• Anonym (Too much)

Varför har vi så mycket teknik idag? Hur minimera den?

Det är inte ovanligt i en familj att det finns varsin smartphone, varsin surfplatta och kanske ett par datorer också i varje hem. Sen kanske man dessutom har gamla surfplattor etc som ligger och skräpar men som egentligen skulle vara funktionsdugliga. I en familj på fyra personer så kanske det alltså finns minst 10 apparater och då har jag inte räknat med eventuella musikspelare som iPod och avlagda apparater.

Tänker ni andra att det är för mycket och att man borde minimera lite? Om er familj har minimerat hur har ni gjort det då? En telefon behöver ju alla förstås men sen då? Hur många mer saker behöver man? För mig är en dator ett måste men surfplattan skulle jag nog kunna leva utan om jag är lite rationell.

Berätta hur ni andra tänker.

• Svar på tråden Varför har vi så mycket teknik idag? Hur minimera den?
  • Iarwain

På två personer:

3 Mobiler som används. (2 till som ska göras om till kameraövervakning)
    3 Surfplattor
    3 Ultra portable datorer (2 Chromebooks + 1 Windows)
    1 Släpbar dator (6 kilos laptop)
    2 Arbetsdatorer
    1 Läsplatta (för att läsa böcker på)

Sedan finns lite annat smått och gott åt teknikhållet.
    Rasberry Pie för olika experiment
    Synology back stationer
    Olika typer av skärmar spridda i olika rum
    Z-wave dosor
    433-dosor
    Google Home
    och säkert mer jag inte tänker på nu.

• Anonym (X)
    Aniiee skrev 2017-06-18 13:59:06 följande:

jättebra att du gör det som du mår bra av =)

Nu var ju just det med vägande golv en liten del och en grej de experimenterar med. Vad sägs om en badrumsspegel som visar upp hur det går för din aktieportfölj, dagens sportresultat eller vädret? Eller ett kylskåp som läser av vad du har där i och kan föreslå en måltid baserat på vad du har hemma?

de har massor med roligt för sig, de där ungdomarna =)

Jag tycker det låter fantastiskt. Vet du om de hittat en teknik att förlita sig på? Tycker själv inte att det verkar finnas någon tillförlitlig standard (som vanligt) utan Samsung vill ha sin standard, IKEA sin osv...
  • Iarwain
    Anonym (X) skrev 2017-06-18 18:11:18 följande:
    Jag tycker det låter fantastiskt. Vet du om de hittat en teknik att förlita sig på? Tycker själv inte att det verkar finnas någon tillförlitlig standard (som vanligt) utan Samsung vill ha sin standard, IKEA sin osv...
    Det finns väl tre defacto standarder som används.
    z-wave
    433
    Zigbee

IKEA använder Zigbee.
    Samsung har en hub-lösning utan egentlig koppling till över luften standard, så man kan antagligen, med möjligt "meck-behov" koppla IKEAs lösning till Samsungs.

Men det betyder inte att produkterna har öppna API:er, men man kan lyssna lite och se vad som verkligen sänds och använda detta för att koppla in sin egna lösning.

Ett "enkelt" sätt att koppla ihop allt detta är IFTTT.
  • Aniiee
    Anonym (X) skrev 2017-06-18 18:11:18 följande:
    det vet jag faktiskt inte. 
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (U)
    Anonym (Too much) skrev 2017-06-18 16:16:59 följande:

Jag tror du missförstår hela frågeställningen. Det handlar inte om att låta någon annan avgöra vad du får ha.

Vad menar du med att hela samhället blir mer civiliserat med teknik? Vi klarade ju oss väldigt bra för 20 år sen också när vi betalade räkningar med postgiro och inte behövde ge all vår födelsedata, telefonnummer och adress inklusive vår förstfödda bara för att få köpa en ny kyl och frys. Vi behövde inte heller oroa oss för att en främling som visste vårt namn kunde hitta oss på 0,03 sekunder bara för att vi träffats nånstans. Men det är helt OT men det är verkligen inte bara fördelar med teknik och verkligen inte alltid mer civiliserat som du säger.

Vad handlar det om då? För i mina öron låter det som att du redan bestämt dig att alla har för mycket teknik.

