• Anonym (Orolig)

Kan man starta en vårdnadstvist om man inte är överrens vilken dag man ska byta på?

Kan man starta en vårdnadstvist om man är överrens om vårdnad och umgänge (delad vårdnad/växelvis boende) men inte är överrens om vilken dag man ska byta på?

• Svar på tråden Kan man starta en vårdnadstvist om man inte är överrens vilken dag man ska byta på?
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Märkligt) skrev 2017-06-12 22:21:57 följande:

Åh helt plötsligt så är barnfri tid något jätteviktigt. Varför blir det så viktigt plötsligt bara för att man separerar? Är man fortfarande ihop har man ju barnen 24/7. Slås ofta av detta i dessa trådar.

Bor man ihop så delar man ju på ansvaret 24/7.

Verkligen inte att jämföra med att vara ensam förälder.

Man blir väldigt låst som ensam förälder, väldigt mycket som man oftast inte kan göra, så som åka och träna, jobba över, gå ut med vänner, hitta på något utanför hemmet kvällstid, sticka iväg och handla själv osv.

Allt det kan man göra när man har en partner hemma att lämna barnet hos.

DÄRFÖR blir det viktigare med barnfri tid när man är ensamstående.

Inget konstigt alls om man tänker efter lite.
  • Anonym (*))
    Anonym (för attack) skrev 2017-06-13 19:37:49 följande:
    Det kan jag absolut, men det skulle jag kunna även om mina bonusbarn var där med.
    Personen jag svarade verkar anse att alla bonusfamiljer inte tänker på barnen bara för att de råkar vilja ha alla barn där samtidigt och sa att barn behöver egentid med sin egen förälder. Om man inte kan ha det med bonusbarnen närvarande borde man inte kunna ha det om bonusföräldern är där heller.
    Självklart är det mycket svårare att ha egentid med sitt/sina barn hemma om där finns andra barn, än om där bara finns en annan vuxen.
  • Anonym (för attack)
    Anonym (*)) skrev 2017-06-13 19:36:36 följande:
    Ja, det är väl så TS resonerar. Att hon vill leva sitt liv när barnen är hos pappan, och som du skriver är hon ju inte en dålig förälder för det. Tvärtom.
    Jag har aldrig kallat TS för en dålig förälder. Jag har dock påpekat att det kan bli svårt att vinna i en vårdnadstvist för att man vill umgås med föräldrar när den andre förälder vill samla barnets andra familj  under samma dagar. Det KAN vara så att de anser att det är för barnets bästa att vara med sina bonussyskon.
  • Anonym (Orolig)

Jag har inte sagt att jag sätter käppar i hjulet för att bonussyskonen och mitt barn ska ses, jag har erbjudit att byta helg för att dom ska få samma. Men nu räckte inte det utan nu ska vi byta så att han har helt samma som sin nya, vilket jag inte känner att jag kan.

Om räffar partner med barn så skulle pappan aldrig ta hänsyn eller byta bort några "fördelar" för min skull.

• Anonym (Orolig)

Inte för barnets skull, heller.

• Anonym (för attack)
    Anonym (*)) skrev 2017-06-13 19:41:33 följande:
    Vi tycker olika när det barnen. Jag anser att det är viktigt att  barnen har egentid med sina föräldrar, speciellt när de flyttar samman med andra människor som de inte valt själva. Det är inte samma sak som att de aldrig ska träffa sina bonussyskon, men de behöver även egentid med sina föräldrar.

Att ordna sitt liv så att man kan dejta och leva som singlar när man har barn, är inte att sätta barnperspektivet först. Man måste även ta hänsyn till den andre föräldern.
    Man måste inte alls ta hänsyn till den andre föräldern. Men det är bäst om man gör det. Det går dock åt båda håll, om vi ska ta TS fall som ex så kan man ju likväl säga att TS ska ta hänsyn till den andra förälderns önskan om att ha alla barn samtidigt.

