• ssa123

Hårtvätt.. blir gaaaalen

Våran treåring är helt paniskt rädd för hårtvätt. Har alltid varit.

Eller förut var det även bad men nu går det bättre.

Någon som har samma problem och gärna en lösning?

Vi har testat sån skärm men den drog hon bort i paniken.

Som det är nu har jag hörselkåpor på för annars tjuter det i öronen i timmar efter av hennes skrik.

Sen blir det i princip att våldhålla

• Svar på tråden Hårtvätt.. blir gaaaalen
  • viseversa

Jag fick stå med ansiktet mot väggen med en hoprullad handduk som jag tryckte mot ögonen. Så kunde mamma tvätta håret på mig. Hatade det också nämligen.

• alexias mamma

Men hur ofta måste ni tvätta håret på barnet då?
    I den åldern tvättade mina barn typ aldrig håret. Bara blöta lite i samband med duschen. Kanske tvättade med mild tvål/schampo någon gång i månaden. Bara bra att inte ha så mycket produkter på dom små...

Annars typ sätt en handduk för hela ansiktet som barnet kan hålla i, sätt på nått på mobilen och låt barnet bli distraherad av det. Men helst, vänta med att tvätta håret tills barnet "glömmer bort" allt det där skrikandet och gråtandet som du skrev om. Så kan ni liksom "börja om" lite.

• ssa123

Har försökt få henne att hålla handduk mot ansiktet men hon vägrar testa. Funkade bra på de äldre barnen.

Vi tvättar håret 1 ggr/v med schampo och balsam. Har testat att göra både tätare och mer sällan utan resultat

• Mortiscia80

Låt henne tvätta sitt hår själv? Då kanske hon känner mer kontroll över situationen. Bada tillsammans, du tvättar ditt och hon sitt hår. Eller om hon till och med får tvätta ditt! =) Kan bli fina stunder.

• Dea85

Min son kan fortfarande bli hysterisk när det kommer till hårtvätt, och han blir snart sju. Det som hjälpt oss är bla att inte använda duschslangen alls utan typ en kopp eller så för att blöta/skölja. Ibland ligger han i vattnet på min hand och så får man blöta som när han var nyfödd. Vet inte om det är själva känslan av duschstrålarna som är jobbiga. Men att hålla med tvång kommer nog tyvärr bara göra saken värre :(

• Lena

Det finns ingen anledning att tvätta håret med schampo på ett så litet barn så ofta. Tvätta bara med vatten och ta balsam istället för schampo ibland. Håret blir inte fett innan puberteten.

• ssa123

Tack för olika synvinklar!

Vid utomhusbad (strand) så doppar hon håret själv i sin leken så att säga. Så just att håret blir blött tycks inte vara så otäckt.

• Iden
    ssa123 skrev 2017-08-03 19:39:45 följande:

Våran treåring är helt paniskt rädd för hårtvätt. Har alltid varit.

Eller förut var det även bad men nu går det bättre.

Någon som har samma problem och gärna en lösning?

Vi har testat sån skärm men den drog hon bort i paniken.

Som det är nu har jag hörselkåpor på för annars tjuter det i öronen i timmar efter av hennes skrik.

Sen blir det i princip att våldhålla

Vår dotter är rädd för både bad, dusch och hårtvätt ska vi inte prata om. Hur fick ni honom att våga bada? Söker med ljus och lykta efter sätt att i vart fall få kroppen ren.

Senaste "hårtvätten" tog jag en blöt liten handduk och blötte försiktigt ner håret när hon stod på en pall vid handfatet och lekte med några leksaker. Kläder och sånt på så att hon inte skulle koppla ihop hårtvätten med när vi försöker bada henne. Blir nästan lite avundsjuk när jag ser semesterbilder på badande barn när vår tjej inte ens törs doppa fötterna....
  • ssa123
    Iden skrev 2017-08-03 21:50:21 följande:

Vår dotter är rädd för både bad, dusch och hårtvätt ska vi inte prata om. Hur fick ni honom att våga bada? Söker med ljus och lykta efter sätt att i vart fall få kroppen ren.

Senaste "hårtvätten" tog jag en blöt liten handduk och blötte försiktigt ner håret när hon stod på en pall vid handfatet och lekte med några leksaker. Kläder och sånt på så att hon inte skulle koppla ihop hårtvätten med när vi försöker bada henne. Blir nästan lite avundsjuk när jag ser semesterbilder på badande barn när vår tjej inte ens törs doppa fötterna....

Jag upptäckte att det var själva hårtvätten som var bekymret. Eller rättare sagt när hon började prata uttryckte hon det.

