• Tessan2

Vill bara bäras

Har en dotter på 6 veckor som bara vill bli buren. Så fort vi lägger ner henne så vaknar hon. Vi kan inte sitta still med henne i famnen, då blir hon arg. Hon känns allmänt missnöjd förutom när vi bär henne. Hon vägrar också napp.

• Svar på tråden Vill bara bäras
  • Carambolan

Så är det med nyfödda. Köp en bärsjal eller ergonomisk bärsele

• Mymlan83

Låter som utvecklingssteg, vi är i samma fas här hemma. Kom ditt barn nära BF? Man räknar dessa steg från BF då teorin utgår från att utveckligen börjar redan i magen om dom är överburna.

Sometime around eight weeks (two months), your baby will begin to experience the world in a new way again. He will be able to recognize simple patterns in the world around him and in his own body. Although it may be hard for you to imagine at first, this happens in all of his senses, not just vision. For example, your baby may discover his hands and feet and spend hours practicing controlling a certain posture of his arm or leg. You may notice your baby looking at his hands as if examining them with awe. Your baby may also become endlessly fascinated with the way light displays shadows on the bedroom wall. You may notice your baby studying the details of cans on the grocery store shelf or listening to himself make short bursts of sounds such as "ah", "uh", and "eh".

Note the following signals:

? Your baby wants to be entertained more often.

? It will take a little longer before he is at ease with other people, especially those he does not see every day.

? He wants to be breastfed all day long but doesn't really drink.

? He is craving more physical contact.

? He cries more easily.

• Annelie 76

Bärsjal eller ergonomisk bärsele samt pilatesboll är räddningen för många i din situation.

• Alexi

Ställ om er mentalt, så att ni inte förväntar er att kunna lägga ner henne. Styr om livet nu så att fokus är på att ge bebisen närhet och bäras. Det är det fullt normala att de bara vill vara i någons famn.

• Cizi

Min femmånaders vill fortfarande mest bli buren. Bärsjal och gungstol/pilatesboll rekommenderar jag.

• Åsa

Så små barn har stort behov av kroppskontakt. Bärsjal har du ju redan tipsats om. Att det ska trivas med att bli lagt ner ensam är inte realistiskt.

Vad jag möjligen funderar över är det där att det inte räcker att ligga i famnen på dig/er när ni sitter ner heller? Sak samma om ni ligger ner med barnet?
    Har du någon känsla av om barnet skulle ha ont i liggande ställning och vilja vara upprätt? Funkar det bättre om bebisen ligger mer upprätt på bröstet när ni sitter ner? Ligger på axeln?

Troligen är väl detta helt normalt men jag vet en bebis som hade avflödeshinder i urinvägarna och  helt enkelt fick ondare när han låg ner. BVC saknade kompetens på området och det upptäcktes inte förrän man sökte på barnakut (mot BVC:s råd).

• Physalis

Jag bar mitt barn konstant tills hon lärde sig sitta vid 5 månaders ålder.

Har du råd så köp de hjälpmedel som rekommenderas här. Bebisen får sina behov fyllda och ni slipper slita ut kroppen på kuppen.

Korrekturläser som en kratta
  • Bex123

Vi bär fortfarande vår 6 månaders konstant och har gjort sen han föddes. Vill de bli burna så är det bara att bära. Tids nog finns det roligare grejer att hitta på! Och så farligt är det inte, man får kramas hela dagen med sin bebis, finns värre saker att ägna sig åt. Dessutom blir man stark i armarna vilket ju är ett plus

• tobbe01
    Tessan2 skrev 2017-08-03 11:11:35 följande:

Har en dotter på 6 veckor som bara vill bli buren. Så fort vi lägger ner henne så vaknar hon. Vi kan inte sitta still med henne i famnen, då blir hon arg. Hon känns allmänt missnöjd förutom när vi bär henne. Hon vägrar också napp.

Vår yngsta var en sådan baby som var liksom "allmän missnöjd". Inte så tidigt som sex veckor men sedan.....och för henne satt det i tills hon började skolan (hahahahahaha). Nä inget att skämta om,  men vissa barn är sådana och jag har hört flera beskriva det. Man får helt enkelt bära, vyssja och skjutsa i vagnen och slå knut på sig. Vår dotter vägrade också napp vilket ju är besvärligt för den är ju fantastisk annars när det gäller att få en baby att lugna sig! och det visade sig att hon var ett tumbarn men tummen åkte ju inte in förrän kanske tre månader......*typ*. Motoriken måste ju hinna med.
Svar på tråden Vill bara bäras