Jag har aldrig sagt att det inte är viktigt med egentid, vaf snäll och läs noggrant om du ska kommentera. Det är superviktigt, men det går att ordna på massor av olika sätt, det måste inte nödvändigtvis ske på så vis att barnet bor hos den andra föräldern när inga andra barn är där.
    Anonym (*)) skrev 2017-06-13 19:43:58 följande:
    Självklart är det mycket svårare att ha egentid med sitt/sina barn hemma om där finns andra barn, än om där bara finns en annan vuxen.
    Varför det? Jag vet inte vilka barn du har omkring dig, men de barn jag har omkring mig vet att visa hänsyn till andra.

• Anonym (för attack)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-06-13 19:54:16 följande:

Jag har inte sagt att jag sätter käppar i hjulet för att bonussyskonen och mitt barn ska ses, jag har erbjudit att byta helg för att dom ska få samma. Men nu räckte inte det utan nu ska vi byta så att han har helt samma som sin nya, vilket jag inte känner att jag kan.

Om räffar partner med barn så skulle pappan aldrig ta hänsyn eller byta bort några "fördelar" för min skull.

Förstår jag dig rätt att du har bytt helger för att de skulle få ha samma? Men varför spelar bytesdagen någon roll då?

• Anonym (Orolig)

Jag har redan bytt bort mina helger som mina vänner är barnlediga.

Byter jag bytesdag byter vi motsatt vecka, vilket innerbär att jag i princip inte kan träffa två av mina vänner pga skiftgång. Varför är det fel att kompromissa?

• Anonym (Stå på dig)
    Anonym (för attack) skrev 2017-06-13 19:56:32 följande:

Man måste inte alls ta hänsyn till den andre föräldern. Men det är bäst om man gör det. Det går dock åt båda håll, om vi ska ta TS fall som ex så kan man ju likväl säga att TS ska ta hänsyn till den andra förälderns önskan om att ha alla barn samtidigt.

Jag har aldrig sagt att det inte är viktigt med egentid, vaf snäll och läs noggrant om du ska kommentera. Det är superviktigt, men det går att ordna på massor av olika sätt, det måste inte nödvändigtvis ske på så vis att barnet bor hos den andra föräldern när inga andra barn är där.Varför det? Jag vet inte vilka barn du har omkring dig, men de barn jag har omkring mig vet att visa hänsyn till andra.

Men om du läser så ser du att det är precis det hon har gjort, tagit hänsyn till pappan men inte fått någon förståelse för sina behov tillbaka. Hon har redan bytt helg för att de ska få samma helger men pappan visar ingen förståelse för att hon vill ha byte på fredagar. Tycker du att det är "ge och ta"?
  • Anonym (för attack)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-06-13 20:01:25 följande:

Jag har redan bytt bort mina helger som mina vänner är barnlediga.

Byter jag bytesdag byter vi motsatt vecka, vilket innerbär att jag i princip inte kan träffa två av mina vänner pga skiftgång. Varför är det fel att kompromissa?

Aha, då förstår jag. Jag fattade det som att ni hade varannan vecka men att han ville byta bytesdag bara, inte att allt ändras.
    Att kompromissa är väl egentligen a och o för skilda föräldrar, men alla vill inte som i ditt fall, där pappan inte vill. Dock finns risk som sagt att tingsrätten kan se det som att det är viktigare att barnen träffar sina nya bonussyskon, så var beredd på att ha bra och saklig argumentering där alla byten och kompromisser du redan har gjort framgår.

• Anonym (för attack)
    Anonym (Stå på dig) skrev 2017-06-13 20:02:06 följande:
    Men om du läser så ser du att det är precis det hon har gjort, tagit hänsyn till pappan men inte fått någon förståelse för sina behov tillbaka. Hon har redan bytt helg för att de ska få samma helger men pappan visar ingen förståelse för att hon vill ha byte på fredagar. Tycker du att det är "ge och ta"?
    Nej, det tycker jag inte, jag ville påpeka för TS att det finns en risk att hon inte får som hon vill i tingsrätten så att hon är beredd på att ha allt dokumenterat och framför sin sak sakligt.
  • Anonym (Orolig)

Bonusarna är som sagt viktiga, men dom är också tio år äldre än mitt barn.

