• DrömlivetiHD

Första barnet BF våren 2018

Hej alla familjelivare :D

Tänkte skapa en tråd till oss som är gravida med första barnet! Nytt och spännande att följas åt!

Det är inte alltid roligt att läsa om hur tidigare graviditeter varit när man är så ny på allt själv :)

Jag plussade den 3 augusti och beräknad Bf är den 6 april 2018 :)

• Svar på tråden Första barnet BF våren 2018
  • Bellsss
    Starlights skrev 2017-10-22 17:10:31 följande:

Hallå, tycker det är lite dålig aktivitet här i tråden. Kan vi inte försöka få den lite mer aktiv? Måste ju ändå vara rätt många som väntar första barnet nu under våren. :)

Ska vi göra en sån där lista där man kan skriva upp sitt användarnamn och sitt bf, som sen varje person kan fylla på? 

Hur mår ni blivande mammor? Någon som behöver äta järntabletter? Hur mycket har magen växt? Köpt de första mammabyxorna än? Känner ni några fosterrörelser än? Har ni vart på rutinultraljud? Vet ni kön? Kollat in vilken barnvagn ni ska ha? Köpt några andra bebisprylar än? Har ni berättat för er familj och vänner? :)

Jag är i v. 26+1. Mår sådär. Har foglossning, sammandragningar och ont i ryggen. Tyvärr kommer jag nog bli sjukskriven 75-100% nu. Mina sammandragningar gör ont..
    Äter järntabletter också :) Vet inte hur mkt magen växt rent måttmässigt men ligger lite i underkant, inte gått upp så mkt heller.
    Vi har gjort rul och väntar en frisk pojke. Känner sparkar varje dag :) kände första i vecka 23-24.

Jag köpte mina första mamma byxor strax efter v.20. Vi har beställt barnvagn (Crescent infinity), som kommer i mitten på december. Vi ska köpa babyskydd + bas också (maxi cosi). Mina föräldrar har köpt en beg brio smile från 2016 + babyskydd från brio med bas. Vi har fått spjälsäng + vagga och köpt åkpåse, babysitter samt en mängd kläder :) jag har beställt babynest också.
  • Krusbärskompott

Jag har haft det jättebra.

V22+0 idag.

Men! De senaste dagarna har mina SI-leder börjat berätta att de finns. Inte så att det gör jätteont men det känns att det finns där på ett tydligt sätt. Jag känner mig lite stressad över detta, foglossning med smärta på ingång?!? Någon m foglossning som vill berätta hur det började för er? Tips?

Vi har köpt väldigt lite, jag har fått en del gravidkläder av kollegor och vänner. En fördel med att vara lite sent på det är att det finns väldigt mkt saker i bekantskapskretsen, jag har fått erbjudande om att ta över badbalja, spjälsäng med mera.

Jag har köpt ett klädpaket på tradera, 250 pix för hur mkt bebiskläder som helst som dessutom är vältvättade. Helt super! Rekommenderas!

Vi har fattat ett viktigt beslut. Vi bor i en stor trea men har gemensamt bestämt att inte göra barnkammare av arbetsrummet utan klämma in en 90-säng där i stället. Det är få bebisar som vill sova själv och med tanke på hur mkt kolik det finns i våra familjer så känns det som en fristadsmöjlighet. Spjälsäng får plats i sovrummet. Hoppas på det bästa men är förberedd på det värsta...

Hur tänker ni med barnkammare?

• nasdaqomx

Vi bor i en tvåa, så beroende på hur länge vi bor här kommer vi endast ha en spjälsäng i sovrummet. Dock tittar vi efter hus, men har dessvärre inte hittar något än. Det är många faktorer som spelar roll såsom läge, planlösning och pris. Men vi hoppas att hitta något inom närmsta tiden. Dock tycker jag det låter klokt med en extrasäng. Vi har förberett oss på nätter på soffan tills dess att vi bor i hus, för jag tror det är viktigt att den ena parten får bra sömn. Men vad vet jag. Är ju första barnet.

• alade

Bebis bor i vårt sovrum tills vi slutat nattamma/samsova. I vårt tredje rum finns gästsäng för oss att sova i när vi delar på oss, jag kan tänka mig att det behövs ibland. Så småningom blir det nog barnkammare/lekrum där dock.

• zenora
    Starlights skrev 2017-10-22 17:10:31 följande:

Hur mår ni blivande mammor? Någon som behöver äta järntabletter? Hur mycket har magen växt? Köpt de första mammabyxorna än? Känner ni några fosterrörelser än? Har ni vart på rutinultraljud? Vet ni kön? Kollat in vilken barnvagn ni ska ha? Köpt några andra bebisprylar än? Har ni berättat för er familj och vänner? :)

Oj, det här blev långt, men så skönt att skriva av sig lite!

