• Bosan

Somnar er 9-12 månaders när ni är bortbjudna på kvällen?

Hej!

Somnar era lite "äldre" bebisar borta när ni är bortbjudna på kvällen? Tidigare har det inte varit några konstigheter.. Kunde somna i sele, vagn osv och sov tills vi skulle åka hem på kvällen. (Skönt att kunna umgås lite med vännerna när han somnat)

Men nu börjar det bli lite krångligare och kommer på mig själv att vilja åka hem när det är dags att sova men så vill jag inte ha det i längden.

Det som kan uppstå är gå ut och gå och söva i vagn = kommer vakna efter ca 1 timme ändå, och vara gnällig... Inte så kul att umgås då.

Vara vaken längre = bara gnäll, så det blir heller inte trevligt

Söva i värdarnas sovrum = han kommer nog inte till ro så lätt så det kan bli en mindre fight, när man e klar e det väl dags att åka hem typ (detta är vad jag tror, om jag känner honom iaf...

Typ hos mor och farföräldrar där han är van är det inga problem.)

Jag vill inte att han ska "vänja" sig att bara kunna sova hemma i sängen- men är det här en period som kan bli lättare? Har egentligen inga problem att anpassa mig och åka hem om det passar honom och oss bäst just nu, men är som sagt rädd att han blir ovan att somna borta och att det blir ett långvarigt problem som kommer låsa oss..

Vad tror ni? Tips? Hur har ni haft/har det? :)

• Svar på tråden Somnar er 9-12 månaders när ni är bortbjudna på kvällen?
  • Anonym (JK)

Min kan aldrig sova borta. Hon är 18 månader och jag ser till att vi är hemma senast åtta! Så är det när man blir förälder, man får offra det mesta! ;)

• Anonym (Stina)

Vi är alltid hemma senast 20, hon kommer inte till ro hos andra.

• trilskas

Vi bjuder hem istället. Så att bebisen/barnen har sitt precis som vanligt.

• Bosan

Tack för era svar! Hade gärna varit hemma till 20 :D han blir dock trött och gnäller redan 18:30. Är alltid hemma, alla dagar till 19 så han kan få sova då. Märkte dock nu när man börjar vara ute mer och hitta på saker lite senare, tex när vi grillade ute på eftermiddagen här om dagen och som idag var hos vänner att det inte var lika enkelt som förr med sovandet så därför undrar jag hur det är för andra :)

• Anonym (K)

Båda våra har alltid somnat i vagnen om vi inte har varit hemma vid läggdags. Ställer vagnen i t ex sovrummet så det är lugnt omkring. Båda har älskat vagnen så det har inte varit några problem. Själva nattningsrutinen har varit samma som hemma med ny blöja och pyjamas, välling/gröt, borsta tänderna och även samma tid som om vi varit hemma. Sen kan själva nattningen ta lite längre tid men inte så mycket längre. När stora var runt 2 år blev det dock svårare men då körde vi helt enkelt med att hen fick vara uppe hur länge hen ville. Det slutade med att hen låg på golvet och lekte ungefär en timme efter hen brukade somna, vi frågade om hen var trött och hen svarade att hen ville ligga i vagnen. När hen la sig där somnade hen direkt. Nu är hen snart 4 år och vi gör på samma sätt och det funkar bra. Men så har vi också ett barn som sover längre på morgonen om hen somnat sent kvällen innan. Vi hoppas att det kommer gå lika lätt med lilla eftersom vi är väldigt sociala och gärna stannar längre än till 19 när vi är bortbjudna. Kan även tillägga att vi bjuder folk till oss mycket oftare än tidigare för att det är lättare med barnens sömn. För oss funkar det då vi är de enda i våra kompiskretsar som har barn.

• Meriall

Med första barnet så sov han i vagnen även när vi var hemma i den åldern. Jättesmidigt och vi tog ju med den till andra så han somnade där han var van och sedan gick vi bara hem med den och han fortsatte sova :) Med lillan går det inte eftersom hon är mkt större i kroppen och växer ur vagnen mkt tidigare men har ni en liten bebis så funkar det säkert i några mån till och sedan är hen kanske stor nog att kunna somna lättare.

• Dixie

Mina barn har alltid kunnat somna borta, i den åldern i vagn, tycker det blev jobbigare sen när de blev för stora att somna i vagnen när vi var borta - kanske ni kan testa att även hemma får han somna i bagen för att vänja dig vid det.

• Physalis

Vår brukar vara vaken tills vi sätter oss i bilen. Vi ser till att ha med pyjamas och tandborste. Ibland vaknar hon till lite när vi kommer hem men somnar snabbt om.

Men vi försöker alltid åka hem vid läggdags om det inte är något väldigt speciellt. Nu har det inte varit något särskilt speciellt på ett tag så vi får se hur det fungerar nu på midsommar.

Korrekturläser som en kratta
  • Fru Ve

Olika med olika barn! Med ettan kunde vi verkligen aldrig gå bort på kvällen. Visst somnade han i vagnen men sen när vi skulle lyfta över till bilen eller sängen hemma så vaknade han och var sen vaken flera timmar i de flesta fall. Inte så kul när klockan är 01 om man sen ska vara vaken med barnet fram till 04.... så vi undvek det när han var liten. Tråkigt men det är så. Med tvåan har det varit lättare då han var lättare att lägga och även gick att snabbt söva om ifall han vaknade då vi kom hem.

• Fru Ve

Vår "etta" är också svår med detta att han vaknar supertidigt oavsett läggtid (vaknar senast 6 på morgonen alltid). Han är 9 år nu men det är lika än och har alltid varit. Så det är en dålig idé att gå bort med honom och låta honom vara vaken sent då hela hans dag efter blir förstörd. Han kan tyvärr inte vila/sova på dagen heller utan blir bara väldigt trött och bråkig. Vi blir lite begränsade av det så vi är helst hemma =/

• Duckan

Vi har inte haft några problem med att gå bort. Hon somnade oftast och sov sen. Eller var vaken stund och somnade igen. Vi kunde också bära henne sovandes ur bilstolen och lägga henne i sängen.

• LaFontaine

Hon somnar, men senare och sämre. Vi låser dock inte in oss kring hennes sömn utan kompenserar det dagen efter med mer sömn/vila istället.

Svar på tråden Somnar er 9-12 månaders när ni är bortbjudna på kvällen?