Viktiga är dom för det, men här är det mer en bekvämlighet från pappans sida.

Han hr aldrig framfört att det skulle vara för barnets skull. Sen träffar jag också en kille med barn, men han är från en annan kommun så vi har inte kunnat flytta ihop än då jag inte får flytta för exet och min kille har hus.

• Anonym (för attack)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-06-13 20:17:22 följande:

Han hr aldrig framfört att det skulle vara för barnets skull. Sen träffar jag också en kille med barn, men han är från en annan kommun så vi har inte kunnat flytta ihop än då jag inte får flytta för exet och min kille har hus.

Ok, du hade nog fått lite andra svar om du hade skrivit alla fakta i trådstarten. Jag kan inte se att det blir någon större bekvämlighet att byta måndagar istället för fredagar men men. Eller är det så att han och hans nya bara har barnen samma helg, men inte samma vecka som det är nu? Eller har han varannan helg bara?

Du får absolut flytta, men du kan inte byta barnets adress utan ditt ex godkännande. Har du boendet idag?
    Hur långt bort är den andra kommunen? Kan pappans umgänge med barnet fortsätta?
  • Anonym (Stå på dig)
    Anonym (Soc) skrev 2017-06-13 09:54:03 följande:

Vi har som policy och trodde att det var det överallt att två handläggare närvarar vid dessa samtal. För att det ska vara så jämställt som möjligt och att ingen förälder ska känna sig i underläge. Sen förstås det praktiska, att en leder samtalet och den andra antingen för anteckningar vid behov och/eller ställer följdfrågor eller kommer med andra synvinklar.

Mycket märkligt bemötande och under all kritik faktiskt. Du är ju förälder och ska få din röst hörd.

Nu vet jag inte vad ditt ärende gäller men det ska inte ligga dig i fatet att du ifrågasätter när du känner dig dåligt bemött. Domstolen kan inte ta ett beslut om vårdnad/umgänge till din nackdel enbart för att du ringt och "varit besvärlig". Jag skulle, snarare, tänka att du är en förälder som är mån om att det ska fungera och är påstridig av den anledningen. Alltså engagerad. Låter som att du haft extremt otur. Tyvärr finns det rötägg inom alla typer av myndigheter.

Vill du berätta mer så ska jag se om jag kan hjälpa till/komma med råd?

Vad vänligt av dig. Vårt ärende är ganska likt det som trådstarten angett. Med skillnaden att jag tog allt ansvar de första tre åren efter skilsmässan då pappan valde att inte ha något regelbundet umgänge med övernattning. Han kom och hälsade på ett par gånger i veckan. Men sen träffade han en ny som också hade barn och då ville han att umgänget skulle vara enligt den nyas schema. Men även jag har vänner med annat barnschema som betyder mycket för mig. Gav också helgen men han vill ha det exakt efter hennes schema.

Jag undrar lite hur ni resonerar i sådana fall där det faktiskt inte spelar någon roll för barnet hur umgänget blir? När det bara handlar om föräldrarnas önskemål? Men för att vara den bästa föräldern man kan vara behöver man själv också må bra. Tycker det blir lite hyckleri ibland när föräldrar skriver om sina egna önskemål till barnens bästa istället för att stå för sina egna behov. Men det verkar man inte få säga högt.
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Stå på dig) skrev 2017-06-13 22:36:17 följande:

Vad vänligt av dig. Vårt ärende är ganska likt det som trådstarten angett. Med skillnaden att jag tog allt ansvar de första tre åren efter skilsmässan då pappan valde att inte ha något regelbundet umgänge med övernattning. Han kom och hälsade på ett par gånger i veckan. Men sen träffade han en ny som också hade barn och då ville han att umgänget skulle vara enligt den nyas schema. Men även jag har vänner med annat barnschema som betyder mycket för mig. Gav också helgen men han vill ha det exakt efter hennes schema.

