• Klasaga

Simtest i 8:am?

Jag har alldrig gillat att vara i närheten av vatten. I 6:an gör man ett Simtest där man ska kunna simma 200 meter på mage och 50 på rygg. Man skulle även livrädda vilket jag vägrade att göra. Jag har haft några dramatiska stunder när jag är i vatten samt att jag kan inte vistas under ytan då vatten alltid forsar in igenom näsan osv. Jag klarade mig med godkänt men jag undrar.

Ska man ha Simtest i 8:an?

Kan man få godkänt i idrott om man inte gör livräddningen?

Tackar för alla svar.

• Svar på tråden Simtest i 8:am?
  • Lena

Man ska ha simtest i skolan iaf då det ingår i skolans uppgift att göra barnen simkunniga

• Dumbledore

Det var ett tag sen jag gick i åttan, men livräddningen var obligatoriskt för att få godkänt. Tror dock inte att hela betyget stod och föll med det.

Du borde däremot ta tag i din vattenrädsla, så snart som möjligt. Simskola för vuxna vore kanske bra, men inriktning på att just bli trygg i vatten, för simma kan du väl redan.

• Bibbidi

Från skolverket 
    www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa/subject.htm&tos=GR&subjectCode=GRGRIDR01

Tog inte med allt jag hittade för det skulle bli för mycket utan tog bara med det som har med simning att göra men som du ser ingår det även under högstadiet.

I årskurs 7-9
    Hälsa och livsstil
    Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.
    (plus annat jag inte klickade med)
    Rörelse
    Olika simsätt i mag- och ryggläge.
    Friluftsliv och utevistelse
    Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9

Eleven kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och varierar och anpassar sina rörelser till viss del till aktiviteten och sammanhanget. I danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleventill viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. Eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge.

Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter. Eleven kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska förmågan.

Eleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. Dessutom kan eleven med viss säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.

Eleven kan på ett i huvudsak fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter. Dessutom kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider.

• Klasaga
    Dumbledore skrev 2017-07-17 23:09:53 följande:

Det var ett tag sen jag gick i åttan, men livräddningen var obligatoriskt för att få godkänt. Tror dock inte att hela betyget stod och föll med det.

Du borde däremot ta tag i din vattenrädsla, så snart som möjligt. Simskola för vuxna vore kanske bra, men inriktning på att just bli trygg i vatten, för simma kan du väl redan.

Ja, jag kan simma och i nödsituationer vara under ytan. Det är bara der att jag tycker att det är riktigt obehagligt.
  • Dumbledore
    Klasaga skrev 2017-07-17 23:22:01 följande:

Ja, jag kan simma och i nödsituationer vara under ytan. Det är bara der att jag tycker att det är riktigt obehagligt.

Då får du nog delta i livräddningen, om du vill ha godkänt. Eller få ett läkarintyg som ger dig rätt att slippa den delen. Vet inte om det påverkar betyget dock.
  • Bibbidi

Hittade det här

Det finns krav på simkunskaper för årskurs 6 respektive 9 i grundskolan och för att få betyget E ska man uppnå kunskapskravet för E i sin helhet. 

Det finns en undantagsbestämmelse i 10 kap. skollagen som säger att om det finns särskilda skäl kan läraren vid betygssättningen bortse från enstaka delar av de kunskapskrav som eleven ska ha uppnått i slutet av årskurs 6 eller 9. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav.

I det fall det framkommer att en elev riskerar att inte nå kunskapskraven ska det utredas om eleven är i behov av så kallat särskilt stöd. Alla elever som är i behov av särskilt stöd har rätt att få särskilt stöd. Om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd ska sådant stöd ges och ett åtgärdsprogram upprättas.
    I förarbetet till skollagen, prop. 2009/10:165 finns skrivningar om bestämmelsen som reglerar befrielse från obligatoriska inslag i undervisningen och man nämner speciellt simundervisning. Man säger där bland annat att undervisningen i skolan ska utformas så att alla elever kan delta, oberoende av elevens och elevens vårdnadshavares religiösa uppfattning. Hur man lokalt kan anpassa undervisningen, exempelvis genom gruppindelning vid simundervisning, för att ge samtliga elever möjlighet att delta i densamma är något man kan diskutera på skolan.
    Vänliga hälsningar Skolverket

Om jag tolkar det rätt så gjorde din lärare alltså fel som gav dig godkänt i idrott för årskurs 6. Du har varken någon funktionsnedsättning eller något annat hinder som hindrar dig från att fixa det. Du "vägrade" bara. Att vatten kommer in i näsan är ingen godkänt anledning. Ifall du hade haft en funktionsnedsättning eller något hinder som hindrade dig från att lyckas uppnå just det målet i kunskapskraven hade du haft ett åtgärdsprogram gällande detta, men din lärare var antagligen "snäll" (följde inte reglerna). Ifall du vill slippa simma / göra livräddning får du väl hoppas att du även under dina år på högstadiet har en "snäll" (slapp) lärare som ger med sig trots att hen inte borde.

