Vad ska jag göra med alla ägg?
Jag har 24 ägg hemma och undrar vad tusan jag ska göra med dom? Omelett är ett förslag förstås men sen då?
Jag har 24 ägg hemma och undrar vad tusan jag ska göra med dom? Omelett är ett förslag förstås men sen då?
Ugnspannkaka har jag aldrig gjort. Vad brukar ni servera med det? Det verkar vara exakt samma recept som vanliga pannkakor när jag kollar på nätet?
Skånsk äggakaka :)
Äggost :)
Ungersk potatisgratäng.
m.matklubben.net/recept/rakott_krumpli_69752.html
^
Tillagningstid: 1 timme
Ingredienser
20 rätt så stora potatisar.
6 ägg.
200g debrecen eller annan kryddstark korv.
3 dl gräddfil alt. crème fraiche
2 stora lökar
400 g margarin
Gör så här
Koka potatis och ägg, låt svalna.
Fräs löken i rikligt med margarin.
Skiva potatis i ca ½ cmstora bitar.
Skiva äggen
Skiva korven.
Sätt ugnen på 225 grader.
Smöra formen. Varva potatis, ägg och korv.
Häll över lite av löken tillsammans med margarinet. varva tills formen inte kan ta mer eller tills du kan kan täcka maträtten med potatis. Häll över resten av löken o margarinet. Smeta på lite gräddfil alt. créme fraiche.
In i ugnen i ca 40 min tills ytan är gyllenbrun.
Ugnspannkaka. Skär i bitar när den är klar och frys in i burkar. Bara att ta fram, tina och steka upp. Med lingonsylt och/eller fläsk. Fast min son vill ha den uppstekt med korvtärningar.
Gör glass! (eh... jag är sugen på glass....)
Här går det åt i alla fall en..... 6-8 ägg om dagen. Och vi är bara 2..... Det här brukar jag använda ägg till:
Proteindrinkar
Pannkakor av olika slag
Äggröra och diverse omeletter
Skogshuggarmackor
Nudelsoppa
Shaksuka
Pasta
Scotch egg
Äggsallad
Diverse kakor
Äggkräm
Pajer med äggstanning
Omurice
Tamagoyaki och varianter
Oyakodon
För övrigt behöver man inte vispa upp ägg om man vill frysa dom, om man fryser i istärningslådor =P svenska ägg tenderar dock vara lite för stora.....
Maränger (av äggvita) och zabaglione (av äggula). Bananpannkaka, glass, pocherade ägg, äggstanning, scrambled eggs, rysk äggsallad, sockerkaka med kardemumma, ägg och kaviarpaj, sallad nicoise, spettekaka.