Vi klarade oss väldigt bra för 200 år sedan också, även för 1000 år sedan. Någonstans är ju dagens samhälle en produkt av den ständigt utvecklande tekniken. Nu jobbar jag själv med integrerad teknik och webblösningar, men för företag då och ser hur otroligt mycket de vinner på det. Forskningen går framåt mycket snabbare med hjälp av tekniken, arbetstillfällen skapas i snabbare takt osv osv.

Allt som skapas för ett gott syfte kommer kunna användas för onda avsikter också, inte bara teknik. Det är liksom så världen funkar. Men det är så att samhället blir mer civiliserat med teknik, det går inte att argumentera ifrån.
  • Anonym (Ölvåg)
    Aniiee skrev 2017-06-17 16:24:07 följande:
    jag håller med. 

jag har ett par ungdomar i vänkretsen (yngre syskon till vänner) som håller på att utveckla ett smart hem, dvs långt utöver dagens säkerhetsteknik.. superkul och intressant vad man kan göra med teknik. just nu håller de på med badrummet. Målet är att badrumsgolvet ska kunna väga alla personer i badrummet, även om man är flera stycken där samtidigt, och toan vill de ska kunna avläsa om man är gravid eller har diabetes/hur blodsockret ligger, till exempel.

De har redan lyckats göra så att olika rum spelar olika musik beroende på vilka som är i rummet och gjort integrerade "lärostationer"/"läxdatorer" i barnrumen.

(på tal om teknik, jag behöver forTFARAnde ett nytt tangentbord =P)
    Väga personer...

Nu såg jag vad man ska ha den tekniken till egentligen. Trycksensor i kylskåpet under ölen!
    När det börjar minska för mycket messar den frun i huset, när ölen är helt slut börjar sms:et med "Nej nu jävlar!"
  • Anonym (Ölvåg)
    Anonym (Ölvåg) skrev 2017-06-23 12:43:19 följande:
    Väga personer...

Nu såg jag vad man ska ha den tekniken till egentligen. Trycksensor i kylskåpet under ölen!
    När det börjar minska för mycket messar den frun i huset, när ölen är helt slut börjar sms:et med "Nej nu jävlar!"
    Eller inbyggt i glasunderlägget, med gps koordinater till min position!
  • Aniiee
    Anonym (Ölvåg) skrev 2017-06-23 12:43:19 följande:
    Väga personer...

De jobbar faktiskt på en liknande teknik till kylen och skafferiet, med idén att väga varor och påminna när saker börjar ta slut. 

Tydligen krångligare i köket än badrummet, dock...
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • absalon

Konservativ slogan:
    Utveckling innebär oftast inveckling. Allt var bättre förr. Ju förr dess bättre!

• Anonym (K)
    Anonym (Too much) skrev 2017-06-18 16:00:32 följande:

Det Anniee skriver om badrum och kylskåp låter som en ren mardröm. Ett skräckscenario av värsta sort. Men kan vi återgå till hur många prylar man har och behöver och vad man skulle kunna undvara?

Det konstiga är att många här beskriver hur många prylar de har, och att de minsann använder alla hela tiden, så det är minsann inte onödigt att ha så många prylar.

Men läser man andra trådar som handlar om hur mkt barn och vuxna sitter framför paddan/telefonen/TV, ja då använder folk nästan aldrig sina apparater.

Jag tror det kommer att komma en tid när det blir inne igen att inte använda teknik, utan istället umgås. Alltså barn och föräldrar. Vi betalar redan ett högt pris idag med barn och ungdomar som inte mår bra, är ganska säker på att det hänger ihop med vår fixering av apparater. Barn pratar inte mycket med sina föräldrar nu för tiden. Inte konstigt att de är så vilsna.
  • Konservativ

Vi har två borrmaskiner, en spis, kylskåp, frys, diskmaskin, tvättmaskin, sax, kniv, bakplåtspapper, glassmaskin, kaffekokare, luftfuktare, sopborste, fläktar, lampor, matberedare. Mycket bra teknik som vi ofta använder oss av, förutom glassmaskinen. 

• Anonym (Jo)

Vi har inte för mycket elektronik.

• absalon
    Anonym (K) skrev 2017-06-23 13:31:47 följande:
    Det konstiga är att många här beskriver hur många prylar de har, och att de minsann använder alla hela tiden, så det är minsann inte onödigt att ha så många prylar.

Men läser man andra trådar som handlar om hur mkt barn och vuxna sitter framför paddan/telefonen/TV, ja då använder folk nästan aldrig sina apparater.

