• blommigt95

Tankar kring graviditet efter MA

Jag plussade för någon dag sedan och har räknat ut att jag troligtvis har bf i februari med hjälp av appen Preglife. Jag hade ett MA i december och är extremt orolig över att detta ska hända igen, känns som att jag inte kan glädjas över huvudtaget och vågar inte heller ringa till mödravårdscentralen eller någonting, känns som att jag vill vänta till v.12 innan jag ringer någonstans för att vänta & se ifall denna lilla krabat vill stanna. Är det någon mer än jag som känner så här?

Men på samma gång känns det som att jag vill få en bekräftelse på att det faktiskt existerar något i magen på mig, men som jag har sett är det väldigt ovanligt med ultraljud innan v. 18..

Så vad ska man göra, vänta och se eller ringa? Trots att jag bara är i vecka 7.

• Svar på tråden Tankar kring graviditet efter MA
  • Liiinnn

Jag gjorde så att jag bokat vul i v 10+ .. så lite innan kuben precis. Har känts bättre för mig faktiskt.

• marielek

Hej,

Jag har haft 5st missfall dom senaste två åren. Är nu gravid igen men osäker på vilken vecka jag är i. Var på ultraljud igår och de kunde se något som endast var 2mm. Vilken vecka är man då i, vet ni? Ska tillbaka igen nästa vecka för att se om det har vuxit. Men jag är så orolig och så har jag även ont i magen. Den är som uppblåst och molnande värk.. någon som haft något liknande? Denna väntan är hemsk!

• jamka

2 mm är i v.6. Dina symptom, värk och att du känner dig uppblåst är ok. Vi är i liknande situation med tanke på missfall men jag har inte gjort vul än. Är i v.6+2.

• Villhabebisnu

Usch ja, denna oro är jobbig. Jag har haft 3 missfall under två år och nu är jag gravid och har kommit till vecka 14+1. Jag trodde att jag skulle slappna av efter vecka 12 och ultraljudet vecka 13, men jag är fortfarande orolig och vågar inte tro på det. Hoppas allt går bra för dig. Håller mina tummar.

• jamka

För mig är värsta veckor 7-12 för under dessa veckor hade jag mina MA????Jag skulle vara mycket lycklig om emryot skulle leva till kub, sedan skulle jag nog slappna av.

• Nykär15
    jamka skrev 2017-07-13 19:16:33 följande:

För mig är värsta veckor 7-12 för under dessa veckor hade jag mina MA????Jag skulle vara mycket lycklig om emryot skulle leva till kub, sedan skulle jag nog slappna av.

Mitt dog 2 dgr före kub sist, i v 13...så för mig flyttades gränsen fram :/ gjort RUL idag och först nu i v 18+4 börjar jag våga tro på detta mer.
  • marielek

Ja som säger att det kan göra ont, men alla mina missfall har börjat med att det gör ont precis på samma sätt som det för nu????. Skillnaden är att nu gör gör det ont varje dag. Tidigare var det i samband med blödningen. Jsg försöker att inte tänka på det men det är ju omöjligt! Vad kul för er som gått över 12 veckor! Håller tummarna för er. Jag jobbar nu men egentligen vill jag bara ligga så stilla som möjligt.. inte för att det kanske hjälper men det sitter väl mest i huvudet. De säger att det är ovanligt med många missfall men ändå läser man här att många haft det!

• Nykär15
    marielek skrev 2017-07-14 11:11:57 följande:

Ja som säger att det kan göra ont, men alla mina missfall har börjat med att det gör ont precis på samma sätt som det för nu????. Skillnaden är att nu gör gör det ont varje dag. Tidigare var det i samband med blödningen. Jsg försöker att inte tänka på det men det är ju omöjligt! Vad kul för er som gått över 12 veckor! Håller tummarna för er. Jag jobbar nu men egentligen vill jag bara ligga så stilla som möjligt.. inte för att det kanske hjälper men det sitter väl mest i huvudet. De säger att det är ovanligt med många missfall men ändå läser man här att många haft det!

Förstår din känsla, Jag vilade mycket och gjorde så lite som möjligt i början, var så rädd att påverka något negativt. Nu är jag piggare och vågar mig ut mer. 

Låter bra att det molar konstant, det har det gjort för mig. Det slutade runt v 10+ denna gången som även andra gånger...blev jätterädd, men ingen fara. Är ju spökveckor då så det är svårt upptäcka nåt fel då kände iaf jag. Hade ju ingen aning om mitt MA förra året, men så hade det ju dött bara ett par dagar tidigare, så kanske hade det kommit igång av sig själv inom ett par veckor, men är ändå glad vi upptäckte det så tidigt. De som inte haft många missfall skriver kanske inte så mycket på fl, därför läser man mycket om det. Men frågan är vad procenten eg är. Jag har ju haft två nu, ett mf v 5 och sen MA v 13 då...men hade faktiskt förhöjda värden på TSH upptäckte de på min utredning jag bokade privat efter andra..så kanske var det orsaken? Nu går jag på täta kontroller som gravid för att hålla det nere.

