• Lillifee

Vem bör betala renovering på landstället?

Min man och jag skrev på papper att hans landställe är hans egen egendom och kan alltså inte tillföra mig vid en ev skilsmässa. Nu har vi börjat prata om en renovering som kan kosta flera hundra tusen. Känns inte som om det är en bra idé om jag ska betala hälften. Hur skulle ni andra resonera?

• Svar på tråden Vem bör betala renovering på landstället?
  • Studentpappa

Jag skulle inte vara med och betala en renovering på de villkoren.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Kanttant

Antingen bekostar han den själv, eller så ändrar ni i ägandet och du får gå in i det.

• kaffe

Fast om han ska bekosta det själv, finns inte risken att han då får mindre pengar över till annat och att du pytsar in där? Kanske finns risken att du indirekt betalar ändå?

• Christi38

Om ni gemensamt ska renovera stället låter det rimligt att vid ev skilsmässa tas det i beaktande, han får behålla egendomen men "köpa ut dig" för det du varit med och investerat i.

Jag kan förstå om det är en egendom som gått i arv eller liknande på hans sida ska tillfalla honom, men ska den nyttjas och investeras i av båda måste ni ta ett nytt snack. Annars hade jag inte velat lägga pengar på det...

• Olym

Jag hade blivit förbannad och förverkligat något eget projekt istället. Det är girigt att den som äger mest tillgångar ska säkra de med avtal och sedan försöka lura in sin partner i dåliga affärer. Den enda som förlorar på det vid en separation är kvinnan och de flesta män är mycket väl medvetna om det.

• Almina

Nä, låter som en väldigt dålig idé att du ska betala något alls. Det motsvarar ju att ni tex skulle köpa ett nytt hus för några hundra tusen och sen skriva det på honom som enskild egendom, och det hade man ju inte heller gått med på. Om du ska bidra så får ju det tas i beaktande i ert avtal, så att du i så fall får tillbaka dessa pengar vid en ev skilsmässa. I så fall skulle jag nog kontakta en jurist, för att se till att det blir precis så som ni i så fall tänker er.

• Fennyxx

Det blir ju väldigt knepigt om du ska investera i hans sommarstuga på de villkoren. Har ni gemensam ekonomi kommer han ju använda era pengar. Tror det är vettigt att fråga en jurist och göra som några här säger, skriva ett avtal på att han får ersätta dig för renoveringen om ni går isär.

• NELJ

Det är klurigt för jag antar att stugan nyttjas och är till glädje för er båda och renoveringarna kommer även att vara till din nytta.

Prata med en jurist om ni inte kan skriva en skuldsedel er emellan så att du lånar ut pengar till honom motsvarande halva renoveringskostnaden (eller vad ni nu kommer fram till känns vettigt). Då har han en chans att gottgöra dig vid en separation utan att hans ägande av stugan hotas som det gör om du skulle köpa in dig i den.

• nevermind
    kaffe skrev 2017-07-08 17:39:25 följande:

Fast om han ska bekosta det själv, finns inte risken att han då får mindre pengar över till annat och att du pytsar in där? Kanske finns risken att du indirekt betalar ändå?

Good point. Har ni gemensam ekonomi?
  • John22

Om du ska vara med och betala får ni upprätta ett kontrakt där du tillskrivs en andel av ägandet av landstället och blir utköpt för det aktuella värdet om ni bryter upp.

Svar på tråden Vem bör betala renovering på landstället?