Noname00 skrev 2017-06-21 21:18:32 följande:
Kör ISK eller Kapitalförsäkring, placera på lång sikt räkna inte med 25% avkastning varje år.
Spara på konto så det finns buffert att ta av för tex oförutsedda utgifter, så man inte tvingas sälja med förlust bara för att man måste få loss pengar.
Jag har satt min period på 5-10 och placerat i högrisk.
Ska ni använda pengarna om 1-2 år välj en fond med lägre risk.
Tack så mycket! Det är bara sparandet till barnet jag funderar på just nu (vi har rätt bra buffertsparande så vi kommer peppar peppar inte behöva nalla av dessa pengar under tiden) så det blir ju på lång sikt. Vi har inte tänkt spara i barnets namn (det gör mor- och farföräldrar i mindre summor) utan ha pengarna i vårt namn och ge till olika ändamål vid olika tillfällen, så inte nödvändigtvis allt vid 18 utan kanske till en resa efter studenten, första "skruttbilen" (om man fortfarande kör bil om 17 år), en del av kontantinsats, kanske lite tillskott under studierna, kanske ett bidrag till bröllopsfesten om han vill gifta sig i framtiden osv. Så det blir nog på längre horistont än 17 år från nu

. Man kan väl annars sätta en viss procent av pengarna i låg risk och resten i hög risk, eller?