syskon. Det kan ju liksom räcka att man just har blivit förälder, det är mycket redan där att smälta.