• themia

    Ellinor Grimmark skyller på sin kristna tro

    Ellinor Grimmark (kallad "barnmorskan") tar nu sitt abortmotstånd till EU-domstolen för att tvinga Sverige till underkastelse.
    Jag kan förstå att hon inte gillar aborter, det gör inte jag heller.
    Men problemet är att hon skyller på sin kristna tro, vilket är rent nonsens
    Hon har helt enkelt inte läst sin bibel!

    Bibeln säger inget om abort, däremot att livet börjar vid födseln.
    Dessutom finns mängder av verser i bibeln som föreskriver barnamord.
    Budordet "Du skall icke döda" gäller uppenbarligen inte barn.

    Ett exempel bland många:
    "Samarien har trotsat sin Gud


    och får sona sin skuld.
    De skall falla för svärdet,
    deras spädbarn skall krossas,
    havande kvinnor skäras upp."
    Hosea 14:1
    Tänk om folk kunde ta eget ansvar för sina idéer och inte skylla på urgamla sagor.
    Vad tycker du?
  • Svar på tråden Ellinor Grimmark skyller på sin kristna tro
  • themia
    Konservativ skrev 2017-08-13 14:28:59 följande:
    Så fortfarande kan du inte belägga att Grinnmark lagt till eller dragit ifrån någonting från Bibeln. Nu hänvisar du istället till judisk tradition, vilket Grinnmark förmodligen inte behöver bry sig om. Vem är det som för en ohederlig debatt nu?
    Att det inte finns explicit uttryckt i Bibeln att foster är levande säger ingenting då det inte finns uttryckligen uttryckt motsatsen heller.

    Din tes i TS var att Grinnmark är ohederlig och hycklande. Därpå skrev du att Grinnmark hade lagt till eller dragit ifrån Bibeln. Du har inte kunnat belägga det, enbart att hon har en annan Bibeltolkning än du har.
    Jag måste tydligen bli övertydlig för att du ska begripa (eller är du bara ute för att bråka?)
    Hon hänvisar till sin kristna tro (= Bibeln) för att hävda något som inte finns i Bibeln. Alltså har hon lagt till något som inte finns:
    Punkt!
  • Konservativ
    themia skrev 2017-08-13 23:04:02 följande:
    Jag måste tydligen bli övertydlig för att du ska begripa (eller är du bara ute för att bråka?)
    Hon hänvisar till sin kristna tro (= Bibeln) för att hävda något som inte finns i Bibeln. Alltså har hon lagt till något som inte finns:
    Punkt!
    Tack för att du hånar mig.

    Först hittar du på din egen version av Kristen tro (sola scriptura in extremis) där man som troende tydligen enbart får citera Bibeln. En sådan tro har knappast någon och jag tror inte Ellinor Grimmark som verkar vara pingstvän skulle skriva under på den. Sedan försöker du använda denna tro (men misslyckas eftersom du hänvisar till judisk tradition) och hittar då inget ställe i Bibeln där det står att man inte får göra abort. Problemet är att du inte kan hitta belägg för att Grimmark går emot sin egen tro och verkligen inte att hon hycklar. Hade du t.ex. hittat belägg för att hon utför illegala aborter för pengar så hade du kunnat anklaga henne för hyckleri men det finns naturligtvis inget sådant att hitta.

    Varför tror du att man har predikningar i statskyrkan? (Jag är inte vidare förtjust i statskyrkan men många präster kan predika bra.) Tror du att prästen bara står där och citerar Bibeln? Nej, han förklarar förstås vad Ordet har för inverkan på oss idag, hur det ska förstås idag, vad olika teologer sagt genom tiderna o.s.v. o.s.v. Enligt din tro (som ingen, inte ens du, har) skulle det vara att förvanska Bibeln. 

    Texten måste förklaras. Vad den betydde då den skrevs, vad den har för betydelse i vår tid. Hur ska vi tillämpa den. Vad betyder t.ex. ordet 'älska', i "älska din nästa"? Inte helt självklart.
  • oanonym
    Konservativ skrev 2017-08-14 10:46:38 följande:

    Tack för att du hånar mig.

