• lodjuret10

Bikini/baddräkt

Vad tycker ni om att använda bikini eller baddräkt på barn (som då inte behöver det egentligen)? Jag har så svårt att forma en åsikt om detta, då å ena sidan bikini sexualiserar barnet i sig, men å andra sidan vill jag inte att nån ska titta på mitt barn/ta bilder när hon är naken (självklart inte oavsett vad hon har på sig men ni förstår).

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bikini/baddräkt
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Dotter, 9) skrev 2017-06-15 22:08:49 följande:

Använder ytterst sällan i Sverige, det ska vara om vi är ute i skärgården eller det är väldigt varmt och hon badar hela tiden. Men utomlands måste hon ha det, hon är så väldigt ljus och rödlätt och jag vill inte hålla på och smörja hela tiden.

Du måste väl smörja lika ofta oavsett om det är vanliga kläder eller UV-kläder hon har på sig? Man smörjer ju bara de delar av kroppen som inte är klädd. Den nakna huden måste ju smörjas in oavsett.
  • Anonym (Dotter, 9)
    Anonym (Anna) skrev 2017-06-16 23:36:44 följande:
    Du måste väl smörja lika ofta oavsett om det är vanliga kläder eller UV-kläder hon har på sig? Man smörjer ju bara de delar av kroppen som inte är klädd. Den nakna huden måste ju smörjas in oavsett.
    Det blir ju inte speciellt mycket naken hud kvar? 

Har hon vanliga kläder smörjer jag en gång, hon badar ju inte bort skyddet då.
  • Anonym (Mami)

Min snart 3-åriga dotter kommer att ha uv-kläder vid bad i sommar. Om vi går till simhallen har hon baddräkt. Hon hade lika gärna kunnat ha bara badbyxor men hon ville gärna ha baddräkt när vi var i affären och skulle köpa badkläder. Jag har baddräkt, och hon ville väl ha likadant. Bikini hade jag dock inte köpt, mest för att tvådelat känns onödigt om vi badar inomhus.

• Anonym (Baddräkt)

Gillar inte bikinis till barn. Här har tjejen fått baddräkt eller badshorts/bikinitroser.

• mammalovis

Dottern som är 6,5 år fick sin första bikini förra året i samband med simskolan, då hon såg fler som hade det ville hon också ha. Jag hittade en på rea i större storlek i samma veva, så då var det bara att plocka fram. För mig spelar det ingen roll om hon har bikini eller baddräkt. Ju mer klätt, desto mer skyddad i solen ... Helst använder jag tunn långärmad blus och solhatt på dem istället för att bråka om att smörja (när de leker). 4-åringen har varit en kamp att smörja tidigare sommar. Vi får se hur det blir i år. För egen del är jag ljus och har lätt för att bränna mig om jag är ute längre än tänkt.

• Anonym (Original Gangster OG)
    Anonym (Dotter, 9) skrev 2017-06-15 10:41:25 följande:

Min dotter är 9. Hon använder bikinibyxa, badshorts eller baddräkt. Överdel behövs inte och används därför inte. Är vi i stark sol använder hon UV-tröja då hon är väldigt ljus.

Jag har flera flickor och ingen av dom har använt överdel förrän de fått bröst. De glider runt och är i vägen.

Men är inte en nio åring ganska "stor" för att vara utan överdel jag vet att de inte bröst ännu men ändå jag har alldrig sett en 9 åring utan överdel

Ja no jag skulle nog ha baddräkt, om jag skulle ha en liten flicka (har inte barn ännu) och om hon skulle ha bikini skulle jag bara använda underdelen

sextiotalist skrev 2017-06-15 11:49:08 följande:

Det är du som sexualiserar barnet med ditt sätt att resonera.

Jag är över 55 och jag är uppvuxen med att ha bikini och baddräkt (har foton på mig och min syster i de mest bedårande bikinis när vi var 4 och 6 år gamla). Det var ingen som pratade om att sexualisera flickorna för att de har bikini.

Joo nää det har blivit så underligt nyförtiden en liten flicka som har bikini och överdel det kan ju finnas pedofiler inte tänkte man så förr man behöver inte ha överdel eller så kan man ha överdel jag ser inget fel på att ha överdel
  • Anonym (Dotter, 9)
    Anonym (Original Gangster OG) skrev 2018-05-10 21:47:28 följande:
    Men är inte en nio åring ganska "stor" för att vara utan överdel jag vet att de inte bröst ännu men ändå jag har alldrig sett en 9 åring utan överdel
    Det har du med all säkerhet gjort även om du inte vetat exakt hur gammalt barnet är.

Min dotter är 10 nu och har precis börjat vilja använda enbart baddräkt, lite blyg och vill inte "visa sig naken" för andra än familjen. Hon har inte tillstymmelse till bröst än, det kommer säkert dröja 3-4 år till, men vill hon ha baddräkt är det hennes val.
  • Anonym (...)
    Anonym (Dotter, 9) skrev 2018-05-10 21:59:27 följande:

Det har du med all säkerhet gjort även om du inte vetat exakt hur gammalt barnet är.

Min dotter är 10 nu och har precis börjat vilja använda enbart baddräkt, lite blyg och vill inte "visa sig naken" för andra än familjen. Hon har inte tillstymmelse till bröst än, det kommer säkert dröja 3-4 år till, men vill hon ha baddräkt är det hennes val.

Oj när jag var 10 ville jag inte vara utan överdel. I och för sig fick jag mens när jag var 11 så jag hade påbörjat puberteten när jag var 10
  • Anonym (Kuksugaren)

Bikinin är ju inte gjorda för att sexuallisera barn de är gjorda för at täcka snippan rumpan och brösten brösten på större barn ett litet barn kan ha bara nedre delen

• Anonym (Kuksugaren)
    Anonym (Baddräkt) skrev 2017-06-17 09:05:37 följande:

Gillar inte bikinis till barn. Här har tjejen fått baddräkt eller badshorts/bikinitroser.

Bikinitrosor är inte det bikini eller menar du bara att din dotter får ha bara nedre delen av bikini
Svar på tråden Bikini/baddräkt