Jag undrar lite hur ni resonerar i sådana fall där det faktiskt inte spelar någon roll för barnet hur umgänget blir? När det bara handlar om föräldrarnas önskemål? Men för att vara den bästa föräldern man kan vara behöver man själv också må bra. Tycker det blir lite hyckleri ibland när föräldrar skriver om sina egna önskemål till barnens bästa istället för att stå för sina egna behov. Men det verkar man inte få säga högt.

I de fall jag sett, liknande det som jag antar att du har, är det den huvudsakliga boendeföräldern som oftast är den vi utgår ifrån, eftersom det då är barnets främsta trygghet med fast bostad där de bott länge exempelvis och inte där det skett mycket förändringar och miljöombyten. Du skriver att han under 3 år frivilligt avsade sig nattumgänge med sina barn och även regelbundet umgänge- detta är något som kan vara till hans nackdel. Är det så att enda förutsättningen för att han ska kunna ha barnen hemma hos sig är att hans nya kvinna är med tillsammans med hennes barn så tänker jag att umgänget inte är till för era barn + pappan. Om du förstår hur jag menar. Men det blir otroligt svårt att bevisa. Oftast står ord emot ord, samtidigt som jag inte heller kan säga säkert att tingsrätten inte går på linjen att det ÄR viktigt för umgänget att barnen får vara i den nya familjekonstellationen med bonussyskon och att pappan är engagerad NU. Sånt brukar generellt gå före umgänge med vänner. Hur länge har pappan bott med sin nya?

I de fall när barn själva inte bryr sig om hur umgänget ser ut tittar man ändå på samma utgångspunkter. Att barnets behov hamnar i främsta rummet samt att umgänget är tryggt och givande för barnen. Det kan röra sig som kontinuitet, alltså så länge det finns en stabil umgängesplan där det inte hattas fram och tillbaks och ändras från gång till gång, att barnen har tillgång till en trygg vuxen som ser till deras behov och att föräldrarna kan samarbeta i frågor kring barnet eftersom det uppstår mycket runt omkring. Det allra vanligaste brukar vara varannan vecka-umgänge eller varannan helg. Vissa barn fixar inte att byta hem varannan vecka och det behöver inte vara barnen själva som uttrycker det, utan då utgår man ifrån den allmänna bilden som råder av hur barnen mår. Vilket brukar komma fram i samband med en utredning eller att föräldrarna har förmågan att se det på sina barn. Då brukar man rekommendera helg-umgänge. Dock bör man känna till att denna lösning är vanligast när barnen är små (alltså under 5 år), när ena föräldern är bosatt på annan ort eller när barnet själv sagt att hen vill att umgänget ska se ut så. Det kan vara svårare att få igenom ett sånt umgänge när barnen är lite större samt att de inte är av någon speciell åsikt. Det viktigaste är som sagt alltid barnens bästa. Oavsett om man som förälder har egna anledningar. Jag förstår din tanke, om att det blir hyckleri. Allt kring en vårdnadstvist är ju ofta för föräldrarnas skull om det förekommer under anledningen att det finns samarbetssvårigheter. Därför också otroligt svårt att ta ett beslut som i slutändan gör allihop nöjda och glada, för det brukar alltid finnas något som inte blir bra ändå enligt någon förälder. Så länge som man får till ett fungerande umgänge brukar allt annat vara sekundärt. Tyvärr. Ord står ofta emot ord.

Beroende på hur gamla barnen är tycker jag att någon ska "förhöra" dem och höra vad dem tycker. De flesta barn är lojala mot sina föräldrar och därför blir svaret ofta "spelar ingen roll" för att inte göra någon ledsen. Men en utomstående kan få ur dem annat. Eller det kanske är något som redan skett?
  • Anonym (Stå på dig)
    Anonym (Soc) skrev 2017-06-14 06:45:03 följande:

