• hanna0224

    Kan ja ha bröstcancer??

    Jag har haft öma och varma bröst i typ 3 dagar nu och googlade det såklart. Det stod att de kunde vara att de växte (är 15 så antar de fortfarande växer) eller hormonproblem/bröstcancer.
    det stod sedan under att man skulle ställa sig framför en spegel och känna om man har knöllar i bröstet och det var de ja gjorde, ja tror ja kände en knöll. Jag kanske bara är nojig men varje gång ja känner så äre nå där. 

    Jag vet inte vad jag ska göra och vågar inte säga till mina föräldrar och tänker inte göra det fall de finns en annan lösning. 

    Ska jag gå in på ungdomsmottagningen? Hittar ingen sajt där det står att man kontakta någon o fråga saker med gmailen o allt så vad ska jag göra?

    Går det bara att dropa in på ungdomsmottagningen? Jag bor inte så nära stan där den finns o ska t stan med en vän imorn så skulle vara bra om ja bara kunde dropa in, undersökas sen bli berättad att jag bara va nojig o gå vidare utan att ha behövt oroa mina föräldrar


    hjälp
  • Svar på tråden Kan ja ha bröstcancer??
  • LemonGirl

    Var inte orolig. Man får inte bröstcancer som 15-åring. Troligen är det bara helt ofarlig förtätnad i bröstvävnaden. De är mycket vanliga och helt ofarliga. Men du bör undersökas.

    Varför vill du inte berätta för dina föräldrar?

    Om du absolut inte vill berätta för dem, så besök åtminstone en läkare och få det undersökt.

    Ta det lugnt. Och ta hand om dig.

  • Snyggfrida

    Som ovan sagt är det högst troligen inte cancer, och behöver inte ens vara någon förtätnad i bröstvävnaden heller. Brösten känns olika beroende på vart i din cykel du är. Sen beror det lite på bröststorlek med, jag med mindre bröst har naturligt lite "knölar" då de består till största delen av bröstkörtelvävnad och mindre av fett. Är du orolig men har svårt att ta dig till umo, ring till 1177 och rådfråga alt ringa närmaste ungdomsmottagning och be att få prata med en barnmorska/gynekolog.

  • hanaanaj

    Tack så mycket, lättare att andas nu

    Vill inte berätta för vill inte att de oroar sig, avskyr att se min mamma orolig och gråta och min syster och jag vill inte börja få mer uppmärksamhet än min äldre syster då hon (när hon va full) sa att jag va bästa barnet och att de älskade mig mer m.m (hon sa inge elakt men visste inte hon hade känt så) vill bara vara en vanlig familj, älskar hela familjen o vill itne att nåt ska stå i vägen och skapa oro

    fattar inte den här sajten alls.. hahhah står ja ä 47 år o att ja inte kan skriva me mitt andra konto

  • LemonGirl

    Bra att Snyggfrida skrev att bröst känns annorlunda under menscykeln. Glömde det. Mer kompakta och hårda strax före mens och mjukare efteråt, något förenklat.

    47 är standardinställningen. Om man inte uppger sitt födelseår blir det per automatik 47.

    Skönt att du kan slappna av nu. :)

  • sextiotalist

    Håller med de övriga att det troligen är precis som det ska vara.
    När man själv ska undersöka brösten för att upptäcka knölar, så rekommenderas det att man gör det vid samma tillfälle under menscykeln, just för att brösten ändrar sig under cykeln.
    Nu är ju du också i den åldern som brösten växer.

    Att få bröstcancer i din ålder är ytterst ovanligt, det är väl ett fall per år i åldern 15-19 år.
    Men gå ändå till ungdomsmottagningen så kommer de visa hur man känner av brösten och det är ju väldigt bra att kunna det.

Svar på tråden Kan ja ha bröstcancer??