    Först hittar du på din egen version av Kristen tro (sola scriptura in extremis) där man som troende tydligen enbart får citera Bibeln. En sådan tro har knappast någon och jag tror inte Ellinor Grimmark som verkar vara pingstvän skulle skriva under på den. Sedan försöker du använda denna tro (men misslyckas eftersom du hänvisar till judisk tradition) och hittar då inget ställe i Bibeln där det står att man inte får göra abort. Problemet är att du inte kan hitta belägg för att Grimmark går emot sin egen tro och verkligen inte att hon hycklar. Hade du t.ex. hittat belägg för att hon utför illegala aborter för pengar så hade du kunnat anklaga henne för hyckleri men det finns naturligtvis inget sådant att hitta.

    Varför tror du att man har predikningar i statskyrkan? (Jag är inte vidare förtjust i statskyrkan men många präster kan predika bra.) Tror du att prästen bara står där och citerar Bibeln? Nej, han förklarar förstås vad Ordet har för inverkan på oss idag, hur det ska förstås idag, vad olika teologer sagt genom tiderna o.s.v. o.s.v. Enligt din tro (som ingen, inte ens du, har) skulle det vara att förvanska Bibeln. 

    Texten måste förklaras. Vad den betydde då den skrevs, vad den har för betydelse i vår tid. Hur ska vi tillämpa den. Vad betyder t.ex. ordet 'älska', i "älska din nästa"? Inte helt självklart.


    Det som en präst predikar kan mycket väl vara ett sätt att att förvanska bibeln. Det finns tusentals tolkningar och inriktningar, och jag tvivlar på att alla har rätt.
  • Konservativ
    oanonym skrev 2017-08-14 12:11:16 följande:
    Det som en präst predikar kan mycket väl vara ett sätt att att förvanska bibeln. Det finns tusentals tolkningar och inriktningar, och jag tvivlar på att alla har rätt.
    Kan vara, visst. Men Themia tycks anse att alla tolkningar innebär en förvanskning.
  • oanonym
    Konservativ skrev 2017-08-14 14:16:22 följande:

    Kan vara, visst. Men Themia tycks anse att alla tolkningar innebär en förvanskning.


    Ja, det vet man ofta inte. Gud verkar inte ha givit oss ett facit, utan bibeln är ett smörgåsbord där man kan få ut nästan vad som helst.
  • themia
    Konservativ skrev 2017-08-14 10:46:38 följande:
    Tack för att du hånar mig.

    Först hittar du på din egen version av Kristen tro (sola scriptura in extremis) där man som troende tydligen enbart får citera Bibeln. En sådan tro har knappast någon och jag tror inte Ellinor Grimmark som verkar vara pingstvän skulle skriva under på den. Sedan försöker du använda denna tro (men misslyckas eftersom du hänvisar till judisk tradition) och hittar då inget ställe i Bibeln där det står att man inte får göra abort. Problemet är att du inte kan hitta belägg för att Grimmark går emot sin egen tro och verkligen inte att hon hycklar. Hade du t.ex. hittat belägg för att hon utför illegala aborter för pengar så hade du kunnat anklaga henne för hyckleri men det finns naturligtvis inget sådant att hitta.

    Varför tror du att man har predikningar i statskyrkan? (Jag är inte vidare förtjust i statskyrkan men många präster kan predika bra.) Tror du att prästen bara står där och citerar Bibeln? Nej, han förklarar förstås vad Ordet har för inverkan på oss idag, hur det ska förstås idag, vad olika teologer sagt genom tiderna o.s.v. o.s.v. Enligt din tro (som ingen, inte ens du, har) skulle det vara att förvanska Bibeln. 

    Texten måste förklaras. Vad den betydde då den skrevs, vad den har för betydelse i vår tid. Hur ska vi tillämpa den. Vad betyder t.ex. ordet 'älska', i "älska din nästa"? Inte helt självklart.
    Jag hånar inte

    Varför måste texten förklaras, om det finns en allvetande gud som inte borde ha några som helst problem att förklara sin vilja kristallklart för var och en?

    Jag tror inte vi kommer längre. Jag anser att du har fel, men jag respekterar din åsikt.