Jag är i v 16+1 och mår... okej. Huvudvärk dagligen sen snart 4 v, är sjukskriven 2 v framåt nu för att jobba lite med det. Läkaren bedömde det var spänningshuvudvärk, så jag ska till sjukgymnast på torsdag. Sen har jag bokat in massage dagen efter. Makens knådande hjälper det också, men känner att jag vill ha lite professionell hjälp också :)

Sen har jag nog börjat känna av foglossning... (rygg och bäcken är verkligen problemområden för mig, har alltid varit.) Började känna av blygdbenet i tisdags efter ett pass där jag stod bedside hos deliriös patient. Och efter en storstädning av huset i fredags vred jag mig av smärta/obehag i lördags. Både blygdben och SI-leder ömmade och ilade. Det blir ytterligare en grej att ta upp med sjukgymnast!

Kommer fortfarande i mina vanliga kläder, men har börjat välja bort jeansen för att det trycker. Magen putar rätt bra när jag har klänning eller kjol som inte stänger in den. Har inte köpt några mammabyxor än, däremot några toppar då brösten började växa i v 14 och gick från min vanliga stora storlek till ännu större, så alla mina vanliga toppar börjar se lite korta ut!

Familj och nära vänner har vetat ett par veckor nu, och jag antar att nyheten sprider sig av sig självt på jobbet och i bekantskapskretsen.

Har inte köpt en pinal till bebis än. Har dock massor från mina svägerskor i förrådet som jag måste inventera. Sen kommer vi få kläder för nyfödd från min syster som får sin första typ tolv veckor innan, så minsta storlekarna behöver vi inte ens köpa. Vagn och annat väntar vi med till efter RUL 20/11.

Vi har ett gästrum som vi mest torkar tvätt i, och där en av katterna brukar gå för att sova. Där blir det barnrum så småningom. Men tänker nog bara möblera om i vårt sovrum för att få plats med en säng eller en bedside crib för bebis till att börja med.

Fosterrörelser.. Tja, när jag går och lägger mig känner jag ibland nåt som känns som såpbubblor som spricker mot insidan, men inget mer än så. Längtar tills det blir tydligare! Dopplern jag köpte har varit en lifesaver! Kollar nån gång i veckan sen v 11 och har hört hjärtslag inom några minuter. Lugnar den här nojiga mänskan!

Fråga : Någon annan som är lite intresserad av tygblöjor förresten? Nån som kan rekommendera nån sida eller litteratur för information?
  • Starlights

Vi bor också i en tvåa, spjälsäng i sovrummet rymdes utan problem. Är svårare med skötbord då vi har ett väldigt litet badrum. Har inte heller någon hiss och bor några våningar upp, så blir svårt att dra upp vagnen varje dag. Men kanske parkerar vagnen i garaget och tar hårdliften från vagnen upp i lägenheten sen. :) 

Hur har ni andra tänkt kring föräldraledigheten?
    Är så himla svårt det där tycker jag. Jag vill ju gärna snåla lite på dagarna så de räcker åtminstone till hösten 2019, och förhoppningsvis kan vi vara lediga både sambon och jag under både sommaren -18 och -19. Men sen ska man ju helst dela lite rättvist på dagarna också. :)

• Krusbärskompott
    Starlights skrev 2017-11-06 19:52:02 följande:

Hur har ni andra tänkt kring föräldraledigheten?

Är så himla svårt det där tycker jag. Jag vill ju gärna snåla lite på dagarna så de räcker åtminstone till hösten 2019, och förhoppningsvis kan vi vara lediga både sambon och jag under både sommaren -18 och -19. Men sen ska man ju helst dela lite rättvist på dagarna också. :)

Vi har fördelen att i nuläget ha rätt stora ekonomiska marginaler så behöver inte ta ut så många dagar per vecka i början. Det svåraste är uppdelningen tycker jag. Funkar inte amningen (vilket man ju aldrig kan veta) byter jag gärna efter sex månader men det verkar jättesvårt om man helammat fram tills dess... Hur ska man tänka?!?

Vi tänker försöker köra två månader ledigt för båda både sommaren 18 o 19 precis som ni.
  • smlund

Det var längesen jag var inne här nu! Är i v. 16 och har mått rätt dåligt till och från hela graviditeten. Illamående och spyor nästan varje dag, och för två veckor sen kom huvudvärken med några migränanfall. Som tur är har jag ett flexibelt jobb men det känns ändå som om jag inte kan göra mitt jobb helhjärtat. Pratade med bm igår om allt detta och mitt mående i övrigt. Har känt mig väldigt nere denna höst och mycket känslor kommer upp då jag förlorade min älskade pappa för tre år sen. Det river upp obearbetade känslor och jag ska få träffa en kurator. Det känns hoppfullt!

