• Ingetnamnbarajag

Inte rätt till fritids vid fl...

Här i min kommun har syskon rätt till 2 h på fritids om en förälder är föräldraledig. Fick bebis för 2 veckor sedan och oroar mig över skolstarten till hösten. Dottern börjar åk 3 och är van att vara på skola och fritids mellan 8.00-16.30 då vi båda jobbar. Har haft dessa tider sedan hon började på förskola. Vi har ca 2 mil till skolan så skjutsar henne till och från varje dag när vi åker samma väg till jobb. Nu tycker kommunen att jag ska göra denna resa varje dag när jag är föräldraledig då tiden 2 h inte räcker till att hon kan gå 8.00-16.30. Jag ska alltså köra minst 8 mil per dag med ett spädbarn morgon och eftermiddag trots att pappan kör denna väg varje dag. Kanske inte låter så farligt men det är ju bensinkostnader enbart för den resan tOr x2 samt att det alltid ska passa bebisen.. mitt förslag var då att hon kan få skolskjuts men de beviljar endast skolskjuts för barn med varannan vecka schema där en förälder bor närmare skolan än den andra. Så eftersom vi valt denna skola själv och gjort resorna självmant så tycker kommunen att vi kan byta skola istället eller göra dessa resor som föräldraledig. Är det bara jag eller låter det helt sjukt?? Vet att det ska finnas särskilda skäl och då kan vi få igenom fritids som vanligt men det verkar vara omöjligt. Kommunen tycker det är "vårt problem" och det är de ju.. men antingen ska vi betala dessa kostnader för att hon ska komma till skolan eller så ska hon behöva byta skola.. vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Inte rätt till fritids vid fl...
  • Fru Ve

Går det inte att hon åker buss hem efter skolan om ni själva betalar busskortet?

Jag förstår att det är besvärligt att skjutsa så mycket om man har ett spädbarn också. Beror ju iofs på hur bebisen är. Men vår bebis skriker oavbrutet om vi åker bil så för mig skulle det vara helt ohållbart med så mycket åkande varje dag. 

Jag skulle faktiskt ha försökt byta skola för att göra det enklare. Flickan kan väl ändå leka med sina "gamla" kompisar ibland? 

Sen är det ju som någon annan skrev relevant att ta reda på hur många som är på fritids efter skolan. I åk 3 är det vanligt att barn börjar gå hem själva. Det kan ju hända att de flesta av din dotters vänner slutar på fritids nu till hösten?

• Ingetnamnbarajag

Ska kolla upp med hennes bästa vänner hur de tänker göra till hösten om det finns möjlighet att hon kan få vara där efter skolan. Och så hämtar jag ibland. Skolbyte är inte aktuellt då hon vägrar. Buss skulle funka men blir så många byten och tycker hon är för liten för det. Tack så mycket för alla svar nu känns det bättre!

• whitestar
    Tow2Mater skrev 2017-06-21 15:07:50 följande:

Skulle haft barnet hemma. Vilket ickeproblem.

Du vet väl om att det är skolplikt här i Sverige!?
  • Tow2Mater
    whitestar skrev 2017-06-21 15:46:15 följande:
    Du vet väl om att det är skolplikt här i Sverige!?
    Ja, my bad. Läste för fort.
  • mammalovis

Jag tycker att er kommun låter väldigt generös, det vanligaste är väl att barnen förlorar fritidsplatsen när föräldern ändå är hemma ... Sedan har ni ju själva försatt er i situationen. På många håll får man byta skola om man bor i "fel" skolområde, så inte ens det fria skolvalet existerar ...

• ABC73

Kolla upp om det finns några bra eftermiddagsaktiviteter på skolan eller I närheten av skolan. Gymnastik, dans, instrument, kör, fotboll, scouter...

Antingen något hon kan ta sig till själv eller något som flera andra av hennes kompisar vill gå på. Då kan ni föräldrar turas om att ta dem dit.

Om det finns äldre barn som går på skolan eller någon närliggande skola  och som bor nära er kanske någon vill följa din dotter hem mot en liten slant.

Eventuellt kan hon kanske vara på din mans jobb ibland, eller vara själv på t.ex. ett bibliotek och läsa en stund.

En lösning som kan fungera en termin är att du skriver in dig på distansstudier. Ofta kollar dock kommunen om man faktiskt studerar efter en termin. Har du ett lugnt spädbarn eller studerar något du har bra kunskaper I redan kan du ju t.o.m. ta poäng och fortsätta studera lite längre...

