• Meriall

Något barn som lärt sig gå innan det kröp?

Mitt barn är på god väg att lära sig gå. Ställer sig upp mot möbler, går med en hand på möbeln och kan sätta sig ner. Kan stå några sekunder utan att hålla i sig. Men hon är inte i närheten att lära sig krypa och verkar inte förstå hur hon ska göra eller vilja öva på det. Försöker jag ställa henne i krypställning sätter hon sig ner och försöker sedan ställa sig upp.

Måste barn lära sig krypa? Något annat barn som antingen "hoppat över" det eller lärt sig det efter att de kunde gå? Hon vill bara gå gå gå och öva på det nu.

Hon är snart 9 mån.

• Svar på tråden Något barn som lärt sig gå innan det kröp?
  • Mrs Green

Ja, jag hade en rumphasare som inte ville krypa. Hon ville inte gå heller :) men till slut (vid 14 månader) började hon i alla fall gå, och efter det lärde hon sig krypa också.

• Ellie
    viseversa skrev 2017-07-25 21:10:45 följande:
    Vad menar du? Han gick innan han reste sig? Hur går det till?
    Det gjorde vår dotter också. Vi höll henne i händerna så hon fick hjälp att dra sig upp. Sedan gick hon omkring ett tag. Hon behövde även hjälp för att sätta sig ner. Det lärde hon sig någon månad efter att hon lärt sig gå. Både resa sig och sätta sig lärde hon sig genom instruktioner, typ "sätt din hand här bredvid foten först". Hon lärde sig aldrig röra sig framåt genom normalt "bebis-trial-and-error".
  • viseversa
    Ellie skrev 2017-07-25 21:57:28 följande:
    Det gjorde vår dotter också. Vi höll henne i händerna så hon fick hjälp att dra sig upp. Sedan gick hon omkring ett tag. Hon behövde även hjälp för att sätta sig ner. Det lärde hon sig någon månad efter att hon lärt sig gå. Både resa sig och sätta sig lärde hon sig genom instruktioner, typ "sätt din hand här bredvid foten först". Hon lärde sig aldrig röra sig framåt genom normalt "bebis-trial-and-error".
    Vad underligt. Aldrig hört talas om. Trodde dom behövde kunna resa sig innan dom kunde börja gå. Man lär sig något nytt varje dag. Min 10 mån går sen en månad tillbaka men han reste sig först. Sen släppte taget och nu går han. Men väljer hellre att krypa då det går fortare fortfarande.
  • Ellie
    viseversa skrev 2017-07-25 22:01:05 följande:
    Vad underligt. Aldrig hört talas om. Trodde dom behövde kunna resa sig innan dom kunde börja gå. Man lär sig något nytt varje dag. Min 10 mån går sen en månad tillbaka men han reste sig först. Sen släppte taget och nu går han. Men väljer hellre att krypa då det går fortare fortfarande.
    Ja, man skulle ju tro det. Vår dotter ville så gärna upp och gå redan från ca 7 månaders ålder så jag gick omkring och höll henne i händerna dagarna i ända. Hon var väldigt snabb och stadig från 8 månaders ålder, men ville inte riktigt släppa sista taget om min hand förrän vid ettårsdagen. Jag hjälpte henne också att ställa sig upp mot möbler och där stod hon och pysslade med saker tills hon knallade iväg. Men sätta sig kunde hon inte. Innan hon föddes trodde jag alla bebisar kröp/rullade/hasade/tog sig fram på något vis själva, men så var det alltså inte. Hon rörde sig inte ur fläcken själv (praktiskt i säng och på skötbord).

Nästa barn kröp vid 6 månaders ålder. Nummer två är mer motorisk, men långt efter ettan vad gäller tala, läsa, räkna, skriva osv.
  • Alexi

Vissa barn får träna krypning i högre åldrar då det kan skapa andra problem av att inte kunna krypa. Typ att hjärnhalvorna inte samarbetar. Men det verkar ju gå att träna senare.

