• karamellflickan

    Ihopfällbar bur, finns det?

    Sedan några år tillbaka så har vi ett par kaniner. Nr vi tidigare åkt bort mer än en natt har vi alltid haft, med några undantag, någon som kommit och kollat till dom, men nu har vi en planerad resa på en vecka samtidigt som samtliga kaninvakter också är bortresta. Ett alternativ är att lämna på kaninpensionat, precis som vi gjort de andra gångerna som vi varit iväg och ordinarie vakter inte kunnat. Saken är den att de jag testat på har jag inte varit så nöjd med. Så därför funderar vi på att ta med kaninerna. Resan är på ca 4 timmar och vi kommer att vara på landet. Tidigare gånger som kaninerna fått åka bil har det inte varit något problem, men så har de heller aldrig åkt så långt. Vi kommer ha tillgång till trädgård så på så vis är det inget problem. Inomhus kan de inte vara där vi ska vara, dessutom så är och har de alltid varit utomhuskaniner. Det som jag behöver hjälp med är om man kan köra ett par kaniner så långt utan att de stressad? De har inte visat något sådant symptom vid tidigare resor, men de har som sagt var aldrig åkt så långt heller. Transportbur har jag. Frågan är hur jag ska "förvara" dom på plats? Som sagt var, det ska vara ute men ändå så att vi får plats för det i bilen (två vuxna, två barn plus kaniner i en V50 och en veckas packning), rymningssäkert (kompostgaller tar de sig igenom) och så sälgrot, både mot rymning och för rovdjur. Finns det något sådant? Alternativ tips på bra kaninpensionat i Göteborgsområdet? Någon som vet?

  • Svar på tråden Ihopfällbar bur, finns det?
  • moaguuun

    Det finns nog inte kaninburar som går att fälla ihop, det är ju kompostgaller som gäller då. Jag tror de klarar en resa på 4 timmar om de bara har vatten och kanske hö/halm att gömma sig i så känner de sig nog trygga. 


    Smidigast hade väl dock varit att hitta någon som kan kolla till dem. 


    Förstår inte heller vad du gör med sälgrot.

  • Jemp

    En hundbur i metall i tillräcklig storlek kanske skulle funka? Med presenning eller så som skydd över.

    Resan i sig bör inte vara några problem.

  • nuharjagbytt

    Det borde gå att bygga ihop en rastgård på plats. Verkar gå att köpa, annars furu slanor och sätta fast lämpligt nät. Se till att de har hus och skydd bara.

  • karamellflickan

    Vet inte hur sälgrot kom in i bilden, förmodar att autokorrekt kom in då jag skrev på mobilen. Vad jag menade egentligen kan jag inte komma på nu.

    Vi lyckades hitta några vänner som kunde ta hand om kaninerna. Annars så hade det blivit Teddytassen som egentligen hade fullbokat, men som fick in ett sent återbud. Hade det inte löst sig så skulle vi köpt något liknande denna m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/alla_utomhusburar/hagar/279158 och haft nät på och under, alternativt liknande denna m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/alla_utomhusburar/hagar/340427

  • Lilje

    Beror ju på storleken på kaninerna, och om dom kommer få springa utanför buret också. Jag använder resbur beräknat för dalmatiner för mina, då jag har vädurar. Men dom sover bara i buret om natten och springer lösa på dagen, då funkar det. I en trädgård med rymningsrisk hade jag nog tänkt om, dom behöver plats att springa.

  • riboflavin
    Lilje skrev 2017-08-21 19:02:55 följande:

    Beror ju på storleken på kaninerna, och om dom kommer få springa utanför buret också. Jag använder resbur beräknat för dalmatiner för mina, då jag har vädurar. Men dom sover bara i buret om natten och springer lösa på dagen, då funkar det. I en trädgård med rymningsrisk hade jag nog tänkt om, dom behöver plats att springa.


    Man kan ju kombinera, kompostgallerhage på dagtid när man har dem under uppsikt och instängda i buren nattetid eller när man åker iväg.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Lilje
    riboflavin skrev 2017-08-21 19:39:59 följande:
    Man kan ju kombinera, kompostgallerhage på dagtid när man har dem under uppsikt och instängda i buren nattetid eller när man åker iväg.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
    Jag hade nog körd på det. Och hundburen kan fällas ihop.
  • karamellflickan
    Lilje skrev 2017-08-21 19:02:55 följande:

    Beror ju på storleken på kaninerna, och om dom kommer få springa utanför buret också. Jag använder resbur beräknat för dalmatiner för mina, då jag har vädurar. Men dom sover bara i buret om natten och springer lösa på dagen, då funkar det. I en trädgård med rymningsrisk hade jag nog tänkt om, dom behöver plats att springa.


    Våra kaniner är väldigt rymningsbenägna och är svåra att fånga när de är lösa. Dessutom är det ingen inhägnad runt den trädgården vi besökte så det skulle kunna vara så att de stack iväg till kohagen eller in i skogen om man har otur så det är ingen lösning att ha dom helt lösa. Hemma har de sin bur som står i en stor inhägnad som stått säker mot både katt, hund och räv så då får de utrymme att springa så mycket de vill, när de vill. Att ta med det någonstans skulle kräva släp...

    Om de under en kortare tid fick mindre utrymme tror jag inte de skulle ta någon större skada av. Men då måste det i varje fall hålla de storlekskrav som lagstiftningen ställer.
Svar på tråden Ihopfällbar bur, finns det?