• Alexi

I vår kommun försvinner rätten till fritids helt om föräldrarna inte jobbar. Så det kan ju vara relevant att jämföra med.

Sen undrar jag verkligen om det kommer kännas viktigt med fritids till så sent som 16.30 när hon går i trean. Så sent har inte så många varit kvar ens nu när vår dotter gått i tvåan, många blir hämtade eller börjar gå hem ensamma, allt mellan kl 13 och 16.

• Ingetnamnbarajag
    mammalovis skrev 2017-06-21 16:00:49 följande:

Jag tycker att er kommun låter väldigt generös, det vanligaste är väl att barnen förlorar fritidsplatsen när föräldern ändå är hemma ... Sedan har ni ju själva försatt er i situationen. På många håll får man byta skola om man bor i "fel" skolområde, så inte ens det fria skolvalet existerar ...

Jasså? I vår grannkommun är det 5 timmar per dag som gäller vid fl! Men som du säger är det nog vanligast att fritids uteblir helt. Ja det är det som är så synd då vi har fritt skolval men behöver byta skola på grund av sånt här. Jag betalar ju min fritidsplats året om, även på sommaren när hon inte är där. Förstår inte varför denna regel finns egentligen- någon klok som har ett bra argument? Jag tycker fritids bara är en bra sak. Och framförallt om bebisen visar sig vara en riktig skrikis så är det ju bara skönt för dottern att slippa åka hem med oss efter en hektisk dag på skolan, bättre hon får vara kvar och leka med vänner
  • Anna1234
    Ingetnamnbarajag skrev 2017-06-22 08:31:44 följande:

Jasså? I vår grannkommun är det 5 timmar per dag som gäller vid fl! Men som du säger är det nog vanligast att fritids uteblir helt. Ja det är det som är så synd då vi har fritt skolval men behöver byta skola på grund av sånt här. Jag betalar ju min fritidsplats året om, även på sommaren när hon inte är där. Förstår inte varför denna regel finns egentligen- någon klok som har ett bra argument? Jag tycker fritids bara är en bra sak. Och framförallt om bebisen visar sig vara en riktig skrikis så är det ju bara skönt för dottern att slippa åka hem med oss efter en hektisk dag på skolan, bättre hon får vara kvar och leka med vänner

Det fria skolvalet innebär också eget ansvar, inte att man ska få ännu mer förmåner pga de privata valen man gör. Om ni väljer att flytta så tar ni konsekvenserna av det, känns ganska logiskt.

Jag antar att du vet att du betalar en bråkdel att vad fritids kostar?

Fritidgrupperna är ofta stora och pedagogerna har mycket att göra, tänker du på allvar att din dotter ska vara där extra för att hon ska få leka istället för att du, precis som alla andra föräldrar, ordnar det själva? Ta hem kompisar!

Ärligt talat känns dina inlägg som ett typiskt svenskt " jag är så van att bli servad av svenska samhället att jag inte kan hantera min vardag själv"...
  • Duckan
    Sen undrar jag verkligen om det kommer kännas viktigt med fritids till så sent som 16.30 när hon går i trean. Så sent har inte så många varit kvar ens nu när vår dotter gått i tvåan, många blir hämtade eller börjar gå hem ensamma, allt mellan kl 13 och 16.

Så är det inte alls här på skolan. Vi bor mitt i smeten oh här går i princip alla på fritids och sen även på fritidsklubben i åk 4. I dotterns klass är det en som går hem efter skolan och han har ett äldre syskon.
  • Vet hur det känns

Här i Västerås så får man inte ha sina barn alls på fritids när man är föräldraledig. Mina tjejer är 9 och 7 år (åk3 och åk1) likt dig så har våra barn gått heltid 8-16:30 i flera år då vi båda jobbar dagtid/heltid.

Men nu när bebis kommer så kommer mina tjejer få vara hemma när inte obligatoriskt skoltid är. Stora tjejen börja skolan 8 och sedan slut vid 13-14. Lilla tjejen i 1an går oregelbundet då skolan valt detta.(delats in i två grupper). Grupp1 börjar 8 och grupp 2 börjar 10 sen slutar grupp 1 efter lunch och grupp 2 vid 14 sen varvar dom varannan dag.

Svar på tråden Inte rätt till fritids vid fl...