Separerade, väntar barn, hur göra med föräldraledighet/umgänge?
Jag väntar barn i februari. Jag och killen har nu separerat efter 7år, så graviditeten föll sig lite knasigt tidsmässigt. Men jag är 37år och har inga barn förut. Han har heller inga barn. Detta barn är jätteönskat efter flera års försök och verkligen välkommet av oss båda. Pappan bor nu 3mil bort så inte nära, men inte jättelångt bort heller. Vi vill dela på föräldraledighet och vårdnad och umgänge med barnet så långt det är möjligt. Jag har läst att fram till 1års ålder så bör barnet bo med mamman uteslutande men umgänge med pappan flera ggr i veckan och ev enstaka övernattningar hos pappan. Jag har också tänkt vara mammaledig i ca 12mån (+ - nån månad) så så långt är ju allt bra. Men sen efter min föräldraledighet så hade vi velat att han är föräldraledig istället i några månader. Men överallt så läser jag att en gradvis invänjning för barnet måste ske långsamt, typ under 1-1,5års tid med övernattningar hos andra föräldern. Typ en månad med en natt i veckan, senare två nätter i veckan osv. Men när mina föräldradagar är slut efter ca 1år så har vi ju bara att välja på att låta barnet bo hos sin pappa med mitt umgänge, eller sätta 1-åringen på dagis. Jag känner då att på dagis så går ju barnet misste om värdefull tid med båda sina föräldrar!!! Måste det då inte vara bättre att låta barnet bo hos pappan och knyta ann ordentligt till honom i några månader, än att ha barnet på dagis när det är så litet? Vad har ni för erfarenheter???