• Anonym (mamman)

Min 10-åring kissar på sig

Jag har en dotter som är över 10år, hon blir snart 11 som kissar på sig ofta. 

Oftast blir hela trosorna blöta och lite av byxorna, sällan kissar hon ner sig helt fullständigt. 

På nätterna kissar hon ner sig fullständigt. Inte varje natt men ganska ofta. 

Jag har köpt ett kisslarm till henne, men hon kopplar bort det i smyg. 

Detta för att hon inte vill att vi ska märka att hon kissat på sig, för hon vill inte behöva duscha. 

Hennes urin luktar väldigt mycket, orsaken till det är bakterier i urinet, men läkaren vill inte behandla detta då dem tror att dessa bakterier håller andra dåliga bakterier borta. 

Vi har varit vid läkare, fått medicin mot förstoppning. Det hjälpte inte alls. 

Användigt klyx det hjälpte inte alls. 

Fått svindyra piller som ska användas till kvällen, de hjälpte inte alls. 

gjort flödeskoll, Ultraljud på kissblåsan mm. 

Läkaren säger att de kan inte göra mer, så nu är det "upp till oss" typ. För de vet inte vad som är felet. Mer än att hon troligen är "lat" vilket faktiskt tyvärr stämmer. 

Hon har fått kiss schema, men följer inte det. Hon ljuger om att hon har varit på toa och kissat, fast hon inte har när vi säger till. 

Tex om vi ska åka bort säger vi att alla måste gå och kissa, då säger hon att hon har gjort det för att sedan kissa på sig i bilen. För att hon ljugit om att hon kissat för att hon inte "orkat gå och kissa" 

Samma sak när hon ska åka hem från skolan, nästan varje dag är det kiss i trosorna. Hon har lovat att kissa innan hon åker hem, men gör det oftast inte. Så det blir kiss i trosorna då bussresan är lång. 

Hon gömmer gärna sina underkläder och byxor om hon har kissat på sig så vi inte ska märka detta. 

Eller som nu. Jag känner på doften att hon har kiss i trosorna (det luktar väldigt) 

hon säger att det inte är kiss i trosorna. 

Jag ber henne visa mig sina trosor, hon hävdar bestämt att det inte är kiss i trosorna. Hon tar fram trosorna och säger att det inte är kiss i dem, hon håller i dem. 

De är dyngsura av kiss, ändå hävdar hon att de inte är kiss. Tills jag tar på dem och säger att det är kiss i hela trosorna. Då blir hon förbannad och skriker "JAJA jag ska gå och byta... " 

När jag frågar varför hon inte bara byter och tvättar av sig när hon märker det själv, säger hon att hon inte vill, att det är jobbigt. 

Det är frustrerande att försöka få ett barn att bli kvitt med sina kissproblem när denna inte vill sammarbeta. Jag vet inte heller vad jag ska göra för att lösa detta Någon med några tips och råd?

Känner mig helt misslyckad. 

• Svar på tråden Min 10-åring kissar på sig
  • Anonym (Mom)

Reagerar också på att hon inte skäms mera över att inte kunna hålla sig. Min yngsta dotter kissade ner sig i skolan när hon var 11 och hon var helt hysterisk över vad som hänt och kunde inte gå till skolan på flera dagar. Så tror jag nästan de flesta i den åldern skulle reagera.

Har ni varit på BUP?

• McIris
    Anonym (Mom) skrev 2017-07-11 12:12:42 följande:

Reagerar också på att hon inte skäms mera över att inte kunna hålla sig. Min yngsta dotter kissade ner sig i skolan när hon var 11 och hon var helt hysterisk över vad som hänt och kunde inte gå till skolan på flera dagar. Så tror jag nästan de flesta i den åldern skulle reagera.

Har ni varit på BUP?

Ja, men eller hur! Min 10,5 åring och även 8- åringen skulle skämmas ihjäl! Tycker lathet som enda förklaring låter märklig. Skulle gått vidare!
  • Anonym (Mymlan)
    McIris skrev 2017-07-11 16:45:55 följande:

Ja, men eller hur! Min 10,5 åring och även 8- åringen skulle skämmas ihjäl! Tycker lathet som enda förklaring låter märklig. Skulle gått vidare!

Absolut! Jag kissade på mig i åttan när jag var 14 eller 15 på en skolutflykt. Höll på att grina ihjäl mig så outhärdligt det var. Kanske ännu känsligare i tonåren men är säker på att jag gjort samma sak när jag var 11. Att ständigt försöka låtsas som ingenting verkar skumt. Låter som nåt psykiskt kan ligga bakom.
  • Anonym (Sexåring)

Jag har en sexåring med samma problematik, det här med ljugandet om att han varit och kissat. Vi började helt enkelt vara med inne på toaletten, det fanns ingen annan utväg.