Emellanåt är jag glad också :) KUB gick jättebra, det var en overklig känsla att se en människa i min mage! I december har vi RUL. Har inte köpt något ännu men kikat runt både på vagn, kläder, inredning till barnrum och annat. Men väntar nog till december/efter jul med det mesta. Har kollat efter mammabyxor men utbudet är så dåligt. Har en liten mage så vanliga byxor börjar klämma.

I januari åker vi på bröllopsresa till Thailand. Ser väldigt mycket fram emot värme och ledighet men är också lite nojjig pga graviditeten :P

• mjaulocolin
    Starlights skrev 2017-10-13 18:31:15 följande:

Jag har också mått jättebra hela graviditeten. Alla frågar hela tiden "Hur mår du?" "Men lite illamående har du väl ändå haft".. känns som att de inte tror på mig när jag säger att jag har mått jättebra och fortfarande mår bra, haha. Förstår att jag är lyckligt lottad!

Vi har RUL den 23e, och vi ska nog fråga om de kan se kön. Är nog mest sambon som är nyfiken, men jag vill också veta. Samma som någon här ovan skrev, det känns lite mer verkligt då, och lättare att komma på bra namn om man vet vad det blir.

Men sedan överlag så kommer det ju inte göra någon skillnad såklart! Och vi kommer nog ändå inte köpa massa kläder i blått eller rosa ändå. Har aldrig riktigt tyckt om allt som är så könstypisk "rosa glitter och fluff" eller "coola pojkkläder", så det blir nog ändå mycket som är i neutrala färger!

Okej :) jag är rätt inställd på att det är en liten flicketös jag går och bär på, tänker bara på flicknamn och har väl hittat ett både jag och sambon gillar starkt. Likadant med bebis framtida rum, tänker bara på flickigare rum. Vet inte om man kan gå ngnting på känslan, det visar sig på förlossningen. Hur som helst, om man ska tro ngnting på alla olika teorier som hjärtljud, skallform och NUB så är det en liten tös!
  • mjaulocolin

Ni som har facebook och vill grotta ner er ännu mer i bebisvärlden har väl inte missat gruppen ?Vi gravida med bf 2018?!!

• Starlights

Hur tänker ni andra kring skötbord? 

Vi har ett väldigt litet badrum så jag vet inte ens om det ryms där. Vi bor bara i en tvåa, och det ryms inte heller i sovrummet. Och helst hade jag ju velat ha det nära tillgång till vatten. Men behöver man ens skötbord? Många jag pratat med säger att de bara lägger ut en skötbädd eller underlägg på sängen och byter där.

Vi har i alla fall fixat vagn, babyskydd till bilen och spjälsäng nu. Så skötbord är väl det enda "stora" kvar att fixa, förutom massa kläder, hygienartiklar osv.

• Krusbärskompott
    Starlights skrev 2017-11-27 18:19:56 följande:

Hur tänker ni andra kring skötbord? 

Vi har ett väldigt litet badrum så jag vet inte ens om det ryms där. Vi bor bara i en tvåa, och det ryms inte heller i sovrummet. Och helst hade jag ju velat ha det nära tillgång till vatten. Men behöver man ens skötbord? Många jag pratat med säger att de bara lägger ut en skötbädd eller underlägg på sängen och byter där.

Vi har i alla fall fixat vagn, babyskydd till bilen och spjälsäng nu. Så skötbord är väl det enda "stora" kvar att fixa, förutom massa kläder, hygienartiklar osv.

Vi har lite badrum men jag kommer att prioritera att försöka klämma in ett litet skötbord där iaf. Dels vill man ha vatten och dels så kan det ju ändå lukta en del om blöjor så inte jättesugen på att ha skötbord i sovrummet.

Möjligen kan man ha skötbord på spjälsängen (finns såna man lägger ovanpå) men jag tror min rygg kommer att protestera mot att byta på vanliga sängen. Men vad vet jag?!
  • Bellsss
    mjaulocolin skrev 2017-11-18 22:50:03 följande:

Okej :) jag är rätt inställd på att det är en liten flicketös jag går och bär på, tänker bara på flicknamn och har väl hittat ett både jag och sambon gillar starkt. Likadant med bebis framtida rum, tänker bara på flickigare rum. Vet inte om man kan gå ngnting på känslan, det visar sig på förlossningen. Hur som helst, om man ska tro ngnting på alla olika teorier som hjärtljud, skallform och NUB så är det en liten tös!

Lita inte på hjärtljud :) vår pojke ligger nästan alltid på 150-155 aldrig under 145. Två kompisar som väntar pojkar har haft samma ;)
Svar på tråden Första barnet BF våren 2018