• Pripps Vichy

Vem köper Findus/Dafgårds färdigrätter egentligen?

Portionerna är ju som barnportioner. Vem tusan blir mätt på så lite? Inte ens deras XL-portioner är mycket att hurra för. Vad är det egentligen för folk som köper sådana? Folk som inte tänker på näringsinehåll eller som anser sig inte "ha tid" att laga mat?

• Svar på tråden Vem köper Findus/Dafgårds färdigrätter egentligen?
  • Jennie med ie

Jag köper ibland. Men jag äter dem inte, så ni kan inte dra så stora slutsatser om färdigmatsköparen om ni ser i min kundvagn

Sonen gillar ett par varianter med färsbiffar eller -bullar så när de har 5 för 100 kr t ex köper jag. Han äter dem t ex när han är ensam hemma eller när han inte äter det vi andra ska ha och vi inte pallar laga en rätt till, eller ibland bara för att det är gott. Kanske i snitt en gång/månad.

Maken gillar Dafgårds lasagne och äter sån nån gång/år, smidigt att stoppa in i ugnen och få saker gjort under tiden och få god lasagne utan de steg som krävs för att göra egen. Vilket vi absolut gör _också_ när det passar, det ena utesluter inte det andra.

Portionerna hade inte varit för stora för mig om jag ätit dem.

• tobbe01

Jag köper ibland dem och då oftast kålpudding eller kåldolmar. Ljuvligt gott med en rejäl klick hemgjord lingonsylt. Pajerna är också väldigt goda med egen sallad till.

• tobbe01
    Ewald01 skrev 2017-07-08 12:14:19 följande:

Dessa färdigrätter är väl typ samma sak som t.ex. smaksatt kvarg ...

Nä smaksatt kvarg är äckligt och onödigt och ngt som sannolikt försvinner lika snabbt som det dök upp.
  • Dea85

Brukare på jobb som suttit på institution hela sitt liv och aldrig lärt sig laga mat/har svåra psykiska funktionshinder köper dessa eller liknande färdigrätter. Det är det fina med lss-lagen..... :s

• tobbe01
    Dea85 skrev 2017-07-08 16:15:52 följande:

Brukare på jobb som suttit på institution hela sitt liv och aldrig lärt sig laga mat/har svåra psykiska funktionshinder köper dessa eller liknande färdigrätter. Det är det fina med lss-lagen..... :s

Så det är den gruppen som gör att dessa färdigrätter finns i "femtioelva" olika varianter i varenda matvaruaffär och har så gjort i många år?
  • Abegayle70

Nej usch. Storleken räcker för migm men jag tycker alla smakar likadant. Det är väl en massa smakförstärkare och glutamat i det. Har ätit det några gånger då jag varit sjuk och inte haft något lättlagat hemma.

Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • tobbe01
    Abegayle70 skrev 2017-07-08 16:35:04 följande:

Nej usch. Storleken räcker för migm men jag tycker alla smakar likadant. Det är väl en massa smakförstärkare och glutamat i det. Har ätit det några gånger då jag varit sjuk och inte haft något lättlagat hemma.

Så du menar att du märker ingen skillnad på en fisk- eller en köttfärsrätt?
  • tobbe01
    Anna74a skrev 2017-07-08 16:44:53 följande:

Gamlingar som inte orkar laga mat köper dem också.
    Billiga är de med.

Trist att hemtjänsten inte tycks upptäckt dessa förnämliga rätter utan ist så serveras de gamla ngn dyr smörja som är så torftig så man gråter.
  • Abegayle70
    tobbe01 skrev 2017-07-08 16:50:30 följande:
    Så du menar att du märker ingen skillnad på en fisk- eller en köttfärsrätt?
    Skrattande Naturligtvis... men 2 kötträtter är det ingen direkt skillnad på.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • Dea85
    tobbe01 skrev 2017-07-08 16:20:49 följande:
    Så det är den gruppen som gör att dessa färdigrätter finns i "femtioelva" olika varianter i varenda matvaruaffär och har så gjort i många år?
    Det sa jag inte, men däremot svarade jag på frågan om vem som köper dessa rätter :)
  • tobbe01
    Dea85 skrev 2017-07-09 21:49:51 följande:
    Det sa jag inte, men däremot svarade jag på frågan om vem som köper dessa rätter :)
    Okej. Jag tror den stora kundgruppen är helt vanligt folk som varken har psykiska och fysiska tillkortakommanden.
  • klyban

Jag köper pytt i panna, och har som backup när man inte har tid.
    Dessa portionsförpackningarna, de tycker jag är alldeles för salta och intetsägande.
    Men visst funkar dom för vissa ändamål.

hur många meter var det?
Svar på tråden Vem köper Findus/Dafgårds färdigrätter egentligen?