Juliflicka skrev 2017-08-09 21:40:56 följande:
Coolt!
Men hur kände ni när ni väntade första?
Omställningen och förändringen i livet?
Att vänta barn är magiskt. Den känslan har varit densamma vid båda mina graviditeter. Det är så häftigt att två människor kan "göra " en tredje människa och att den växer, lever och sparkar inuti ens mage. Man förstår verkligen inte hur det går till!
För mig blev den stora omställningen den absoluta förlusten av kontroll. Jag är ingen kontrollmänniska alls egentligen. Men att inte få sova så länge man vill (och inte sammanhängande), inte veta om du kommer hinna med en dusch, eller överhuvudtaget komma hemifrån pga barnet kanske får för sig att skrika hela förmiddagen så att du är helt slut sen... Det tyckte jag var tufft. Allt hängde på bebisens humör typ.
Och om jag ville få en stund för mig själv så var det beroende av om min man kunde ta barnet.
Det är för övrigt skillnaden nu med två barn tycker jag, en måste ta BÅDA barnen om den andra ska träna till exempel. Eller så får man ta varsin.
Sen är det många som får lugna och snälla barn som liksom bara "det här var ju inte jobbigt, vad gnäller folk om". Bebisen sover, relationen är bra och man är sams. Då kommer den dagen då man ska skola in på förskolan och börja få ihop en vettig vardag, då sätts relationen verkligen på prov!. Vem handlar, vem lagar mat, vem hämtar, vem lämnar, vem ser till att det finns extrakläder på förskolan, vem håller koll på att stövlarna börjar bli för små, vem vabbar om det behövs, vem ska få lite egentid ikväll och dra till gymmet, vem har koll på föräldramöten, vem ska eventuellt gå ner i tid om barnet ska ha kortare dagar på förskolan... Den stressen! Är man inte överens eller kan prata om saken så har man en del härliga frågor att deala med
Man fixar det (för det måste man) men det är en sport att få till det!