Det är kanske inte så pedagogiskt, men jag förklarade för honom (vi visste att det inte fanns något fysiskt fel) att om han inte går på toa som han ska så kommer vi behöva köpa blöjor igen, och det ville han såklart inte. Jag sa också att det inte handlar om bebisblöjor, och aldrig någonsin att han betedde sig som en bebis, men jag hade fått nog av att tvätta hans kläder flera gånger om dagen, vi hade heller inte råd att köpa så mycket som kanske hade behövts.

• Flygfotogen
    McIris skrev 2017-07-11 12:06:02 följande:
    Tänker att man alltid ska utreda om det begås nån form av övergrepp mot barnet då att kissa på sig är ett vanligt symtom. Jag arbetade på ett utredningshem för barn som varit utsatta och i stort sett alla barnen i syskonskaran kissade på sig, även 14- åringen.
    Det här. Superviktigt!
  • cosinus

För oss var de väldigt tydliga från sjukvården med att när man ska köra larm då ska barnet vara med på det och motiverat och en vuxen ska sova med barnet för att så fort som möjligt skaka liv i barnet som själv ska stänga av larmet.

Jag gissar att din dotter har en överaktiv blåsa, då tömmer den sig lite som den vill utan förvarning för barnet. Det absolut vanligaste är att det ligger en förstoppning bakom men det kan även ha andra orsaker. Vi körde en vända med movicol och bajsa så ofta det gick och det kom hysteriska mängder bajs i några veckor men det löste inte nätterna. (Det gjorde efter ett tag larmet, eller ja nu har vi kanske en olycka på 4-6 veckor ist för alla nätter)

Funkar din dotter som min son gjorde så har hon slutat bry sig. Hon kan inte styra det, hon är så van att vara blöt att det inte stör henne så lättaste vägen ut är att bara inte bry sig.

Vi har f ö också provat minirin, minskade möjligen pölarna på natten men tog inte bort de.

Hur länge körde ni förstoppningsmedicin och var hon motiverad att verkligen försöka bajsa även om hon inte är bajsnödig (jag gissar inte utifrån resten). Det är nämligen det som krävs för att tjocktarmen ska kunna krympa och sluta reta urinblåsan och det tar några veckor.

Vi körde ff movicol när vi väl fick slut på nattkissandet med larmet och så fort vi slutade så började det om. Så även om det inte verkade lösa problemet själv så krävdes det ändå för att i kombination med larmet få honom torr (nu har vi dock kunnat sluta)

Min son är 11 och har varit torr nu drygt ett år.

• Anonym (Testa)

Om det stämmer det du säger ts, dvs. att det ENBART är lathet från din dotter som gör att hon kissar på sig (vilket låter lite otroligt) är det ju egentligen bara att låta det bli krångligare för henne att kissa på sig än att inte göra det. Dvs. om hon kissar på sig måste hon tvätta kläderna etc. Inte som straff utan som krångel. Det ska bli "lättare" att "bara" gå på toaletten. Hur var hennes potträning? Hur gick ni vuxna till väga? 

• Anonym (Funderar)

När jag var liten avskydde jag att duscha och gå på toaletten eftersom det då och då fanns stora spindlar i badrummet. Mina föräldrar förstod ju att jag var rädd när spindlarna väl var där, men viftade bara bort min rädsla då de inte syntes till. Bara att ta en handduk från kroken var otäckt, tänk om det satt en spindel i vecken. Men det var ju ingen idé att prata om det, jag hade ju redan fått höra att det var fånigt. Kan det finnas något din dotter tycker är otäckt eller obehagligt i badrummet men som hon inte kan prata om antingen för att någon redan "viftat bort" det eller för att hon av annan anledning är rädd att ni kommer att tycka att hon är fånig?

• Anonym (Majken)

Köp en wobl klocka till henne! Tror till och med att kan ställa in så det är bara vibration på larmen när hon är i skolan och både vibration och larm hemma så hon inte kan lura er.

• Femaldevil2

Min dotter blev 9 i maj och "skvätter" på dagarna oxå. Dock inga olyckor i sängen längre. Utredningar gjorda utan dess like då hon kan hålla sig i ett och ett halvt dygn utan att kissa. Stängde oxå av larmen och sa att hon hade kissat. Så jag förstår din frustration. Min dotters problem är att hon har inte "tid" att kissa och därför synkroniserar inte hennes muskler (urinblåsan och i underlivet) och därav uppstår läckaget.