  • Emsterangel

    Ja, eller hur visst är det obehagligt med aborterade foster som lever. Men samtidigt så är det ändå djup oetiskt att försöka återuppliva barnet/fostret om man sedan tidigare bestämt att det är en abort man ska göra. Läkaren kan inte bara sätta sig över det även om det är tekniskt möjligt att rädda barnet. Det finns ju regler för när man får göra abort alltså vilken vecka sedan om ingreppet flyttats fram lite utan mamman kan råda över det. Ja, det kan helt enkelt inte vara tillräckligt skäl för att ändra hela premissen. Fast jag vet förstås inte själv hur jag skulle tänka eller agera om jag ställdes inför en sådan situation. 

  • kt h
    Emsterangel skrev 2017-08-25 11:46:02 följande:

    Ja, eller hur visst är det obehagligt med aborterade foster som lever. Men samtidigt så är det ändå djup oetiskt att försöka återuppliva barnet/fostret om man sedan tidigare bestämt att det är en abort man ska göra. Läkaren kan inte bara sätta sig över det även om det är tekniskt möjligt att rädda barnet. Det finns ju regler för när man får göra abort alltså vilken vecka sedan om ingreppet flyttats fram lite utan mamman kan råda över det. Ja, det kan helt enkelt inte vara tillräckligt skäl för att ändra hela premissen. Fast jag vet förstås inte själv hur jag skulle tänka eller agera om jag ställdes inför en sådan situation. 


    Vad är mer obehagligt, att man dödar ett foster eller försöker återuppliva ett foster?
  • oanonym
    kt h skrev 2017-08-25 14:00:59 följande:

    Vad är mer obehagligt, att man dödar ett foster eller försöker återuppliva ett foster?


    Der beror på, men spontant känns det mer obehagligt att döda ett foster.
  • kt h
    oanonym skrev 2017-08-25 16:03:51 följande:
    Der beror på, men spontant känns det mer obehagligt att döda ett foster.
    Jag håller med. Även om kvinnor har rätt att döda ett liv enligt lagen, så måste dom åtminstone förstå att dom dödar ett liv.

    Att förneka att man dödar ett liv är hemskt, dom måste kunna se faktum att detta liv har "armar och ben som dom kan vifta med, kvida och pipa, och har ett hjärta som slår", innan dom avslutar detta liv.
  • oanonym
    kt h skrev 2017-08-25 16:33:07 följande:

    Jag håller med. Även om kvinnor har rätt att döda ett liv enligt lagen, så måste dom åtminstone förstå att dom dödar ett liv.

    Att förneka att man dödar ett liv är hemskt, dom måste kunna se faktum att detta liv har "armar och ben som dom kan vifta med, kvida och pipa, och har ett hjärta som slår", innan dom avslutar detta liv.


    Jag tror dock många vet om det, men vill inte tänka på det. Och ibland är även mannen med och bestämmer, så det är inte bara kvinnan som "dödar ett liv".Det kan vara ett gemensamt beslut.
  • kt h
    oanonym skrev 2017-08-25 16:47:19 följande:
    Jag tror dock många vet om det, men vill inte tänka på det. Och ibland är även mannen med och bestämmer, så det är inte bara kvinnan som "dödar ett liv".Det kan vara ett gemensamt beslut.
    Jag menar inte att jag ska tvinga kvinnor för deras beslut, lika lite som jag kan tvinga att människor att dom dödar andra i krig, jag menar bara att man ska åtminstone tänka på saken, vad deras handling har för konsekvenser.

    Jag tror inte att dom flesta kvinnor tänker foster som ett barn, med armar och ben, som barnet viftar med, och ett hjärta som slår, utan tänker så som samhället har porträtterat det med, en livlöst massa av celler, ett foster, inget barn, som man kan göra sig av med som vilket avfall som helst, utan några samvetsbetänkligheter.

    Det tycker jag är hemskt.
  • oanonym
    kt h skrev 2017-08-25 16:58:56 följande:

    Jag menar inte att jag ska tvinga kvinnor för deras beslut, lika lite som jag kan tvinga att människor att dom dödar andra i krig, jag menar bara att man ska åtminstone tänka på saken, vad deras handling har för konsekvenser.

