• Rigor

    El-Poolvärmare driftskostnad

    Nu behöver jag hjälp att räkna av nåt matematiskt geni som är bra på att räkna konstiga saker!

    Min fråga är!

    Jag har en rampool på ca 4400 liter. Tänkte köpa en elektrisk poolvärmare eftersom jag är rädd att det är isbjörnar under flaken... Nu är det 15 grader i poolen. Minusgrader, känns det som. Om man köper en liten värmepump på 3000 watt, vad drar den då i el och vad kostar det att ha den igång ca 4 timmar?

    Den ska kunna höja värmen 5 grader på 8 timmar i en 16000 liters pool. Då borde den få upp 5 grader eller mer på halva tiden tänkte jag.

    Finns det nån smart person som kan klura ut hur mycket det skulle kosta att värma poolen 5 grader, om värmepumpen är på i ca 4 timmar.

    Taxam för svar!

  • Svar på tråden El-Poolvärmare driftskostnad
  • Fotbollsfantast

    Hej,

    Förstår din tanke men det fungerar inte så i rampooler. Då de är helt oisolerade är förlusterna så stora att det blir svårt att uppnå de resultaten på så kort tidsperiod.

    Du kommer behöva köra pumpen i princip dygnet om och driftskostnaden kommer vara direkt beroende på omgivande temperatur och väder. Men, pumpen kommer då hjälpa dig så du kan hålla 25-28 grader hela sommaren. Vid dåligt väder har du då kanske 25 grader men pumpen går på max. Vid bra väder uppnår du önskad temperatur ganska fort och pumpen kommer då vila.

    Räkna ungefär att den går på halvfart hela tiden. Då får du ca 1000 kr/mån. Detta känns spontant som lite på "säkra sidan" om jag tittar på min elräkning.

    Min pool är på 16 000 l och luftvärmepumpen på 5 kW. Jag håller 25-27 grader (inställd på 27) och det kostar mig ca 700-800 kr/mån under juni-augusti. Jag har dock isolertäcke på min under natten och utan det hade det blivit betydligt dyrare.

  • Rigor

    Tack för svaret! Ser själv vilken konstig formulering på frågan det blev, om jag kunde höja värmen i poolen till 29-25 grader bara en gång på sommaren så skulle det bli billigt!

    Poolen står vid en sommarstuga som vi åker till på helgerna, så jag tänkte mer att man sätter på poolvärmaren när man kommer och efter ca 4 timmar bör det vara skapligt varmt för ett bad. Den behöver inte gå dygnet runt hela sommaren hoppas jag. Men den kanske går många timmar på helgerna. Men då lär det knappast röra sig mer om än max 50 kr per uppvärmning till 25 grader. Verkar det rimligt?

  • Fotbollsfantast

    Jag är faktiskt osäker på hur lång tid det tar att värma upp vattnet. Din pool är mycket mindre än min men jag tror inte du får upp den mer än 1 grad på fyra timmar. Iaf inte om det är molnigt. De siffror som säljare och tabeller anger är fantasisiffror för rampooler. Det är ungefär som att titta på förbrukningen hos en minibil och sen tro att en lastbil ska dra lika lite. Isoleringen gör så enormt mycket för uppvärmningen av pooler.

    Med den användningen som du nämner hade jag nog försökt ha en så kraftig (många kW) som möjligt för att snabbt uppnå önskad temp. Kostnaden är inte så stor för någon helg här och där.

    Räkna på maxkostnaden. Med en pump som drar 3 kW och ett pris 1,20 kr/kWh blir den maximala kostnaden 3,60 kr/h. Då går den pumpen du nämner på full effekt.

  • Fotbollsfantast

    Tänk också på att du tappar i princip all övervärme (över omgivningstemp) under natten om du inte tillför värme och har isolerat "lock". Det finns bubbelplast till dessa pooler som är helt ok.

    Jag är inne på min tredje rampool och mitt förslag är att du köper bubbelplast och sen startar värmaren direkt när du anländer till stugan på fredagen. Då kan du förhoppningsvis bada i +25 grader på lördagskvällen och söndagen om du får lite hjälp ifrån vädergudarna .

  • Rigor

    Här ska badas!

    Det låter som att det är värt att köpa den där poolvärmaren!

    Bubbelplast som lock kan jag absolut kosta på mig för att behålla lite av värmen. Kan man köpa sån som finns på tex Byggmax? Hur många lager behövs i så fall?

  • Fotbollsfantast

    Kan inte kolla länken i mobilen...

    Men köp ett överdrag till pooler och i rätt storlek till just din pool. Det blir tokigt jobbigt annars, blåser av och ligger inte rätt. Det ska vara bubbelplast som ligger på ytan, inget med snören som ska spännas/knytas. Ska bara ligga löst på vattenytan.

    Överdraget blir som en mössa till poolen så den håller värmen under kalla nätter .

    Jag beställde ifrån Eurotoys, fungerade perfekt. Men finns det på rusta är det kanske smidigare...

  • Rigor

    Köpte poolvärmare och poolt äckel igår. 15 grader i poolen. Kopplade in värmaren igår kväll, den har gått 12 timmar och kollade temperaturen nu på morgonen. 15 grader. Jag har en trasig poolvärmare och snorkalltpool i poolen...

  • Fotbollsfantast
    Rigor skrev 2017-07-27 11:06:48 följande:

    Köpte poolvärmare och poolt äckel igår. 15 grader i poolen. Kopplade in värmaren igår kväll, den har gått 12 timmar och kollade temperaturen nu på morgonen. 15 grader. Jag har en trasig poolvärmare och snorkalltpool i poolen...