Men en sak vi gjorde som underlättade för oss (efter flertal år av tjat o gnat) va att "ignorera" olyckorna. Alla är vi olika så sett o ni har nog redan testat. Men med att ignorera tänker jag på vad vi gjorde: slutade "tjata" om att kissa, hon fick ta hand om all sin tvätt o det blev ett jäkla liv över att hon inte hade något att ta på sig; svaret: Jahapp, då skulle du tvättat! (Man tvättade ismyg iaf), blev det olyckor så sa man inget, förutom; du kan inte gå runt och börja lukta, det får du göra något åt. Bytte bara lakan utan ett ljud osv. SÅåå frustrerande och jobbigt, men efter tre veckor vände allt. Svårast va när man skulle åka bil. Jag satte henne på plastad frotté i bilen JUST för jag visste att det skulle bli olyckor! Men jag stannade aldrig utan körde "klart". Skulle vi mot förmodan ganska tidigt på resan passera en toalett så frågade man om någon behövde gå. Sa alla nej så fortsatte man bara. Skulle det vara olycka i bilen så kunde man bara kontra att in på affären kunde man inte gå om man va våt. Då får man sitta kvar o vänta. Detta va våran psykolog som gav oss dessa råd o jag har ALDRIG gråtit så mycket och känt mig som världens sämsta mamma! MEN!!! Nu har jag en torr dotter!! ???? Hoppas att ni får rätsida på hennes problem och styrkekram!!!

• Anonym (mamman)
    cosinus skrev 2017-07-11 19:38:12 följande:

För oss var de väldigt tydliga från sjukvården med att när man ska köra larm då ska barnet vara med på det och motiverat och en vuxen ska sova med barnet för att så fort som möjligt skaka liv i barnet som själv ska stänga av larmet.

Jag gissar att din dotter har en överaktiv blåsa, då tömmer den sig lite som den vill utan förvarning för barnet. Det absolut vanligaste är att det ligger en förstoppning bakom men det kan även ha andra orsaker. Vi körde en vända med movicol och bajsa så ofta det gick och det kom hysteriska mängder bajs i några veckor men det löste inte nätterna. (Det gjorde efter ett tag larmet, eller ja nu har vi kanske en olycka på 4-6 veckor ist för alla nätter)

Funkar din dotter som min son gjorde så har hon slutat bry sig. Hon kan inte styra det, hon är så van att vara blöt att det inte stör henne så lättaste vägen ut är att bara inte bry sig.

Vi har f ö också provat minirin, minskade möjligen pölarna på natten men tog inte bort de.

Hur länge körde ni förstoppningsmedicin och var hon motiverad att verkligen försöka bajsa även om hon inte är bajsnödig (jag gissar inte utifrån resten). Det är nämligen det som krävs för att tjocktarmen ska kunna krympa och sluta reta urinblåsan och det tar några veckor.

Vi körde ff movicol när vi väl fick slut på nattkissandet med larmet och så fort vi slutade så började det om. Så även om det inte verkade lösa problemet själv så krävdes det ändå för att i kombination med larmet få honom torr (nu har vi dock kunnat sluta)

Min son är 11 och har varit torr nu drygt ett år.

Detta är exakt samma läkemedel vi fick, minns inte exakt hur länge hon åt detta, men tror att movicolen åt hon i ca 3 månader, morgon och kväll. 

Vi gjorde så att hon fick sitta med telefonen inne på toa 15-30 minuter vid varje "bajsbesök" hon fick även föra bajsdagbok. 

Sedan ändrade vi om kosten rätt rejält och enligt läkaren behöver hon inte äta movicolen längre. Jag vet inte om den egentligen gav någon stor effekt, men funderar på att testa detta igen? Är trots allt något år sedan nu. 

Ingen har sagt något om att vi måste sova bredvid när hon har larmet. Larmet är hon pepp på att ha själv, säger hon men sedan kan hon stänga av det ändå, så vet inte hur man ska hantera det hela riktigt. 

Tack för att du skrev, det känns iallafall som att det finns hopp <3

• Mirja von Beau
    Anonym (mamman) skrev 2017-07-10 12:06:42 följande:

Hon vet mycket väl hur man byter sängkläder, startar tvättmaskinen osv. 

Det är det hela med att hon inte vill gå och byta kläder eller duscha för hon tycker att det är jobbigt. Eller att hon inte vill gå och kissa för hon tycker det med är jobbigt så hon ljuger om att hon varit och kissat istället. 