    Jag tror inte att dom flesta kvinnor tänker foster som ett barn, med armar och ben, som barnet viftar med, och ett hjärta som slår, utan tänker så som samhället har porträtterat det med, en livlöst massa av celler, ett foster, inget barn, som man kan göra sig av med som vilket avfall som helst, utan några samvetsbetänkligheter.

    Det tycker jag är hemskt.


    Ja, det finns nog alla varianter. Det finns de som mår jättedåligt över att behöva göra abort, och det finns antagligen de som tar ganska lätt på det.
  • kt h
    oanonym skrev 2017-08-25 17:04:41 följande:
    Ja, det finns nog alla varianter. Det finns de som mår jättedåligt över att behöva göra abort, och det finns antagligen de som tar ganska lätt på det.
    Oavsett så är det inte tillåtet enligt bibeln att döda ett liv.

    Även dom som blir våldtagna borde kunna se oskyldigheten i det liv som föds, och kan adoptera detta liv istället för att mörda dessa individer.
  • oanonym
    kt h skrev 2017-08-25 17:17:12 följande:

    Oavsett så är det inte tillåtet enligt bibeln att döda ett liv.

    Även dom som blir våldtagna borde kunna se oskyldigheten i det liv som föds, och kan adoptera detta liv istället för att mörda dessa individer.


    Fast vad bibeln säger spelar ingen roll. Skulle vi leva efter bibelns alla påbud, regler och lagar så skulle det inte bli trevligt.

    Och Gud leder ju inte med gott exempel precis.
  • kt h
    oanonym skrev 2017-08-25 17:20:34 följande:
    Fast vad bibeln säger spelar ingen roll. Skulle vi leva efter bibelns alla påbud, regler och lagar så skulle det inte bli trevligt.

    Och Gud leder ju inte med gott exempel precis.
    Så du erkänner att Svenska Kyrkan inte lever efter bibelns påbud, regler och lagar?

    Tror du att jag är förvånad?

    Varför påstår Svenska Kyrkan överhuvudtaget att dom är kristna om dom inte följer bibeln? Varför påstår dom att dom följer bibeln?

    Kan dom inte starta en egen religion som är helt separerad från bibeln?
  • oanonym
    kt h skrev 2017-08-25 18:18:05 följande:

    Så du erkänner att Svenska Kyrkan inte lever efter bibelns påbud, regler och lagar?

    Tror du att jag är förvånad?

    Varför påstår Svenska Kyrkan överhuvudtaget att dom är kristna om dom inte följer bibeln? Varför påstår dom att dom följer bibeln?

    Kan dom inte starta en egen religion som är helt separerad från bibeln?


    Erkänner? Vad SvK gör och inte gör är inget jag vet så mycket om, och jag bryr mig heller inte så mycket.

    Dock finns det många som säger "vi är det sanna kristna".
  • Åsa
    kt h skrev 2017-08-25 17:17:12 följande:
    Oavsett så är det inte tillåtet enligt bibeln att döda ett liv.

    Även dom som blir våldtagna borde kunna se oskyldigheten i det liv som föds, och kan adoptera detta liv istället för att mörda dessa individer.
    Nja, budorden har ett förbud mot att dräpa men Bibeln har många exempel på där liv tas utan att det framgår att händelsen skulle fördömas vare sig av Gud eller människor.
    Men ska vi vara sådana innehöll budorden i äldre version även ett bildförbud (som iakttas inom vissa kristna riktningar även nu men framför allt levt vidare inom Islam). Vem bryr sig om det idag?

    Sedan har vi som flera påpekat exegetikens problem. Vad innebar det att dräpa på Mose tid? Var det situationsbetingat? Berodde det på vem som utsattes?

    Ansåg man att ett foster hade ett liv? (I många kulturer har man inte ansett detta; även födda barn har på sina håll ansetts vara ok att sätta ut att dö så länge de inte namngivits etc.) Den generella uppfattningen i Bibeln tycks vara att livet startar när personen börjar andas. Det anges t ex att när någon genom kroppsligt våld orsakat en kvinnas missfall döms han att böta till kvinnans kvinnans make /för förstörd egendom/, inte "öga för öga" till förlust av liv eller kroppsdel.
Svar på tråden Ellinor Grimmark skyller på sin kristna tro