• linnéa001

Min syster kröp aldrig. Jag har läst någonstans, men kommer inte ihåg var, att det kan leda till problem med grovmotoriken om man inte kryper. Vet inte om det stämmer, men min syster har i alla fall grovmotoriska problem. Min dotter var rätt sen att krypa och jag var orolig för att hon skulle hoppa över det stadiet, med tanke på min syster. En släkting som verkade vara lite insatt sa att jag inte skulle oroa mig men att det skulle vara bra om hon lärde sig krypa, även om hon lärde sig gå först. Med tanke på Alexis kommentar här ovan så kanske det stämmer, att man kan få problem med motoriken om man inte lär sig krypa. Min dotter började dock krypa vid nio månader så jag har inte tänkt mer på det. 

• Velouria

Nej, de måste ingenting. Gör hellre det som kommer naturligt. Min unge började med gåstol innan han kunde krypa vilket ledde till att han knappt lärde sig krypa innan han lärde sig gå. Barnläkaren sa att jag MÅSTE sluta med gåstolen för att min unge skulle lära sig krypa först och gå sen. För att allt måste tydligen fungera i en viss ordning i barnläkarvärlden. Utåt sa jag "okej" till barnläkaren men inom mig sa jag "fuck you! Jag gör det som är bäst", eftersom min unge hade jävligt bra kontroll på rörelserna i gåstolen. Så jag åkte hem och lät ungen göra det han lärt sig. Så för oss blev det ett hopp över krypandet.

Integrerbart DNA
  • ssa123

Tre barn och endast ett som krupit. Den yngsta.

Äldsta är idag 15 år och utövar en sport på hög nivå, så grovmotoriken tycks funka ändå ;)

Jag fick höra när hon var liten att barn som inte kryper är/blir dyslektiker. Det var inget jag gick och oroade mig över, och tur var det för inte heller det har stämt på något av barnen

• ceeciiliia100
    viseversa skrev 2017-07-25 21:10:45 följande:

Vad menar du? Han gick innan han reste sig? Hur går det till?

Ja han lärde sig gå innan han reste sig. Vi hjälpte honom att resa sig upp och stå och utifrån det läget började han gå. Som sagt vid ca 1 år kunde han resa sig själv!
  • nirakanna2

Vår son rullade och hasade baklänges på rygg. Började gå och krypa ungefär samtidigt (varvade)

• Emy88

Mina två barn gick innan de kunde krypa, dottern gick vid 9 månader och pojken vid 10 månader. Dottern började aldrig krypa men har inga problem med motoriken. Pojken lärde sig krypa på sin ettårsdag och kröp runt som en galning den dagen, sedan slutade han med det, det var ju mycket smidigare att gå. Han är idag 3 år och är väldigt tidig motorisk.

• Kattflickan
    Velouria skrev 2017-07-26 00:42:31 följande:

Nej, de måste ingenting. Gör hellre det som kommer naturligt. Min unge började med gåstol innan han kunde krypa vilket ledde till att han knappt lärde sig krypa innan han lärde sig gå. Barnläkaren sa att jag MÅSTE sluta med gåstolen för att min unge skulle lära sig krypa först och gå sen. För att allt måste tydligen fungera i en viss ordning i barnläkarvärlden. Utåt sa jag "okej" till barnläkaren men inom mig sa jag "fuck you! Jag gör det som är bäst", eftersom min unge hade jävligt bra kontroll på rörelserna i gåstolen. Så jag åkte hem och lät ungen göra det han lärt sig. Så för oss blev det ett hopp över krypandet.

Integrerbart DNA
    Ett problem med gåstolar är ju just att de kan försena den grovmotoriska utvecklingen, särskilt krypningen. Så läkaren gav dig ett bra råd, som du struntade i!
  • gossensmamma
    Meriall skrev 2017-07-25 15:12:54 följande:

Mitt barn är på god väg att lära sig gå. Ställer sig upp mot möbler, går med en hand på möbeln och kan sätta sig ner. Kan stå några sekunder utan att hålla i sig. Men hon är inte i närheten att lära sig krypa och verkar inte förstå hur hon ska göra eller vilja öva på det. Försöker jag ställa henne i krypställning sätter hon sig ner och försöker sedan ställa sig upp.

Måste barn lära sig krypa? Något annat barn som antingen "hoppat över" det eller lärt sig det efter att de kunde gå? Hon vill bara gå gå gå och öva på det nu.

Hon är snart 9 mån.

Min son lärde sig aldrig krypa. Precis som med din dotter verkade han varken förstå hur han skulle göra, eller vara intresserad av att öva på det.
Svar på tråden Något barn som lärt sig gå innan det kröp?