• Anonym (Orolig)

Kan man starta en vårdnadstvist om man inte är överrens vilken dag man ska byta på?

Kan man starta en vårdnadstvist om man är överrens om vårdnad och umgänge (delad vårdnad/växelvis boende) men inte är överrens om vilken dag man ska byta på?

• Svar på tråden Kan man starta en vårdnadstvist om man inte är överrens vilken dag man ska byta på?
  • NELJ

Håller med om att det verkar att gå lite väl långt. Varför kan ni inte enas? Har ni andra samarbetsproblem?

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Klart man kan, men var beredd på att tingsrätten kommer att se er båda som omogna idioter som inte borde få skaffa barn från början.

• Anonym (bibo)

Vilka dagar har ni som val?

Kanske kan vi som haft de dagarna ge för och nackdelar?!

• Anonym (Orolig)

Jag vill inte gå till rätten. Är orolig att pappan gör det.

Han vill ha måndagar för att ha samma som hans nya har sina barn, jag fredagar (som vi har nu).

• NELJ

Vi byter på fredagar och jag tycker det är perfekt. Men om mitt ex tjej hade ett annat schema skulle jag kunna tänka mig att byta, förutsatt att han gjort det han kunnat för att se om hon kan ändra sig. Men ibland är det ju någons schema flera steg bort som styr (min semester i år styrs av mitt ex:s tjejs ex:s jobbschema, det är galet när man tänker på det...)

Hursomhelst, jag skulle inte vilja hindra mitt ex från att få lite vuxentid utan barn med sin tjej, bara på grund av min bekvämlighet. Jag tror alla i vår sits behöver egentid för oss själva och med våra nya partners.

Varför vill du hålla kvar vid fredagarna?

• Anonym (Orolig)

Det handlar inte om att han vill h egentid. Jag bytte nyss helger för att dom skulle ha samma.

Barnets bästa i fokus, absolut, men jag anser inte att jag ska behöva försaka allt mitt eget för att enbart tillgodose pappan?

• Kerubmamman

På vilket sätt försakar du allt ditt eget genom att byta dag? Jobbscheman som påverkas?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Orolig)

Nej, men skulle förlora tid med mina närmaste vänner då de jobbar skift. Då har vi barnen totalt olika och kan aldrig ses med barnen, dvs barn som betyder mycket för mitt barn.

Att få umgås barnledig med mina vänner är lika viktigt för mig som för sambon är för exet.

Kanske inte låter som samma sak. Men jag behöver vänner på min barnlediga tid.

• Anonym (Stå på dig)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-06-12 21:06:42 följande:

Det handlar inte om att han vill h egentid. Jag bytte nyss helger för att dom skulle ha samma.

Barnets bästa i fokus, absolut, men jag anser inte att jag ska behöva försaka allt mitt eget för att enbart tillgodose pappan?

Det där känner jag igen. Allt, precis allt skulle anpassas till mitt ex nyas tider. Ingen hänsyn togs varken till barnet eller till mina önskemål.

Har du redan varit tillmötesgående och känner att bytesdagen på fredagen är viktig för dig oavsett anledning tycker jag att du ska stå på dig. Nu förutsätter jag att det ena eller det andra inte är av avgörande betydelse för barnen för då går självklart deras bästa först.
Svar på tråden Kan man starta en vårdnadstvist om man inte är överrens vilken dag man ska byta på?