Klasaga skrev 2017-07-17 22:54:13 följande:

Jag har alldrig gillat att vara i närheten av vatten. I 6:an gör man ett Simtest där man ska kunna simma 200 meter på mage och 50 på rygg. Man skulle även livrädda vilket jag vägrade att göra. Jag har haft några dramatiska stunder när jag är i vatten samt att jag kan inte vistas under ytan då vatten alltid forsar in igenom näsan osv. Jag klarade mig med godkänt men jag undrar.

Ska man ha Simtest i 8:an?

Kan man få godkänt i idrott om man inte gör livräddningen?

Tackar för alla svar

• Bibbidi
    Livräddningen på simundervisningen är inte att man ska göra mun-mot-mun mot de andra eleverna. Man ska tex simma med en annan person över till andra kanten (den ena ska ligga "avslappnad" och den andra ska hålla i och simma med den personen(, då brukar killar få simma över med killar och tjejer med tjejer. Det är ingen som tycker det är superroligt, de flesta tycker nog det är obehagligt, men det är en grej man får göra ändå för det är bra att ha gjort det en gång / tränat på det ifall det skulle behövas göras i verkligheten någon gång i verkligheten.

Ifall jag aldrig hade prövat på klädsim i skolan hade jag aldrig förstått hur idiotiskt det är med jeans på sig när man är ute på sjön exempelvis. Nu vet jag, aldrig jeans när man är ute med båten. Är jättetungt att simma i när de blir blöta. Bara som ett exempel.

Du kommer fixa simningen ts! Heja heja! {#emotions_dlg.flower}
  • gruvan

Innan du slutar åk 9 ska du ha visat att du kan simma 200 m varav 50 meter på rygg för att få minst E i slutbetyg. Eftersom simning till viss del är en färskvara (du måste underhålla konditionen för att orka simma 200 m) behöver du visa det igen även om du visat det i åk 6. Oftast finns varken tid eller pengar för träning i bassäng innan (på skoltid) utan det blir som du skriver, ett simtest när klassen väl är i badhuset. När ni har simningen varierar mellan olika skolor så det bästa är att du frågar din idrottslärare när just din klass ska simma. Där jag jobbar simmar varje klass en gång per läsår så simtestet 200 m varav 50 m på rygg görs varje år från åk 6 till åk 9.

Vad gäller livräddningen står det i kunskapskraven för betyget E i åk 9 att "eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap under olika årstider". Det innebär att du ska kunna visa att du kan hantera en nödsituation vid vatten både på sommaren (t ex använda livboj, hansalina, dyka efter person på botten) och på vintern (t ex förlängda armen om någon fallit ner i en vak). Så ja, jag skulle säga att du måste kunna visa livräddning i anslutning till vatten och då passar det ju bra när klassen är i badhuset och även gör simtest.

Viktigt att veta är dock att båda dessa kunskapskrav (simma + nödsituationer vid vatten) inte har några betygssteg. Det finns inga nivåer för vad du ska kunna för att få C eller A, det finns bara E för dessa kunskapskrav. Det spelar t ex ingen roll om du simmar längre än 200 m, du får inte ett högre betyg på det kunskapskravet ändå. Eftersom man bara kan få E på dessa krav påverkar inte de det sammanlagda betyget du får sen. De drar alltså inte ner ditt betyg på något sätt.

Eftersom du har så jobbigt med vatten tycker jag det är jätteviktigt att du pratar med din idrottslärare för att få hjälp. Prata även med din mentor och dina föräldrar så ni kan få ett bra samarbete mellan hemmet och skolan för att hjälpa dig klara av det här. T ex kanske du kan passa på att gå och simma med någon av dina föräldrar lite då och då. Be om övningar från din idrottslärare som du kan träna med dina föräldrar, övningar som har med livräddning att göra (eftersom du skriver att du kan simma 200m varav 50 m på rygg redan). Men vill du få minst E i betyg i idrott och hälsa måste du visat kunskaper i BÅDA dessa kunskapskrav!

• hejnina

Prata med din lärare om det här redan i början av terminen. Tyvärr är simning, enligt min erfarenhet, sånt idrottslärarna drar ut på för att det är ett ganska stort projekt. Och när det väl blir av finns det liksom inte tid att göra anpassningar osv. Du kommer, om du har en lärare som gör rätt för sig, behöva göra det. Men tar du upp dina problem i god tid så bör en bra lärare kunna komma fram till en lösning, att du kan göra det under lugnare omständigheter, innan/efter alla andra kommer eller liknande.

Din lärare vill att du klarar dig och om hen är bra kommer hen göra allt hen kan för att hjälpa dig att nå det målet - men var schysst mot er båda och var ute i god tid!

Du kommer fixa det :)
Svar på tråden Simtest i 8:am?