Jag tror det kommer att komma en tid när det blir inne igen att inte använda teknik, utan istället umgås. Alltså barn och föräldrar. Vi betalar redan ett högt pris idag med barn och ungdomar som inte mår bra, är ganska säker på att det hänger ihop med vår fixering av apparater. Barn pratar inte mycket med sina föräldrar nu för tiden. Inte konstigt att de är så vilsna.
    Ja, vi häckar alldeles för ofta och länge på förträffliga Familjeforum.
    Men kul är det!
  • Iarwain
    Anonym (K) skrev 2017-06-23 13:31:47 följande:

Varför inte umgås i tekniken?
    Finns det någon motsättning där?

Hur menar du med att de (barnen?) är så vilsna?

• RMC
    Anonym (Too much) skrev 2017-06-16 16:35:13 följande:

Det är inte ovanligt i en familj att det finns varsin smartphone, varsin surfplatta och kanske ett par datorer också i varje hem. Sen kanske man dessutom har gamla surfplattor etc som ligger och skräpar men som egentligen skulle vara funktionsdugliga. I en familj på fyra personer så kanske det alltså finns minst 10 apparater och då har jag inte räknat med eventuella musikspelare som iPod och avlagda apparater.

Tänker ni andra att det är för mycket och att man borde minimera lite? Om er familj har minimerat hur har ni gjort det då? En telefon behöver ju alla förstås men sen då? Hur många mer saker behöver man? För mig är en dator ett måste men surfplattan skulle jag nog kunna leva utan om jag är lite rationell.

Berätta hur ni andra tänker.

Det är för mycket tekinik, vi har fallit i en fälla av konsumtion och beroende av att synas.

Gates  Zuckerberg och de andra djävulens entreprnörer:)   gnuggar händerna.
  • Anonym (K)
    Iarwain skrev 2017-06-23 16:25:22 följande:

Varför inte umgås i tekniken?
    Finns det någon motsättning där?

Hur menar du med att de (barnen?) är så vilsna?

För att det personliga mötet får stryka på foten om vi ska umgås med tekniken. 
    Väldigt många stirrar ner i sin telefon i stället för att prata med varandra. Att alltid sitta med telefonen i handen fast man konverserar, alltid kasta ett öga på mobilen fast man pratar med någon, då är man inte i nuet.

Många barn och ungdomar vet inte hur man uppför sig, långa köer till BUP, uppgivenhet osv. Väldigt vanligt bland ungdomar i dag. Jag tror att många skulle behöva umgås/samtala mer med vuxna, föräldrar och mor- och farföräldrar. Hitta ett sammanhang i livet, hitta meningen med livet.

Självklart är det kanon att vi kan skypa med vänner och släktingar på andra sidan jordklotet. 
  • Iarwain
    Anonym (K) skrev 2017-06-23 17:35:55 följande:
    För att det personliga mötet får stryka på foten om vi ska umgås med tekniken. 
    Väldigt många stirrar ner i sin telefon i stället för att prata med varandra. Att alltid sitta med telefonen i handen fast man konverserar, alltid kasta ett öga på mobilen fast man pratar med någon, då är man inte i nuet.

Många barn och ungdomar vet inte hur man uppför sig, långa köer till BUP, uppgivenhet osv. Väldigt vanligt bland ungdomar i dag. Jag tror att många skulle behöva umgås/samtala mer med vuxna, föräldrar och mor- och farföräldrar. Hitta ett sammanhang i livet, hitta meningen med livet.

Självklart är det kanon att vi kan skypa med vänner och släktingar på andra sidan jordklotet. 
    Men är felet att "många stirrar ner i sin telefon" eller att man inte kan umgås med tekniken?
    Det går väldigt bra att vara i nuet med tekniken.

Att du anser att "barn och ungdomar vet inte hur man uppför sig". Har det tänkt på att tiderna förändras och det kanske är du som är gammalmodig?
    Redan de gamla grekerna ondgjorde sig över den yngre generationens uppförande.

Tekniken möjliggör för många att "umgås/samtala mer med vuxna, föräldrar och mor- och farföräldrar".

Jag tycker du skyller beteenden på tekniken, som inte är teknikens fel.
Svar på tråden Varför har vi så mycket teknik idag? Hur minimera den?