• Many

Separerade, väntar barn, hur göra med föräldraledighet/umgänge?

Jag väntar barn i februari. Jag och killen har nu separerat efter 7år, så graviditeten föll sig lite knasigt tidsmässigt. Men jag är 37år och har inga barn förut. Han har heller inga barn. Detta barn är jätteönskat efter flera års försök och verkligen välkommet av oss båda. Pappan bor nu 3mil bort så inte nära, men inte jättelångt bort heller. Vi vill dela på föräldraledighet och vårdnad och umgänge med barnet så långt det är möjligt. Jag har läst att fram till 1års ålder så bör barnet bo med mamman uteslutande men umgänge med pappan flera ggr i veckan och ev enstaka övernattningar hos pappan. Jag har också tänkt vara mammaledig i ca 12mån (+ - nån månad) så så långt är ju allt bra. Men sen efter min föräldraledighet så hade vi velat att han är föräldraledig istället i några månader. Men överallt så läser jag att en gradvis invänjning för barnet måste ske långsamt, typ under 1-1,5års tid med övernattningar hos andra föräldern. Typ en månad med en natt i veckan, senare två nätter i veckan osv. Men när mina föräldradagar är slut efter ca 1år så har vi ju bara att välja på att låta barnet bo hos sin pappa med mitt umgänge, eller sätta 1-åringen på dagis. Jag känner då att på dagis så går ju barnet misste om värdefull tid med båda sina föräldrar!!! Måste det då inte vara bättre att låta barnet bo hos pappan och knyta ann ordentligt till honom i några månader, än att ha barnet på dagis när det är så litet? Vad har ni för erfarenheter???

• Svar på tråden Separerade, väntar barn, hur göra med föräldraledighet/umgänge?
  • annabellelee

Mitt jobb ligger 4 mil bort, och jag har kollegor som bor 5 mil från jobbet, så nog funkar det att pendla om man vill det. Övernattningslägenhet?

• Many
    annabellelee skrev 2017-08-06 07:18:04 följande:

Mitt jobb ligger 4 mil bort, och jag har kollegor som bor 5 mil från jobbet, så nog funkar det att pendla om man vill det. Övernattningslägenhet?

Pendlingsideerna för pappan under hanns FL kan ni lägga ner. Det kommer bli massa åkande för oss båda i alla fall under barnets första år.
  • Many
    EE2017 skrev 2017-08-06 07:10:08 följande:

Det finns inte någon chans att ni kan hitta tillbaka till varandra nu då när ni ska få barn? Bara en tanke

Jag tror tyvärr inte det. Det ligger inte i hanns intresse ????
  • Many
    EmberEyes skrev 2017-08-06 05:36:55 följande:

Jag har ca 3 mil till jobb, så jag reser den sträckan varje dag (kollektivt dessutom), så beroende på andra faktorer som var pappan och du jobbar i förhållande till var era boenden finns verkar viktigare.

Sedan förstår jag inte alls hur ni tänkt er upplägget, kommer inte pappan och barnet ha en relation alls innan det är dags för hans FL?

Kommer inte han och hälsar på så ofta han kan från mer eller mindre dag ett?

Och när du återhämtat dig från graviditet och förlossning, är det då inte rimligt att du och barnet kommer hälsa på pappan ibland?

Min bästa vän har sitt ena barn 30 mil bort, och han är där i princip varje helg sedan barnet föddes. Hans andra barn bor bara 3 mil bort, och han är där i princip varje dag. Det är en del pusslande för att få det att fungera med jobb, boende, resande osv, men det funkar.

Jag kanske inte är tillräckligt tydlig i min tråd men jag skriver jag om att barnet ska bo med mamman med umgänge från pappan flera ggr i veckan och sen när vi vill att barnet ska bo med pappan så är det med mitt umgänge. Naturligtvis kommer jag som är mammaledig åka till pappan också när jag är på benen igen. Så självklart ska pappan träffa barnet så mycket det går och hinns med. Han jobbar heltid i en tredje stad också ca 3 mil bort dit han också pendlar. Vi vet inte vilka arbetstider han kommer ha sen när vi får barn då de har dag-, kväll- och nattskift där. Just nu jobbar han ständig natt, men det måste ju ändras sen såklart. Jag jobbar i samma stad som jag bor.

Tack för att du delade med dig av hur dina vänner löst situationen.
  • helyllet

Jag har barn som bott på två ställen från början. Under amningstiden (om du nu ska amma) behöver ju barnet bo hos dig, däremot behöver nog pappan träffa barnet några timmar, gärna själv iaf varannan dag för att de ska få en tillräckligt trygg anknytning. Efter några månader kanske du kunde jobba deltid när pappan är med barnet, då kan ni ju spara på föräldrapengen också. Så skulle iaf jag göra, i vårt fall var det lite annorlunda pga sjukhusvistelse och studier men planen från början var så. Genom att båda föräldrarna arbetar under barnets första år kan man vara hemma mycket längre. När man inte har en relation behöver man ju inte tiden tillsammans på helgen och om du arbetar två dagar från kanske 4-5-6 månadernär babyn börjat äta kan ni förlänga hemma tiden till iaf 18 månader. Från ett års ålder till och med tre hade vi 2-2-3-schema. Det fungerade mycket bra. Fast hur ni ska få till umgänge utan att pendla övergår mitt förstånd..

