• grebron

    Postförskott - öppna innan betalning

    Jag har köpt en vara för 9000 kronor på Tradera och med säljaren kommit överens om att jag inte kan betala en så stor summa i förskott, eftersom det inte känns tryggt.

    Säljaren svarade att han har ett företag och ställde ut en faktura till mig som han tyckte jag kunde betala innan jag fått varan.

    Jag undrade om han då inte hellre kunde skicka varan först så betalar jag när jag fått den (så brukar det gå till när man handlar av företag på nätet) eller skicka mot postförskott. Säljaren nappade omedelbart på postförskotts-alternativet och skickade nästa dag.

    I dag gick jag till postombudet för att hämta ut paketet, och ville förstås granska innehållet innan jag betalade. Ombudet vägrade. Det är förbjudet, var argumentet.

    Mitt argument att jag läst på Konsumentverkets sajt att man ska kräva att få kontrollera innehållet om paketet har synliga skador (vilket det hade, inte stora men ändå) bet inte på killen, jag skulle betala först eller gå därifrån.

    Nu ligger paketet kvar hos ombudet och jag vet inte vad jag ska göra. Betala i förväg kan jag inte göra eftersom jag inte vill bli lurad.

    Säljaren är ett företag i Malmö som det finns två av med samma namn. Säljaren förklarar det med att varken han eller hans kompanjon ville ge upp namnet när de båda gick skilda vägar och därför finns det nu två företag med samma namn i Malmö. Trovärdig förklaring?

    Hur skulle du göra i min situation?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-07 10:34

    www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-och-betalningar/olika-betalsatt/postforskott/

Svar på tråden Postförskott - öppna innan betalning