Hon fick då bada några ggr utan hårtvätten och sen var problemet löst. Fast hon frågar noga varje gång om håret ska tvättas också. Blir svaret ja skriker hon genom hela proceduren. Utan hårtvätt, inga problem.

Pooler är hon skeptisk mot men stränder går superbra! Älskar att åka på stranden och plaska i vattenbrynet men går sällan längre än till knädjuptvatten och det märks att hon har mycket stor respekt för vatten även då
  • Iden
    ssa123 skrev 2017-08-03 22:42:50 följande:

Jag upptäckte att det var själva hårtvätten som var bekymret. Eller rättare sagt när hon började prata uttryckte hon det.

Hon fick då bada några ggr utan hårtvätten och sen var problemet löst. Fast hon frågar noga varje gång om håret ska tvättas också. Blir svaret ja skriker hon genom hela proceduren. Utan hårtvätt, inga problem.

Pooler är hon skeptisk mot men stränder går superbra! Älskar att åka på stranden och plaska i vattenbrynet men går sällan längre än till knädjuptvatten och det märks att hon har mycket stor respekt för vatten även då

Ok då har vi nog större uppförsbacke tyvärr.Jag tror det började med håret men hela badupplevelsen har liksom blivit förstörd nu. Vi ställer fram baljan med vatten och hon blir ledsen direkt och försöker lämna badrummet. Antar att vi får vänta ut henne helt enkelt. Nu är det fyra fem veckor sen vi fick bada henne... Fräscht.

Men tills vidare fortsätter vi nog tvätta håret som jag beskrev innan. Vilket var din fråga innan jag kapade tråden lite.... ????
  • linnéa001

Har inget råd att ge men vill bara säga att du inte är ensam. Har en tjej som är nästan tre år och som är livrädd för att duscha och bada. Hon gillade det inte som bebis heller. Hennes hår är aldrig tvättat, förutom med handduk eller våtservett. Känns hopplöst. Sist jag skulle bada henne lyckades jag inte ens få henne att sätta sig ner i baljan. I sjön var hon ut till knäna för några dagar sedan och det är rekord.

• Individual

Har själv haft samma problem med två vattenrädda pojkar men jag verkar ha hittat en lösning nyligen för min treåring iaf. Han verkar inte uppskatta att ansiktet råkar bli blött ibland i samband med hårtvätten (så klart), brukar få panik, skriker sig igenom det m.m. När han var under 1,5-2 år brukade jag sätta mig i badet med honom och ha honom i knät på mig, lutad mot min överkropp där han kände sig mer trygg. Jag höll fast med vänster arm över hans överkropp och sköljde sen snabbt igenom med duschen med högerarmen. Det funkade bäst så då. Sen blev han för stor och stark och vi var där igen.

För några månader/veckor sen kom jag på den briljanta idén att be honom lägga sig helt platt på rygg i badkaret och på så vis HELT undvika att något vatten hamnar i ansiktet/ögon/näsa/mun ja till och med i öronen - om man inte tar starkaste styrkan på duschen och tar det lite lugnt, ber barnet ligga helt stilla.

Innan själva hårtvätten brukar jag betona att "Nu får du lita på mamma, mamma LOVAR att du inte kommer bli blöt i ansiktet och mamma brukar alltid hålla sina löften". Samtidigt som jag tvättar har jag oftast sjungit en liten sång sonen uppskattar eller berättat en spännande saga om t.ex. katter eller kaniner som är ute på äventyr eller som badar (vilket uppskattats då jag under sista hårtvätten fått motfrågor som: "Vad hände sen? Vad gjorde katten då? Varför badade katten, var den smutsig?" - medans jag sköljer ur håret!

Mitt svar är alltså: Helt enkelt minimera vatten i ansiktet helt eller nästan helt med denna metod, prata väldigt lugnande och förtroendeingivande innan, vara intressant under tiden med den spännande berättelsen t.ex. och därefter när hårtvätten är klar (vilket jag ser till att den är snabbt, särskilt avduschningen av schampot) - ge en massa beröm och high fives och low fives och hoppa och ramsa och skutta bredvid badkaret invid barnet och vara överlycklig att "vi lyckades igen".

De allra flesta gånger brukar jag dessutom låta sonen leka en stund innan samt särskilt efter hårtvätten. Jag leker sen ihop med sonen och samtidigt som han leker i badkaret med sina ankor och båtar, m.m. så tar jag en mindre handduk och torkar håret torrt. Efteråt får han ta på sig sin favoritbadrock som är mjuk och len med luva och han får mysa med lillebror och päronen i soffan en stund. Ibland får han någon belöning, t.ex. se på sin favorittecknade film eller en kvart på iPaden, osv.

