Är min mat helt åt skogen? Försök till viktnedgång

låt bli att räkna kalorier och håll dig till under 5 gram kolhydrater, ca 20% protein och resten fett :)
Intressant att energi ifrån proteiner kan öka ämnesomsättningen! Mitt ex klagade som sagt på att han inte gick ner i vikt av LCHF fast att han tränade hårt. Men när vi räknade på kalori taget visade det typ 5000kcal/dag. Inte så konstigt tänkte jag då. Han levde visserligen på bacon, grädde och halloumi i stort sett. Han åt nämligen varken sås i någon form eller grönsaker. Kött och fett uteslutande.
Jag äter kalorisnålt men ca 5-6 mål om dagen, rör mycket på mig och har en viktnedgång på ca 0,5-1kg/v och mår mycket bättre, känner mig piggare, sover bättre och är aldrig hungrig. Blir aldrig så där jobbigt mätt längre heller. Känns stabilt liksom.
Kolhydrater går rakt ut i blodet och ger alla celler energi först, sedan kommer fett. Det är lättare för kroppen kolhydrater till glukos medan fett är svårt, kroppen tar alltid genvägen. Det är fett som gör att du känner dig mät. Kolhydrater ökar insulinutsöndringen vilket i sin tur ökar förmågan att lagra fett.
Självklart kan man inte äta hur mycket som helst, men du håller dig mät och nöjd längre på samma kalorier än med kolhydrater i kosten.
Tack för alla svar. Kan säga att lchf är ingenting för mig. Det är dyrt att leva på bara feta saker samt att när jag provat så har jag gått upp i vikt, och dessutom så till middag så äter jag med sambon och då är det husmanskost som gäller. Till lunch så har jag nu ätit äggröra med keso och fetaost i en veckas tid. Skippar oftast frukosten, men äter jag frukost så är det havregrynsgröt som gäller. Jag har inte gått ner ett endaste gram på kalorierna ni ser ovan och jag har vägt allt!
Jag har pcos så det stör väl litegrann men det är nog matvanorna som förstör mest.
Jag äter 1500-2000 kcal/dag. Magert protein, bra fetter, kolhydrater i form av frukt och grönsaker. Inget socker i form av godis, fika eller läsk. Isglass ibland.
Jag rider ca 90 min 4-5 ggr/v och går mellan 10.000-15.000 steg/dag.
Jag har en viktnedgång på ca 0,5-1kg/v.
Är 173cm lång och startvikten var på 95kg. Bryr mig inte så mycket om vad vågen visar utan mer mått. De veckor jag har gått ner lite ölet inget alls har däremot måtten minskat.
Kanske inte direkt svar på din fråga men såhär ser det iaf ut för mig. :) lycka till!
Hej!
Vad äter du på en vanlig dag t.ex?
Du äter inget godis el. dylikt på helgen heller?
Jag ska försöka bli bättre på att gå fler steg, har definitivt dragit ner på promenerandet senaste året sedan jag började plugga :s
Nej jag har helt uteslutit sådant tills jag har nått min målvikt. Saknar det faktiskt inte heller. Har int eggat något sötsug alls sedan jag la om kosten.
Exempelvis åt jag det här igår.
Frukost: 3 knäckebröd (råg) med avokado, rökt kalkon och paprika + en banan.
Mellanmål: 1dl keso med tomater i.
Lunch: ugnsstekt laxfilé m. Sallad till + kall sås gjord på matyoghurt, citron och kryddor.
Mellanmål: ett äpple
Middag: tonfisksallad (stor) utan dressing + lite fetaost
Kvällsmål: morot och gurkstavar i en yoghurtdipp.
Totalt: ca. 1700kcal.
Jag har märkt att viktnedgången ökade markant när jag började röra på mig mer. Inte bara promenader utan mer eller mindre hela tiden. Jag grejar ute på gården (lagar staket, trimmar gräs, stängslar om etc) OCH promenerar MINST 45 min i rask takt varje dag. Utöver tidningen alltså.
Tack för alla svar. Kan säga att lchf är ingenting för mig. Det är dyrt att leva på bara feta saker samt att när jag provat så har jag gått upp i vikt, och dessutom så till middag så äter jag med sambon och då är det husmanskost som gäller. Till lunch så har jag nu ätit äggröra med keso och fetaost i en veckas tid. Skippar oftast frukosten, men äter jag frukost så är det havregrynsgröt som gäller. Jag har inte gått ner ett endaste gram på kalorierna ni ser ovan och jag har vägt allt!
Jag har pcos så det stör väl litegrann men det är nog matvanorna som förstör mest.
Man behöver inte tänka på kalorier när man äter lchf. Och det är en toppen-"diet" om man inte tränar.
Man går ner för att man äter så himla lite kolhydrater. Man äter ju mycket fett istället.
Man kan äta allt som innehåller under 5 g, sen hur mkt av det man äter spelar ingen roll, räkna så det blir 5% om dagen. Enkelt.
Jag har aldrig ätit så mkt grönsaker som när jag började med lchf, mer än halva tallriken, som för bestod av pasta, ris, potatis etc. Gick ner 15 kg på 2 månader och håller vikten än, flera år senare.
Man kan äta allt som innehåller under 5 g, sen hur mkt av det man äter spelar ingen roll, räkna så det blir 5% om dagen. Enkelt.
Jag har aldrig ätit så mkt grönsaker som när jag började med lchf, mer än halva tallriken, som för bestod av pasta, ris, potatis etc. Gick ner 15 kg på 2 månader och håller vikten än, flera år senare.