• Aalvaa0

Tonåring ha barnvakt

Hej! Jag är en tjej på 15 år och har en bror som är 17. Vår mamma vägrar låta oss vara hemma själva. Vi har sommarlov och hon jobbar kväll (kommer hem runt 21:30). Hon vill då att vi har barnvakt och hon litar inte på oss. Vi kan laga mat själva och jag kan även tillägga att ingen av oss är personer som går på fest och vi följer alltid alla regler. Jag tycker att vi förtjänar förtroende och att vi klarar att vara hemma själva några timmar på kvällen. Åsikter kring detta?

• Svar på tråden Tonåring ha barnvakt
  • KlunsSmurfen
    nämenojdå skrev 2017-06-19 15:24:47 följande:

Jadu alltså de låter som din mamma är lite överdriven, MEN det är hon som betalar för hemmet. Du får ju jätte gärna skaffa dig ett jobb och betala din egenbostad och bestämma där .Lilla fuff gumman pengar växer inte på träd 

Laptop gangster?
  • Panduro

Jadu alltså de låter som din mamma är lite överdriven, MEN det är hon som betalar för hemmet. Du får ju jätte gärna skaffa dig ett jobb och betala din egenbostad och bestämma där .Lilla fuff gumman pengar växer inte på träd 

Lilla fuff gumman? Vilket misslyckande.
  • Anonym (Oj)

När jag var 14 och min bror 17 var vi ensamma hemma en vecka när våra föräldrar var bortresta. Låter helt sjukt att ni inte får vara ensamma på kvällen!

• tobbe01
    Aalvaa0 skrev 2017-06-18 18:58:16 följande:

Hej! Jag är en tjej på 15 år och har en bror som är 17. Vår mamma vägrar låta oss vara hemma själva. Vi har sommarlov och hon jobbar kväll (kommer hem runt 21:30). Hon vill då att vi har barnvakt och hon litar inte på oss. Vi kan laga mat själva och jag kan även tillägga att ingen av oss är personer som går på fest och vi följer alltid alla regler. Jag tycker att vi förtjänar förtroende och att vi klarar att vara hemma själva några timmar på kvällen. Åsikter kring detta?

Vad tycker barnvakten? Hoppas det är mormor och inte en ung som är i er egen ålder som får 50 kr/timmen för att passa er.
  • Tom Araya
    Aalvaa0 skrev 2017-06-18 18:58:16 följande:

Om allt det du skriver här stämmer så tycker jag hon verkar rätt tramsig. Hon borde låta sina barn växa upp.

Fråga henne när hon tycker man borde kunna klara sig själv.

Behandlar hon er som småbarn när det gäller att hjälpa till hemma också?
  • Anonym (Ni borde klara det...)

Jag var ensam hemma hela helger när jag var 15.... och var till och med ensam torsdag-söndag med min 13 åriga lillebror när jag var 16.....Dvs skötte skolan och allt då det var vanlig vardag. 

Ensam på kvällen fram till sent (22-23 eller även midnatt) var jag från det jag var 12-13.... 

Din mamma överdriver rejält i mina ögon... Ni är snart vuxna och ni måste snart kunna ta hand om er själva och till och med bo själva... 

Vad har pengar med saken att göra?? Ts säger INGET som tyder på att hon vill ha pengar. Och varför prata så nedvärderande... Mindervärdeskomplex så du måste trycka ner folk?

• Kodia

Det du skriver låter jättekonstigt! Hur fungerar det resten av året? Har ni barnvakt på vardagskvällarna efter skolan då också?

Om det stämmer borde din mamma få lite perspektiv - hon kan ju prata med andra tonårsföräldrar. Mina barn är 15 & 17. De får vara hemma över en helg själva, och det var de förra året också. Ensamma på kvällen har de varit sedan de var typ 10-12, kanske.

• Aalvaa0

Hej! Det löste sig och jag lyckades övertala henne om att vi inte skulle behöva ha någon barnvakt. För er som undrade hur det fungerar resten av året är vi hemma själva efter skolan och mamma jobbar bara kvällar de veckor vi brukar vara hos pappa.

• Aalvaa0

Tycker att det spårar lite här // "Lilla fuff gumman"
  • IsDimma

Wow. I den åldern tillbringade jag någon sommarvecka själv i mammas övernattningslägenhet sex mil bort, mamma kom någon dag då och då för att sova där när hon jobbat. Där var jag också många många helger helt utan vuxet sällskap.
    Perfekt att träna lite inför vuxenlivet.

Brorsan var ensam nästan två veckor när jag följde med mamma och pappa till sommarstugan när han var 15 eller 16 år. Då befann vi oss 70 mil hemifrån och han fick förlora sig på sig själv, eller farmor om det hänt något stort som någon vuxen behövt lösa. Det värsta som hände var att huset blev invaderat med flygmyror och han tillbringade en hel kväll med att dammsuga upp såna

• Nandez
    Aalvaa0 skrev 2017-06-22 20:23:36 följande:
    Hej! Det löste sig och jag lyckades övertala henne om att vi inte skulle behöva ha någon barnvakt. För er som undrade hur det fungerar resten av året är vi hemma själva efter skolan och mamma jobbar bara kvällar de veckor vi brukar vara hos pappa.
    Bra att det löste sig.
Svar på tråden Tonåring ha barnvakt