• Äldre 6 Jul 19:24
    2326 visningar
    5 svar
    5
    2326

    Postförskott - öppna innan betalning

    Jag har köpt en vara för 9000 kronor på Tradera och med säljaren kommit överens om att jag inte kan betala en så stor summa i förskott, eftersom det inte känns tryggt.

    Säljaren svarade att han har ett företag och ställde ut en faktura till mig som han tyckte jag kunde betala innan jag fått varan.

    Jag undrade om han då inte hellre kunde skicka varan först så betalar jag när jag fått den (så brukar det gå till när man handlar av företag på nätet) eller skicka mot postförskott. Säljaren nappade omedelbart på postförskotts-alternativet och skickade nästa dag.

    I dag gick jag till postombudet för att hämta ut paketet, och ville förstås granska innehållet innan jag betalade. Ombudet vägrade. Det är förbjudet, var argumentet.

    Mitt argument att jag läst på Konsumentverkets sajt att man ska kräva att få kontrollera innehållet om paketet har synliga skador (vilket det hade, inte stora men ändå) bet inte på killen, jag skulle betala först eller gå därifrån.

    Nu ligger paketet kvar hos ombudet och jag vet inte vad jag ska göra. Betala i förväg kan jag inte göra eftersom jag inte vill bli lurad.

    Säljaren är ett företag i Malmö som det finns två av med samma namn. Säljaren förklarar det med att varken han eller hans kompanjon ville ge upp namnet när de båda gick skilda vägar och därför finns det nu två företag med samma namn i Malmö. Trovärdig förklaring?

    Hur skulle du göra i min situation?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-07 10:34

    www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-och-betalningar/olika-betalsatt/postforskott/

  • Svar på tråden Postförskott - öppna innan betalning
  • Äldre 6 Jul 19:35
    #1

    Två saker du kan göra. Det ena är att ringa posten (PostNord eller vilka det är) och få klartecken från de vad som gäller. Säger de att det är okej att du ska få kolla på innehållet innan så be om namn på den du pratar med. Gå tillbaka till ditt postombud, berätta vad de sagt när du ringt för att klargöra och vem du pratat med (så kan de själva dessutom ringa upp support för att få det bekräftat). Personen i kassan på ditt ombud vill förmodligen inte göra något som kan sätta hen själv i klistret och kanske är osäker på vad som gäller, så har hen någon från ombudets supportcenter som säger att det är okej så går det nog bra.

    Får du inte det besked du vill från supportcenter så kan du betala för paketet och öppna det framför personen i kassan. På så sätt har du ett vittne till att du inte fått det du beställde och du kan enkelt anmäla saken. Gör du det direkt dessutom vprde postombudet kunna frysa betalning då det är tydligt ett bedrägeri, alltså ett brott. Kan dock ta en tid innan du får dina pengar tillbaka på detta vis då man först måste utreda saken.

  • Äldre 6 Jul 19:40
    #2
    Kanttant skrev 2017-07-06 19:35:57 följande:

    Två saker du kan göra. Det ena är att ringa posten (PostNord eller vilka det är) och få klartecken från de vad som gäller. Säger de att det är okej att du ska få kolla på innehållet innan så be om namn på den du pratar med. Gå tillbaka till ditt postombud, berätta vad de sagt när du ringt för att klargöra och vem du pratat med (så kan de själva dessutom ringa upp support för att få det bekräftat). Personen i kassan på ditt ombud vill förmodligen inte göra något som kan sätta hen själv i klistret och kanske är osäker på vad som gäller, så har hen någon från ombudets supportcenter som säger att det är okej så går det nog bra.

    Får du inte det besked du vill från supportcenter så kan du betala för paketet och öppna det framför personen i kassan. På så sätt har du ett vittne till att du inte fått det du beställde och du kan enkelt anmäla saken. Gör du det direkt dessutom vprde postombudet kunna frysa betalning då det är tydligt ett bedrägeri, alltså ett brott. Kan dock ta en tid innan du får dina pengar tillbaka på detta vis då man först måste utreda saken.


