Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Sparar all till sina barn?

Mikaelaaa91 skrev 2017-06-20 20:27:55 följande:

Vi sparar undan 100kr i månaden till vår son. Vi anser att dessa pengar kommer han få när han väl ska köpa boende, bil eller någonting annat. 

Vi anser att det är en bra början för honom i sitt liv, att vi ger honom pengar som vi sparat undan till honom, jag skulle aldrig kunna låta honom spara undan till en kontantinsats själv, inte så som marknaden ser ut i dagens läge plus att man aldrig vet hur marknaden kommer se ut om 20 år. 

Blir nyfiken: Hur mycket avkastning har ni på de pengarna då? För en hundralapp i månaden i 18 år blir ju bara 21600 utan värdeökning och även med värdeökning undrar jag hur mycket kontantinsats det skulle räcka till egentligen. Alla pengar är självklart bra men att han inte skulle behöva spara ett dugg till kontantinsats själv för att ni sparat en hundring i månaden, då vore det roligt att veta vad ni sparar i som ger så bra värdeökning . Eller är det relativt billigt att köpa boende där ni bor så att kontantinsatsen inte behöver vara så stor?
  • Seven Costanza
    Noname00 skrev 2017-06-20 22:00:30 följande:

Om man ska spara i minst 18 år till sina barn så finns det ingen anledning att inte spara i fonder eller aktier.

Nej och det har jag inte påstått heller. Jag ställde en öppen fråga för att höra mer exakt HUR de investerar sparandet med tanke på att de hoppas att en hundring i månaden - en total insättning på bara 22000 - ska växa till sig såpass att det räcker till en kontantinsats utan att barnet behöver spara ett dugg självt.

Jag har själv bara en ettåring och ska precis börja med fonder till honom så det är klart att man blir nyfiken på huruvida så lite månadssparande kan räcka till en hel kontantinsats och i så fall HUR. Men jag öppnade också för att det kanske är mindre summor det rör sig om där de bor så att det inte behövs en helt fantastisk avkastning för att få 22000 att växa till åtminstone tio gånger pengarna som man idag behöver till insats där jag bor.
  • Seven Costanza
    Mikaelaaa91 skrev 2017-06-21 07:49:54 följande:

För tillfället sparar vi undan 100kr i månaden eftersom vi själva sparar undan till en kontantinsats. I början sparade vi undan halva barnbidraget till honom som vi sedan har minskat till en 100-lapp i månaden ett tag framöver. 

Om ett år (förhoppningsvis) kan vi spara hela barnbidraget till honom och lillebror :) Just nu sparar vi inte i någon fond, vi har ett konto i hans namn bara, ska däremot skaffa en bra fond till honom :) 

Okej tack för svar, håller själv på att fundera ut hur vi ska placera sparande till vårt barn .
    i dka placea sparandet
  • Seven Costanza
    Noname00 skrev 2017-06-21 06:50:21 följande:

Hur sparar du, fonder,?

Som jag skrev ska vi precis börja med fonder (och ev aktier) men själv kan jag inget om det så både jag och min man får kolla upp det först men han har mer koll än jag så jag vill få bättre insyn jag med. Har du några tips kanske? Vi har tänkt spara ca en tusenlapp i månaden.
  • Seven Costanza
    Noname00 skrev 2017-06-21 21:18:32 följande:

Kör ISK eller Kapitalförsäkring, placera på lång sikt räkna inte med 25% avkastning varje år.

Spara på konto så det finns buffert att ta  av för tex oförutsedda utgifter, så man inte  tvingas sälja med förlust bara för att man måste få loss pengar.

Jag har satt min period på 5-10 och placerat i högrisk.

Ska ni använda pengarna om 1-2 år välj en fond med lägre risk.

Tack så mycket! Det är bara sparandet till barnet jag funderar på just nu (vi har rätt bra buffertsparande så vi kommer peppar peppar inte behöva nalla av dessa pengar under tiden) så det blir ju på lång sikt. Vi har inte tänkt spara i barnets namn (det gör mor- och farföräldrar i mindre summor) utan ha pengarna i vårt namn och ge till olika ändamål vid olika tillfällen, så inte nödvändigtvis allt vid 18 utan kanske till en resa efter studenten, första "skruttbilen" (om man fortfarande kör bil om 17 år), en del av kontantinsats, kanske lite tillskott under studierna, kanske ett bidrag till bröllopsfesten om han vill gifta sig i framtiden osv. Så det blir nog på längre horistont än 17 år från nu . Man kan väl annars sätta en viss procent av pengarna i låg risk och resten i hög risk, eller?
Svar på tråden Sparar all till sina barn?