• Hotelltrattkantarell

Lågt hb och låga järndepåer

Någon som har erfarenhet utav lågt hb och låga järndepåer? Mitt hb låg på 97 och järndepåerna på 37. Hur har de gått för er? Min bm sa att jag skulle börja med niferex och sen komma tillbaka om 2 veckor för att ta nya prover. Känns jättejobbigt att äta niferex då jag blivit väldigt hård i magen utav det tidigare. Hur har ni fått göra?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Lågt hb och låga järndepåer
  • Mia86a

Jag har också lågt hb och dåliga järnvärden. Har vid min förra graviditet ätit två Niferex om dagen samt druckit blutsaft och fått b12-tillskott på recept. Det höjde inte mina värden, men behöll dem på samma nivå iallafall.

Jag har dåliga värden även denna graviditet men äter endast 1 tablett Niferex om dagen samt en tablett b12. Känner mig trött, yr och orkeslös så ska vid provtagningen nästa vecka fråga om jag ska öka dosen med järn...

Hoppas du får upp dina värden! Mina blev betydligt bättre efter förlossningen med första barnet, så det gäller att härda ut.

• Hotelltrattkantarell

Mia86a inga injektioner eller så än? Hoppas de blir bättre för dig! Jag tänker prova med niferex men om magen kör ihop sig då kommer jag inte fortsätta med dom.

• mrshudson75

Jag har också haft dåliga värden o har haft alla graviditeter. Mår kasst av både duroferon o niferex men min ljuvliga barmorska tipsafe om nya järntabletten sideral som inte löses upp förrän i tarmen o inte alls påverkar magen! Helt fantastiskt Har ätit den en månad nu o värdena är bättre, jag mycket piggare o magen opåverkad. Sideral är lite dyrare än de andra tabletterna, men inte alls farligt mycket, köps över nätet på typ apotekets sida.

• Aliona

Jag hade 105 i hb - järndepåerna mätte de inte. Kunde absolut inte ta järntabletter då jag led av förstoppning nästan hela graviditeten. Tog dulcosoft som gjorde det uthärdligt. Jag fick upp mitt hb till 120 genom att "bara" äta järnrik mat och undvika alla mjölkprodukter, kaffe och te i samband med maten. Alltså, jag åt mjölkprodukter vid ett mål, men inte i samband med annan mat. Däremot alltid någon c-vitamin i samband med maten. Det var ett jäkla jobb, men jag hade en lång lista på järnrik mat på kylskåpet och såg till att varje mål innehöll saker från den. Blutsaft funkade också att dricka för mig.

• Mia86a
    Hotelltrattkantarell skrev 2017-06-22 08:00:05 följande:

Mia86a inga injektioner eller så än? Hoppas de blir bättre för dig! Jag tänker prova med niferex men om magen kör ihop sig då kommer jag inte fortsätta med dom.

Nej, injektioner har de aldrig nämnt så det hoppas jag man slipper.
  • Lynxsa

Finns ett nytt järn på apoteket nu. Sideral forte heter det. Min bm tipsa om det när magen inte klarade av 2 nifrex om dagen. Absolut bästa järnet och med tanke på priset så måste det vara bra. 299 på apotek och 259kr på apotea för 30 kapslar.

Jag har ätit 2 om dagen och magen har funkat bra. Hade hb 105 och ligger nu på 122. Det går framåt.

• Mosternanna

Testa järntabletten SiderAl forte. Dom är nya och bygger på nån mikroteknik som gör att många slipper magbesvär. Funkar för mig. Billigast på nätet.

Svar på tråden Lågt hb och låga järndepåer