• marielek

Vad skönt att höra att du även haft molande värk. Men ibland blåser magen upp så det ser ut som jag är i vecka 20..Hade du även uppblåst mage? Jag äter både trombyl och lotunius så fungerar det inte denna gång med den hjälpen så känns det väldigt hopplöst. Det blir då mitt 6e missfall, har fått från vecka 4 till vecka 10. Det var 2mm i onsdags så hoppas det är större nästa torsdag. Ja undra hur stor procenten är egentligen, och varför forskas det inte mera i det?

• Nykär15
    marielek skrev 2017-07-14 11:32:33 följande:

Vad skönt att höra att du även haft molande värk. Men ibland blåser magen upp så det ser ut som jag är i vecka 20..Hade du även uppblåst mage? Jag äter både trombyl och lotunius så fungerar det inte denna gång med den hjälpen så känns det väldigt hopplöst. Det blir då mitt 6e missfall, har fått från vecka 4 till vecka 10. Det var 2mm i onsdags så hoppas det är större nästa torsdag. Ja undra hur stor procenten är egentligen, och varför forskas det inte mera i det?

Jo det är tarmarna, är ju som värst fram till ca v 12, mer uppblåst kvällstid.

Tar med Trombyl och tog Lutinus till v 15
  • blommigt95
    Nykär15 skrev 2017-07-10 11:33:23 följande:

Kände som du, vi hade MA förra sommaren i v 13, fostret dog 12+2...

Blev till slut gravid i mars igen och kände att jag liksom var på paus, satte upp milstolpar för mig själv. Var på VUL privat v 8+3 och sen gjorde vi NIPT 10+1 så då fick vi UL igen. Ringde för inskrivning först efter det ultraljudet vi gjorde 10+1, så var på inskrivning v 12+2. Nu stundar snart RUL på torsdag...nervös förstås men jag försöker ta en dag i taget, tänka att just idag är jag gravid och mår bra och försöker njuta av det. 

Hoppas jag också kan tänka så en dag!

Lycka till med allt, du klarar det här! :)
  • fanola

Åååå skulle vilja att någon klubbade ner mig å så fick jag vakna igen i typ vecka 15 så man slipper denna konstanta oron och stressen!!

Nu har min "mensvärk" förändrats och gör istället mer ont..

Jag klarar inte av ett nytt MA!!!

Vad ska jag göra?!

• Villhabebisnu
    fanola skrev 2017-07-17 20:48:39 följande:

Åååå skulle vilja att någon klubbade ner mig å så fick jag vakna igen i typ vecka 15 så man slipper denna konstanta oron och stressen!!

Nu har min "mensvärk" förändrats och gör istället mer ont..

Jag klarar inte av ett nytt MA!!!

Vad ska jag göra?!

Vilken vecka är du i? Har du gjort ultraljud?
  • fanola
    Villhabebisnu skrev 2017-07-18 08:42:47 följande:

Vilken vecka är du i? Har du gjort ultraljud?

Jag är i vecka 9 och gjorde VUL för 1 vecka sedan då såg allt bra ut..
  • Villhabebisnu
    fanola skrev 2017-07-18 09:18:16 följande:

Jag är i vecka 9 och gjorde VUL för 1 vecka sedan då såg allt bra ut..

Usch ja, det är en hemsk väntan.. Oftast inbillar man ju sig massa saker i onödan. Har du inget UL inbokat i v.12? Boka ett privat annars.
  • marielek

Ja denna väntan är verkligen hemsk! Men om du säger att du är orolig så får du säkert göra en UL snart igen.. Själv ska jag på UL på torsdag för att se om det har vuxit något men jag har fått mera ont nere i svanken nu. Det var så typ alla andra mina missfall startade.. Jag håller tummarna att det går bra för oss alla!

• fanola
    Villhabebisnu skrev 2017-07-18 13:53:04 följande:

Usch ja, det är en hemsk väntan.. Oftast inbillar man ju sig massa saker i onödan. Har du inget UL inbokat i v.12? Boka ett privat annars.

Jag ska till mvc på tisdag, får förklara min oro då.. Måste få ett UL snart!

Och kliniken där jag gjort IVF är ju såklart sommarstängt! Annats kanske man snabbt kunnat få ett UL där.. Men de e bara att bita ihop och önska att allt är bra!
Svar på tråden Tankar kring graviditet efter MA