• Many
    helyllet skrev 2017-08-06 15:27:28 följande:

Jag har barn som bott på två ställen från början. Under amningstiden (om du nu ska amma) behöver ju barnet bo hos dig, däremot behöver nog pappan träffa barnet några timmar, gärna själv iaf varannan dag för att de ska få en tillräckligt trygg anknytning. Efter några månader kanske du kunde jobba deltid när pappan är med barnet, då kan ni ju spara på föräldrapengen också. Så skulle iaf jag göra, i vårt fall var det lite annorlunda pga sjukhusvistelse och studier men planen från början var så. Genom att båda föräldrarna arbetar under barnets första år kan man vara hemma mycket längre. När man inte har en relation behöver man ju inte tiden tillsammans på helgen och om du arbetar två dagar från kanske 4-5-6 månadernär babyn börjat äta kan ni förlänga hemma tiden till iaf 18 månader. Från ett års ålder till och med tre hade vi 2-2-3-schema. Det fungerade mycket bra. Fast hur ni ska få till umgänge utan att pendla övergår mitt förstånd..

Tack för bra råd och konkreta tips.

Du har kanske inte läst alla inlägg i tråden. Det är klart vi behöver pendla. Men det folk föreslår är att pappan ska ägna hela sina dagar när han sedan är föräldraledig, i MITT hem och ta hand om barnet här varje dag, medans jag är på jobbet. Just för att barnet ska kunna fortsätta sova här och få en tryggare tillvaro. Det hade väl funkat om han bodde i samma stad, att han då kunde vara här eller i sitt hem med barnet på dagarna men att barnet fick somna och vakna här. Men nu bor han 3mil bort och då blir det orimligt att göra så under hela hanns föräldraledighet.
  • Many

Här är dom rekommendationer som jag läst om på ett flertal ställen och som jag egentligen har frågor kring. Mina föräldradagar kommer ju liksom inte räcka till ett sådant upplägg och det är därför jag ber om råd och tips på ett rimligt upplägg för när pappan kan ta över föräldraledigheten.

Barnets ålder Boföräldern Umgängesföräldern

0-1 år Huvudsakligt boende Träffar barnet i den trygga miljön hos Boföräldern

1-2 år Huvudsakligt boende Varannan helg (fre-sön) samt ev ytterligare ett dygn i varje vecka.

2-2½ år Huvudsakligt boende Tors-sön varannan vecka samt ytterligare ett dygn i varje vecka.

2½-3 år Huvudsakligt boende Ons-sön varannan vecka samt ett dygn den andra veckan.

Från 3 år Växelvis boende hos båda föräldrarna

• Many
    nevermind skrev 2017-08-06 17:22:32 följande:

Pappan kan väl bo i gästrummet ibland?

Ja för det löser ju hela vårt problem. Och alla har ju gästrum. IDIOTISKT!
  • nevermind
    Many skrev 2017-08-06 17:51:56 följande:
    Ja för det löser ju hela vårt problem. Och alla har ju gästrum. IDIOTISKT!
    Soffa..?
  • Poppy75

Jag tror personligen inte att det är så viktigt med var utan snarare vem. Är bebisen trygg med er båda så tror jag inte att platsen är så viktig.

Det är ju mängder med människor som flyttar före barnen är tre. Jag har svårt att tro att det lämnar några bestående men hos alla de barnen. Det är ju också vanligt att åka på långsemester när man är föräldraledig.

Vi var på sjukhus första månaderna med våra pojkar. Tror inte byte av lokalerna gjorde till eller från gällande deras utveckling. Det är så mycket annat som är viktigare.

Försök lösa det så att båda får träffa bebisen ofta och på ett sätt som ni båda trivs med och mår bra av, då tror jag ert barn också kommer må bra.

• Many
    Poppy75 skrev 2017-08-06 19:50:22 följande:

Jag tror personligen inte att det är så viktigt med var utan snarare vem. Är bebisen trygg med er båda så tror jag inte att platsen är så viktig.

Det är ju mängder med människor som flyttar före barnen är tre. Jag har svårt att tro att det lämnar några bestående men hos alla de barnen. Det är ju också vanligt att åka på långsemester när man är föräldraledig.

Vi var på sjukhus första månaderna med våra pojkar. Tror inte byte av lokalerna gjorde till eller från gällande deras utveckling. Det är så mycket annat som är viktigare.

Försök lösa det så att båda får träffa bebisen ofta och på ett sätt som ni båda trivs med och mår bra av, då tror jag ert barn också kommer må bra.

Tack för ett jättefint svar med bra grundvärderingar och tankar!
  • Inveritas

Jag rekommenderar att du läser på. Att barnet behöver ena föräldern mer än den andra stämmer inte. Ett tips är denna artikeln. Det viktiga är att båda föräldrarna är stabila och måna om barnets bästa.

Should Infants and Toddlers Have Frequent Overnight Parenting Time With Fathers? The Policy Debate and New Data

William V. Fabricius and Go Woon Suh

Psychology, Public Policy, and Law, Vol 23(1), Feb 2017, 68-84

www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170202090823.htm

Svar på tråden Separerade, väntar barn, hur göra med föräldraledighet/umgänge?