    Hur kallt var det under natten? Kan ju vara så att värmaren är för "klen" för en ovanmarkspool. Låt pumpen gå en vecka och se hur det ser ut då. Du behöver normalt lite hjälp av vädret också. Är det kallt ute så jobbar värmaren ju i motvind, den behöver normalt lite medvind med sol på dagen. Då stiger temperaturen snabbare och sen kan den under natten bibehålla eller bara tappa ett par grader. Men utan värmepump och pooltäcke tappas kanske 5-10 grader under natten (Vi har ju 12-15 grader nattetid tyvärr).

    Det är pga detta som många med rampool behöver ha värmaren igång hela sommaren.
  • Rigor

    Strömmar vatten in i polen gör det, men lika kallt som det var innan. Der ska lysa en liten röd lampa när den är igång, men den funkar inte heller... ström går ju in, för det är en jordfelsbrytare på kontakten, ocheck den funkar när jag testar, men lampan lyser inte. Det var inte ens en aningens varmare vattensom kom, så jag stängde av alltihop. Dessvärre finns de inte heller att då tag på, de.är slutsålda i butiken och på internet... Skulle snabbt vilja hitta nån annan som inte är så himla dyr, så mycket mer än en tusenlapp hade jag inte tänkt mig.

    Tips på prisvärda elvärmare??

  • Roddarn

    Vilken värmare har du köpt?
    Och vilken pump har du till den?

    Den som jag tittade på behövde ganska högt flöde innan värmaren startade, så har du för klen pump kommer den inte att starta. 

  • Rigor

    Hej Roddare,

    Det är en Intex värmepump från ToysRus, köpte den häromdan för 999 kr. Själva filterpumpen en följde med Poolen, som kommer från Jula. De hade dem för ca 899 kr häromveckan. En rund rampool på ca 3m rakt över och 76 cm hög). Poolen rymmer 4380 liter tror jag det var. Nu lyser inte värmaren alls, den ska ha en liten röd lampa som slår på när värmen är påslagen. Testade pumpen trots att lampan inte lyste, för jag hoppades att der bara var lampan som inte fungerade. 12 timmar senare var poolen fortfarande bara 15 grader... Nån stackars grad borde den ha gått upp, eller så borde urvattnat från värmepumpen vara lite fisjummer, men det är det inte heller. Bara kallt...

    Nån som har tips? Eller en värmare till salu??!

  • Fotbollsfantast

    Konstigt, borde bli varmt vatten iaf.

    Kanske dum fråga men du har kopplat den så vattnet går från poolen, till den vanliga pumpen, sen till värmepumpen och sedan tillbaka till poolen?

  • Roddarn

    En till lite dum fråga. Har du vridit vredet på ovansidan till "I" för att starta den?

    Sedan såg jag att pumpen är på 3 kW, vilket betyder att du måste koppla till ett uttag som är säkrat till 16 A (och då också självklart har kablar som klarar den strömmen!) Med en 10 A-säkring som de flesta vanliga vägguttag är säkrade med räcker inte då det kommer gå drygt 13 A vid full drift.

  • Henrik314

    Har en 17 m^3 pool. Kör med 3kW-värmare och den värmer ca 1-2 grader per dygn i Norrbotten (denna sommar). Isolerat poolen lite på sidorna och har dubbla pooltäcken på ytan.
    Går bra att köra den på 10A säkring (smältpropp) fast den drar drygt 13A, enligt elmätaren jag satt i serie för att följa upp kostnaden. Kör 12-24t per dygn beroende på värme i poolen och om jag vill att cirkpumpen skall ev låta för grannarna på natten.
    Håller 34 grader i poolen. Tar lång tid att värma upp (24t/dygn) men håller temp med 12t värme per dygn.

    /Henrik

  • Michfris
    Ditt svar är ganska lätt att svara på, beroende på vilket svar du söker. 

    Om pumpen är på 3000 W och den går "för fullt" i tre timmar så har den förbrukat 12 000 watt, dvs 12 kw. Om du betalar 1,15 kr per kwh blir det 13 kronor och 80 öre. 

    Men svaret är inte där, du har inte en varm pool efter fyra timmar. Eller har du det? 

    Kom ihåg det här; värmekapaciteten för EN (1) liter vatten är 4,19 joule.

    Du ska värma 4400 liter vatten från 15 grader till 20 grader, dvs fem grader. 


    Uträkningen blir då 4400x4,19x5 (grader) = 92180 Joule. 

    För att räkna om till kilowatt timmar delar du 92 180 med 3600 vilket ger 25,60 kilowatt timmar. 

    Har du en 3 Kilowatts värmare måste den arbeta 8,54 timmar för att värma poolen 5 ynka grader. 

    Och det är utan värmeförluster, har du inget pooltäcke ökar förlusterna, ingen isolering så ökar förlusten och så vidare. ÄR det kallare ökar förlusten. 

    Har du sämre "no brand" eller low brand produkter ökar förlusterna (mer) än de lite dyrare. Har du en sämre pump från en relativt dålig tillverkare är det svårt att säga vilken netto effekt den verkligen har. 

    Men det tekniska svaret är att det krävs 25,60 kwh för att värma poolen, med omständigheterna föreslår jag en kraftigare pump och mer isolering, över/under/bredvid.. 

    När du har tempteraturen uppe, överväg att låta den vara i det övre skiktet hela tiden istället för att släppa ner den när ni åker därifrån.

    Lycka till!
Svar på tråden El-Poolvärmare driftskostnad