Studentpappa skrev 2017-06-24 17:00:39 följande:
Man kan göra så men jag gör det inte, en del av vitsen är ju att återinvestera utdelningen och få ränta på ränta på lång sikt. Jag sparar i aktier inte fonder, sambon får ca 20 000:-/år i utdelning hon plockar ut den varje år istället för att investera, vansinne enligt mig det hade kunnat ge henne en tidig pension om 25 år. Men hon tänker inte särskilt långt.
Det var bara ett exempel jag gav, om man vill känna att man fortfarande har pengarna kvar i nedtid.
Många har en rädsla för fonder att det ska gå ned, dock är det inte så svårt att göra mer pengar på fonder på ett år än vad man gör på ett bankkonto med motsvarande summa på 5-10.
Jag håller med, man ska inte ta ut vinst varje år utan låta pengarna växa, däremot tycker jag inte det är fel att placera från högrisk till lågrisk när det har gått upp mycket.
jag själv gick på en nit när jag la allt i en japanfond, den hade gått otorligt bra jag placerade med mål att sälja när jag gjort 5 % dagen efter hände något med yenen och det föll 8 % och dagen efter det 10, jag förlorade ett helt års vinst 75k på dessa dagar.
Det tog dock ett år att komma igen men när det gjorde det så var vinsten jag gjort nu rejäl.
Jag tycker inte man ska vara rädd för att satsa.