    Kundtjänst på PostNord har typ tvåhundra anställda (har sommarjobbar där en sommar), och ingen kommer vilja uppge hela sitt namn (man kan få en massa skit), och ombuden kommer ändå ha stora problem att få tag på just Stina Hansson som TS minsann fått klartecken ifrån - om du förstår hur jag menar?

    TS, det enda alternativet jag kan se som KANSKE kan fungera är att avsändaren kontaktar postnords kundtjänst för att be dem säga till ombudet att det är okej att du tittar. Dock vet jag inte om det kommer funka, men det är verkligen det absolut enda jag kan tänka mig kanske (troligen inte) skulle fungera.
  • Äldre 6 Jul 19:54
    #3
    fjanten skrev 2017-07-06 19:40:28 följande:

    Kundtjänst på PostNord har typ tvåhundra anställda (har sommarjobbar där en sommar), och ingen kommer vilja uppge hela sitt namn (man kan få en massa skit), och ombuden kommer ändå ha stora problem att få tag på just Stina Hansson som TS minsann fått klartecken ifrån - om du förstår hur jag menar?

    TS, det enda alternativet jag kan se som KANSKE kan fungera är att avsändaren kontaktar postnords kundtjänst för att be dem säga till ombudet att det är okej att du tittar. Dock vet jag inte om det kommer funka, men det är verkligen det absolut enda jag kan tänka mig kanske (troligen inte) skulle fungera.


    Har jobbat där vi var PostNord ombud också, och det går - även i sommartider - att få tag på en person som kan ge ett korrekt svar om vad som gäller. Det kan ta en stund att komma rätt och man kan få slussas en del, men det går. Vi ringde då och då för att klargöra diverse ärenden om vad vi borde göra/fick göra. Men visst kan det vara så att det är svårt för dem (postombudet) att få tag i rätt person som ts pratade med, så en annam variant är ju att gå till postombudet (gärna en tid då det inte är så mycket folk) och ombudet får själva ringa direkt till support.
  • Äldre 6 Jul 20:00
    #4
    Kanttant skrev 2017-07-06 19:54:54 följande:

    Har jobbat där vi var PostNord ombud också, och det går - även i sommartider - att få tag på en person som kan ge ett korrekt svar om vad som gäller. Det kan ta en stund att komma rätt och man kan få slussas en del, men det går. Vi ringde då och då för att klargöra diverse ärenden om vad vi borde göra/fick göra. Men visst kan det vara så att det är svårt för dem (postombudet) att få tag i rätt person som ts pratade med, så en annam variant är ju att gå till postombudet (gärna en tid då det inte är så mycket folk) och ombudet får själva ringa direkt till support.


    Ofta är det svårt att ge såna klartecken utan godkännande från avsändaren. Samma sak med att tillåta ombudet ge ut en försändelse när avsändaren inte skrivit exakt samma namn som i id-handlingen osv... mycket måste gå genom avsändaren (om det går).
  • Äldre 6 Jul 20:11
    #5
    fjanten skrev 2017-07-06 20:00:46 följande:

    Ofta är det svårt att ge såna klartecken utan godkännande från avsändaren. Samma sak med att tillåta ombudet ge ut en försändelse när avsändaren inte skrivit exakt samma namn som i id-handlingen osv... mycket måste gå genom avsändaren (om det går).


    Tänkte mest på det TS hänvisade till om vad Konsumentverket säger, att om paketet är synligt skadat så kan man be att få se innehållet innan man betalar. Alltså hur PostNord ställer sig till just detta.

    Men du tar upp en annan grej som kan vara intressant här. Att TS ber om säljarens medgivande att få tillåtelse att öppna paketet innan TS betalar postförskottet. Alltså medan det fortfarande är i PostNords "ägo". Det kan ju vara bra mycket lättare än att gå igenom möjligen en timma av supportkrångeö som kanske inte leder till någonting. Har säljaren skickat det som skulle skickas borde det inte vara något större problem, eftersom paketet ändå inte får lämnas ut innan betalning.
Svar på tråden Postförskott - öppna innan betalning