• JohannaSaGo

Återfukta med vad? Olja el lotion

Hej! Har en 10 månaders son och undrar lite över hur ni gör med återfuktning..

Han får bada mellan 2-3 gånger veckan, och har då alltid babyoil i vattnet..
    ibland kan jag smörja in lite extra om jag märker att han är torr. 

Har är väldig torr o knottrig om kinderna mot näsan, och har smörjt extra med olja där, men funderar på om det kan göra saken värre? För bättre blir det inte..

Men såg på apoteket att det finns en lotion för bebisar också. När använder ni den? Använder ni både olja o lotion?

Ska även utomland om 1 vecka och gissar på att det kan bli mycket bad och undrar hur ni hade gjort.. duschat med olja sen smörja med lotion? Kommer givetvis använda solkskydd där uv dräkten inte tar, och tänker direkt att han måste ha aftersun/lotion efter :P

• Svar på tråden Återfukta med vad? Olja el lotion
  • Jag är bara jag

Bvc sa att olja var helt fel att smörja med när min bebbe var torr som liten. Bättre med lotion/kräm.

• Lena

Vi smörjer med purelan på extra torra områden, det gör underverk tycker jag men är bökigt att smörja med

• Anonym (Mini)

Miniderm rekommenderar vårt bvc. Och olla i badvattnet. Funkar bra.

• Anonym (Mini)
    Anonym (Mini) skrev 2017-07-06 23:03:36 följande:

Miniderm rekommenderar vårt bvc. Och olla i badvattnet. Funkar bra.

Eh...Nej verkligen inte olla i badvattnet!!!! Olja ska det såklart stå. Jäkla mobil! Förlåt.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Mini) skrev 2017-07-06 23:05:19 följande:
    Eh...Nej verkligen inte olla i badvattnet!!!! Olja ska det såklart stå. Jäkla mobil! Förlåt.
  • annabellelee

BVC rekommenderade miniderm när lilleman hade torr hud, så det är den lotion vi använt. Har också olja i badvattnet.

• JohannaSaGo

Okej ska testa miniderm.. kan den användas i ansiktet??

Men är det nått man kan använda dagligen efter bad.. tänker på när vi är utomlanfs :) eller är det bara vid behov?

• Anonym (S)

Du verkar ju redan fått en hel del tips. Men en annan fundering som dök upp hos mig var varför han badas så ofta? Vi badar dotter en-två gånger/vecka. Sen tvättar vi med tvättlapp med olja morgon och kväll.

Det jag hört och läst är att vi i Sverige kan vara lite för renliga och därför torkar huden ut.

Så ett annat tips är att nöja er med att bada honom max två ggr/vecka och då med olja i vattnet.

Hoppas ni får en härlig resa! Vart bär det av?

• Physalis

Använde locobase repair. Fungerade väldigt bra

Korrekturläser som en kratta
  • Sjömamma

En liten varning bara, både Miniderm och många babyoljor innehåller mineraloljor som torkar ut huden. Weleda har bra vegetabiliska krämer och oljor. Jag kokar egen salva med bivax och mandelolja men kräm från Weleda funkar bäst till min dotter som har mycket torr hud ibland. Vi använder en grön tub, Skin food tror jag den heter.

• Anonym (ej babyolja)

Använd inte babyolja, är kemikalisk skit i den. Kokosolja (köps på burk) är fantastisk mot huden, eller en vanlig olja man har hemma, tex oliv. Annars finns det bra krämer, som tipsades om ovan, från weleda som är anpassat för bebisar. Köp inte massa krämer fullt med mineraloljor och andra skadliga ämnen till en känslig bebis. 

• Anonym (olja)

Tänkt och köra på ekologisk olivolja, möjligen kokosolja. Smörja vid behov efter bad och inte i vattnet, var dum nog och köpa en där instruktionerna står bör ej använda babyolja i vattnet då det torkar ut baljan. 

Wedela produkterna är jag skeptiskt emot även om mer naturliga ämnen stinker som f-n och sonen fått utslag när min mamma propsade på dessa, vissa förstod jag är allergiframkallande dessutom. Men tänkt och försöka undvika mineralolja. Ev vid kris använda typ miniderm. Men tror bättre och undvika så mycket konstigheter som möjligt. 

Svar på tråden Återfukta med vad? Olja el lotion