• Humlan88

    Hur får man ett effektivt sparande som kan växa?

    Jag är totalt nybörjare inom detta men söker tips. Jag och sambon vill börja med ett sparande. Finns det nåt man kan göra för att få pengarna att växa, hört det här med högrisk och lågrisk konton m.m hur funkar det? Ge mig era bästa tips för ett bra växande sparkonto

  • Svar på tråden Hur får man ett effektivt sparande som kan växa?
  • Aniiee

    Börja läsa bloggen Rika Tillsammans.

    Öppna ett ISK-konto på Nordnet eller Avanza.

    Om du öppnar en Nornet-konto, dra nytta av Shareville.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aktieviking

    Det bästa är nog att läsa runt lite bland olika bloggar och se om du hittar någon strategi som du känner passar dig och hur du vill investera. För de flesta fungerar det dock utmärkt att spara i s.k. aktieindexfonder på lång sikt. Kan rekommendera både min egen blogg och blogg-grannen rikatillsammans.se om du är intresserad av sparande i fonder. 


    Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
  • Humlan88
    Aniiee skrev 2017-08-04 19:45:53 följande:

    Börja läsa bloggen Rika Tillsammans.

    Öppna ett ISK-konto på Nordnet eller Avanza.

    Om du öppnar en Nornet-konto, dra nytta av Shareville.


    Hört talas om isk konto, vad är det?
  • Humlan88

    Kan någon snälla förklara det här med isk konto för mig? Är helt ny på detta åhar ingen erfarenhet av det här med aktier lr värdepapper m.m? Hur fungerar det om jag och sambon vill öppna ett sparkonto som förhoppningsvis stiger ?

  • Aktieviking
    Humlan88 skrev 2017-08-13 12:57:12 följande:

    Kan någon snälla förklara det här med isk konto för mig? Är helt ny på detta åhar ingen erfarenhet av det här med aktier lr värdepapper m.m? Hur fungerar det om jag och sambon vill öppna ett sparkonto som förhoppningsvis stiger ?


    Kortfattat kan man säga att ett investeringssparkonto helt enkelt är ett konto som är till för att förvara andra tillgångar än kontanter (även om det också går). Pengarna på kontot beskattas baserat på insättningar som har gjorts under ett år och på kontots värde varje år. Beskattningen sker oavsett om pengarna har ökat eller minskat i värde. Lite slarvigt kan man säga att om du förväntar dig att dina pengar kommer att öka mer än 3 - 4% per år så är det värt att betala den löpande skatten. I själva verket är detta lite mer avancerat, men duger som tumregel.  

    Ett ISK kan inte samägas utan kan bara ägas av en enskild privatperson så vitt jag vet. Vill ni ha ett gemensamt konto som liknar ett ISK så kan ni titta på att öppna en kapitalförsäkring. Den stora skillnaden är att ett ISK skattas på din deklaration och man kan därmed kvitta t.ex. betald ränta på lån mot skatten på ISK. Kvittningen sker automatiskt om man inte har gjort aktieaffärer via vanlig aktiedepå. 

    En kapitalförsäkring å andra sidan beskattas snarlikt ett ISK, men eftersom kontot ägs av ett försäkringsbolag och inte av dig så dras skatten direkt från kontot. Därmed kan man behöva sälja av t.ex. fondandelar eller sätta in nya pengar för att täcka skatten. 

    Kan ni tänka er att ha separata konton så rekommenderar jag definitivt ISK då det mesta kring kontot sker per automatik och risken för att göra fel är mycket liten kring beskattning. 

    Lycka till med sparandet!
    Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
Svar på tråden Hur får man ett effektivt sparande som kan växa?