I de fall jag sett, liknande det som jag antar att du har, är det den huvudsakliga boendeföräldern som oftast är den vi utgår ifrån, eftersom det då är barnets främsta trygghet med fast bostad där de bott länge exempelvis och inte där det skett mycket förändringar och miljöombyten. Du skriver att han under 3 år frivilligt avsade sig nattumgänge med sina barn och även regelbundet umgänge- detta är något som kan vara till hans nackdel. Är det så att enda förutsättningen för att han ska kunna ha barnen hemma hos sig är att hans nya kvinna är med tillsammans med hennes barn så tänker jag att umgänget inte är till för era barn + pappan. Om du förstår hur jag menar. Men det blir otroligt svårt att bevisa. Oftast står ord emot ord, samtidigt som jag inte heller kan säga säkert att tingsrätten inte går på linjen att det ÄR viktigt för umgänget att barnen får vara i den nya familjekonstellationen med bonussyskon och att pappan är engagerad NU. Sånt brukar generellt gå före umgänge med vänner. Hur länge har pappan bott med sin nya?

I de fall när barn själva inte bryr sig om hur umgänget ser ut tittar man ändå på samma utgångspunkter. Att barnets behov hamnar i främsta rummet samt att umgänget är tryggt och givande för barnen. Det kan röra sig som kontinuitet, alltså så länge det finns en stabil umgängesplan där det inte hattas fram och tillbaks och ändras från gång till gång, att barnen har tillgång till en trygg vuxen som ser till deras behov och att föräldrarna kan samarbeta i frågor kring barnet eftersom det uppstår mycket runt omkring. Det allra vanligaste brukar vara varannan vecka-umgänge eller varannan helg. Vissa barn fixar inte att byta hem varannan vecka och det behöver inte vara barnen själva som uttrycker det, utan då utgår man ifrån den allmänna bilden som råder av hur barnen mår. Vilket brukar komma fram i samband med en utredning eller att föräldrarna har förmågan att se det på sina barn. Då brukar man rekommendera helg-umgänge. Dock bör man känna till att denna lösning är vanligast när barnen är små (alltså under 5 år), när ena föräldern är bosatt på annan ort eller när barnet själv sagt att hen vill att umgänget ska se ut så. Det kan vara svårare att få igenom ett sånt umgänge när barnen är lite större samt att de inte är av någon speciell åsikt. Det viktigaste är som sagt alltid barnens bästa. Oavsett om man som förälder har egna anledningar. Jag förstår din tanke, om att det blir hyckleri. Allt kring en vårdnadstvist är ju ofta för föräldrarnas skull om det förekommer under anledningen att det finns samarbetssvårigheter. Därför också otroligt svårt att ta ett beslut som i slutändan gör allihop nöjda och glada, för det brukar alltid finnas något som inte blir bra ändå enligt någon förälder. Så länge som man får till ett fungerande umgänge brukar allt annat vara sekundärt. Tyvärr. Ord står ofta emot ord.

Beroende på hur gamla barnen är tycker jag att någon ska "förhöra" dem och höra vad dem tycker. De flesta barn är lojala mot sina föräldrar och därför blir svaret ofta "spelar ingen roll" för att inte göra någon ledsen. Men en utomstående kan få ur dem annat. Eller det kanske är något som redan skett?

Tack för ett långt och utförligt svar! Jag tror inte att pappan skulle vara intresserad av något regelbundet umgänge alls om det inte var för den nya och hennes barn. Men som du säger, hur visar man det? Pappan har bott med sin nya i två år.

Mitt barn vill absolut inte prata med någon utomstående. Barnet är väldigt tydlig i den frågan. Hur gör man då?
  • Anonym (för attack)

Jag vill inte vara ofin, men det är trist att någon kapar en tråd för att få svar på egna frågor, starta gärna en egen tråd istället.

• nevermind

Du har ju redan mött dom halvvägs, det räcker mer än väl. Tror rätten kommer anse att du är mest samarbetsvillig.

• Anonym (Knut-Bertil)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-06-13 20:17:22 följande:

Du får flytta bäst du vill. Däremot får du inte ändra barnets boende utan att ni är överens. Vill pappan ens ha ert barn på heltid?
  • holidodi

Ja det är ett föredra om man är konflikträdd och inte vill ta diskussionen själv med sin före detta äkta hälft. Jag anser att det är fegt.

Svar på tråden Kan man starta en vårdnadstvist om man inte är överrens vilken dag man ska byta på?