Anonym (Ts) skrev 2017-07-15 17:42:58 följande:
Min 16 åring är gravid
Hej!
Har en 16 årig dotter som kom hem och berättade att hon och hennes pojkvän väntar barn. Hon är i v9 enligt en graviditetsapp enligt henne. Och hon vill inte göra abort.
Hon går just nu första året på gymnasiet( börjar andra till hösten) hon går Samhälle och betendevetenskap.
Hennes pojkvän är 20 år, har egen lägenhet.
Jag vet inte vad jag ska göra. Vill självklart att dottern tar sina egna beslut, men det är inte lätt att få barn innan man gått ut skolan.
Har ni några tips/råd att komma med?
En amerikansk undersökning för många år sedan visade att de barn vars mammor hade gått ut highschool före de fick barn, klarade livet myclet bättre än barn vars mammor inte hade gått ut highschool.
Förklara för henne att det är kanska det tuffaste beslut som en kvinna måste ta i livet, men att det inte är bra att ta ett ickebeslut bara för att man inte orkar tänka igenom allt, för att det är för känslomässigt påfrestande. Man kan imte alltid gå på den enklaste vägen, livet blir inte bra då i längden.
Killen kan ha sett till att hon blev med barn för att han ville binda henne. Hände en vän till mig. När hon sedan ville separera från killen blev det jättekomplicerat för att de hade ett gemensamt barn.
Berätta för henne att de flesta förhållanden man bildar före 18-19 år brukar sluta i separation. Nästan inga är hållbara i längden för att man inte är färdigutvecklad som person.
Få henne att skriva uppp fördelar med de olika besluten på papper. Tyvärr är tonåringars förmåga att väga ihop olika argument inte fullt utvecklad. De förmår inte att väga ihop olika parametrar fullt ut, utan tar fasta på en aspekt bara. Alltså tar de beslut i komplicerade frågor utifrån ett begränsat underlag
En aspekt får ofta vara alltför tungt avgörande.
Du är inte i någon avundsvärd situation.