Lillebror är lika rädd för vatten i ansiktet/hårtvätt men jag kommer pröva samma metod när han är lite äldre för just nu fugerar det bäst att låta han leka, överraska snabbt med att med kupade händer blöta ner håret, snabbt på med schampoo och sedan bära honom under själva kranen (svagare styrka) så att det sköljs ur. Brukar gå på under minuten själva hårtvättandet. Efteråt berömmer, tröstar och belönar jag honom med, bär omkring en stund tills han själv vill ner och iväg. Han är under två år och alldeles för vild för att ligga lugn och stilla på rygg i karet den stunden det krävs just nu iaf. Storebror förstår ju mer och bättre men är också en lugnare typ. Lillen är mer typen som ger sig på att köättra ut ur badkaret själv så det gäller att vara snabb och stark, hehe.

Jag brukar ofta låta dem skölja mitt hår med duschen när de bara tar en snabb dusch eller inte ska bada, ibland när de själva ska tvätta håret. Vissa ggr har jag låtit de "hämnas på mamma" genom att be dem leka och duscha mig i ansiktet när jag står över badkarskanten för att vara rolig och "spotta ut vatten" som fontäner gör osv, allt för ett skratt, att visa att det inte är farligt och att avdramatisera vatten i ansiktet-skräcken. Ibland duschar jag själv så att de ser mig utanför badrummet (ej naken) och då brukar jag göra samma "konster" på mig själv tills de inte orkar skratta mer.

Sen brukar jag bara löddra med barntvålen Natusan endast en gågn vilket räcker gott och väl och är milt och skonsamt. De har sen födseln fått bada (dvs. hårtvätt) ca 1 gång i veckan, inte mer ibland mer sällan, vid sjukdom/förkylningar/feber mm. Då kan det ha varit var tionde dag någon gång, men oftast veckovis. På sommaren kan det pga mert smuts och svett handla om var femte sjätte dag.

Annars brukar jag duscha dem varje dag, dvs ej inklusive hårtvätt. De duschar då efter att de bajsat eller på morgonen/kvällen, lite blandat men oftast efter stora toalettbesöket så att säga då jag passar på att snabbduscha dem över hela kroppen (minus håret) med endast Natusantvålen under armarna, händer och lite under halsen. Förutom då själva rumpan som ju måste bli ren.

Efter kiss brukar jag bara snabbskölja av där nere med handdusch vid toalettstolen. Lillen är fortfarande i blöja så han torkar jag med våtservett på morgonen efter nattblöjan, sen tvättar jag honom efter nummer två. De har aldrig haft torr hud, eksem eller blöjeksem osv, så det verkar inte vara för ofta utan lagom av allt. Lite sidospår, men mest för att säga att jag låter dem leka lite i vattnet varje dag - vid dagsduschen, som är snabb men ändå tillräckligt för att skapa kärlek och motverka rädsla för vatten om det blir en daglig vana.

Är din dotter en förstående och lugn flicka - testa att göra som jag gör med min treåring. Be henne ligga på rygg i badkaret, var lugn, glad, trygg, förtroendeingivande. Berätta spånnande sagor under själva tvätten. Ge massa beröm direkt efteråt och belöna henne sen efter badet. Gör vatten till något kul, vackert, intressant. Visa allt vatten kan göra och är. Visa att DU inte är rädd genom att lattja med vatten i fejan hehe. Prata med henne sakligt om vatten. Att det inte är fatligt att dricka, duscha, tvåtta håret. Men att vatten är farligt om man simmar själv utan mamma eller pappa bredvid.

För det är det ENDA hittills som funkat bäst för min treåring - badkarsliggandet hehe. Och han växer så mycket varje gång och blir superglad och stolt själv varje gång han lyckats tvätta håret. Värt att pröva iaf!

Berätta gärna om du provade och ifall det funkade. Borde sprida denna metod om den fungerar på fler barn för det är en pest att våldshålla och tvinga de små medans de skriker sig igenom hårtvätten, superjobbigt!

A little bit of this and that.
  • Individual

Ursäkta stavfelen. Min iPhone är lite sömnig så här dags så den sluddrar i skriften hehe ;) hoppas tipsen går att utläsa ändå :P

A little bit of this and that.
  • Alexi

Vi har haft ett helvete faktiskt med hårtvätt med barnen, de har skrikit så det ekat. Men håll håret så kort det går på barnet, ju kortare desto mindre behov av tvätt.

Är det kortare kan man också skippa balsam, eftersom det inte är så mycket att reda ut.

Sen håll handduk framför ansiktet och gör det snabbt bara.

Svar på tråden Hårtvätt.. blir gaaaalen