Hon kissar aldrig på sig fullständigt på dagtid, utan "läcker" lite mer. Eller hur man ska uttrycka det. Det syns sällan på kläderna. Trosorna är blöta och byxorna kan möjligen vara blöta. Hon kan i smyg gå och byta kläder och gömma undan sina nerkissade kläder för att dölja det hela. För att slippa behöva duscha. 

Anonym (Utvecklingsstörd?) skrev 2017-07-10 09:22:12 följande:

Är hon normalbegåvad i övrigt? Låter väldigt märkligt att man inte skäms över att kissa på sig i den åldern.

Hon är normalbegåvad. Hon skäms över det hela klart, det syns inte utanpå kläderna oftast att hon kissat på sig dagtid, då det är mer som ett läkage för att hon inte kunnat hålla sig helt när hon tillslut blir jättekissnödig. utan jag har lärt mig känna igen "doften" på när det är kiss i trosorna. 

ingen diagnos, inget misstänkt sådant heller. Jag jobbar med just sådant så jag borde nog känna igen tecken isåfall. 

Hon är nog snarare mer begåvad (vilket även många Adhd personer med är iof) och ligger före alla andra i skolan. Inga koncentrationssvårigheter eller etc. 

Mirja von Beau skrev 2017-07-10 09:29:06 följande:
    Men tycker du inte själv att det är märkligt att någon 10-åring utan fysiologiska problem kissar på sig? Inte en aning om hur du upplever ert familjeliv, men tydligen har hon några problem.

Det är väl bara att prata med henne.

klart jag tycker det är märkligt. Det är tyvärr inte bara att prata med henne, vi har gjort det så många gånger. 

Vi har varit till läkare, testat allt möjligt. Allt fallerar på att hon är "lat" eller hur man ska uttrycka det. Hon säger att hon har kissat när hon inte har det, sedan blir hon jättekissnödig och måste kissa akut, då blir hon att läcka för hon kan inte hålla emot. 

Troligen har hon en lättretlig blåsa, som inte känner av att hon är kissnödig fören den är helt full. Men detta GÅR att träna, genom att gå på toa regelbundna tider, efter aktivitet, innan aktivitet, efter maten osv osv. Man vill inte gärna vara på en 10åring som en hök hela dagarna heller. Även om det är precis det vi måste vara. 

Inga andra bekymmer alls. Tvärtom. Många vänner, några jättenära vänner hon umgås ofta med. 

Inga svårigheter i skolan, tvärtom ligger före de flesta. Vi vart erbjudna genom läkaren att "utreda" om det kunde vara något psykiskt, vilket de fick göra. Men de kunde inte hitta något i varken familjesituation etc som kunde visa på något. De ansåg inte att hon var stressad, mådde dåligt etc. 

Hon skäms över det hela, vilket är fullt normalt. 

Problemet ligger helt enkelt i att hon själv är lat, att hon inte bara går och kissar innan hon gör något. 

Som läkaren sa, troligen gör hon inte det, för att 3 av 4 ggr kanske det funkar att ljuga och säga att man har kissat och hon lyckas hålla sig. Att misslyckas 1 av 4 ggr kanske gör att hon anser att det är värt risken att ljuga för att slippa det hon tycker är jobbigt. Dvs att behöva gå på toa för det tar av hennes "tid till att göra annat" 

Jag har för tillfället ett schema på henne, där hon ska gå och kissa. 

på morgonen kl 10, 12, 14, 16, 18, 20 och innan hon lägger sig. 

Följer hon inte detta schema så försvinner telefonen, osv osv. Vet inte om det är rätt väg att gå men känns som sista utvägen

Seriöst?
  • Mirja von Beau

Du har en 10 åring som kissar på sig trots att hon inte har några fysiologiska sjukdomar, och istället för att undra vad hon har för några problem, vill du ta ifrån henne hennes mobil?

• Julken

Din dotter har uppenbarligen någon utvecklingsstörning. Ett normalt resonemang är att det är dålig och onormalt att kissa ner sig vid 10 års ålder, detta har inte din dotter.

• Anonym (SA)

Gammal tråd men undrar hur det gick, har samma problem här hemma. Inga diagnoser!

• Anonym (J)
    Anonym (SA) skrev 2025-09-03 21:27:44 följande:

Gammal tråd men undrar hur det gick, har samma problem här hemma. Inga diagnoser!

Jag är inte ts och hittade tråden först nu, men det är ju (till skillnad från vad responsen i tråden antyder) ett rätt vanligt problem tyvärr.
  • elmadumle

Sonen var sängvätare ända upp i högstadiet, tills han fick en kombination av Minirin att ta under tungan vid sängdags och en tablett, Oxybutunin, då blev det äntligen slut på det. 

Svar på tråden Min 10-åring kissar på sig