Anonym (asdf) skrev 2017-07-19 17:32:01 följande:
Du vet varken vad jag eller ts hade för relation till våra föräldrar. Men lite roande att se dina hobby-spekulationer och gissningar.
Jag hade en väl fungerande och kärleksfull relation till henne. Jag sörjde jag också, men jag kom över det. Och jag kan minnas henne utan att skriva en tråd på familjeliv.
Hon var sjuk länge, ja. Ca 10 år. Dock var cancern isolerad under denna tid. På slutet när den kom tillbaka gick det på mindre än en månad.
Jag deltar i de diskussioner jag känner för. Har inte fått svar från ts än.
Anonym (asdf) skrev 2017-07-19 18:02:43 följande:
Har jag sagt det? Nej jag har sagt att ts bör gå vidare.
Skriver man en tråd på fl om att man vill ringa sin mamma och prata med olika saker så har man inte gått vidare. Istället för att leva med hennes minne så söker man bekräftelse i form av snälla kommentarer från okända människor. Inte heller har tråden tex en fråga om hur andra hanterar sorgen eller liknande. Tråden har ingen poäng.
Tråden har ingen poäng för DIG... det betyder inte att den inte har en poäng för TS... Att vilja prata med sin förälder och rent spontant dela med sig av den känslan i en tråd på nätet är inte att inte ha gått vidare... och TS har ALL RÄTT att skriva en tråd för att vädra SIN känslor. Bara för att du inte finner det av intresse så betyder det inte att TS gjort något fel. Skit i tråden då och GÅ VIDARE!
Jag kan nu inte prata för TS, men jag har gått vidare. Mitt liv går vidare. Men jag saknar min mamma ändå. Att jag ibland kan överväldigas av sorg och saknad. Andra dagar leer jag när jag tänker på henne, och ytterligare andra så tänker jag inte på henne alls... Så funkar det nämligen.
Men bara för att DU aldrig känner så så anser du att det är fel att vi som känner så gör det. Det är hjärtlöst och kallt.
Ja så bra att du hade en fungerande relation med din mor. Men helt klart har du inte känt en saknad så som vissa av oss andra gjort/gör... Eller så förnekar du det hela så kapitalt att det är skrämmande, och om så är fallet kommer du vara den som mår sämst i längden...
Anonym (apropå förståelse) skrev 2017-07-19 18:05:31 följande:
Varför är det sämre att fungera annorlunda än du? Kan man hjälpa hur man är skapt om man agerar rationellt, lever mer i nuet eller accepterar förändringar fortare än andra?
Varför måste man bli ett utmattat vrak för att någon lämnar jordelivet om det är en gammal och sjuk människa som har levt ut sitt liv och har ont dagligen? (var själv på begravning av en person som jag känt i 20 år för bara en månad sedan)
Ditt inlägg låter lite som att kritisera en färgblind för att de har konstig färg på sina sockar. En del människor är empatiska eller rent av överempatiska, andra går vidare för att de antingen har lärt sig att tränga bort känslor eller är mindre emotionellt lagda överlag.
Jag har inte sagt att det är sämre!
Dessutom sa jag klart och tydligt att sorgen är annorlunda för någon som är en väntad dö, någon som är sjuk eller gammal. Det är lättare att hantera. En plötslig död är svårare.
Man måste inte bli ett vrak. Däremot bör man inte ifrågasätta att andra sörjer mer, eller få det att låta som något dåligt... Jag försöker få personen att förstå att den inte har rätt att säga något om andras sorg bara för att hen inte förstår den.