Anonym (Barnmisshandeln som lades ner) skrev 2017-08-23 23:52:09 följande:
Min erfarenhet är följande; mina barn har blivit misshandla av sin pappa. De berättade det för mig jag ringde Soc de blev barnahus utredning osv. Deras historier var samstämda och detaljerade. Barnen var relativt stora och kunde uttrycka sig tydligt både hos Soc och hos polisen. Barnen blev helt förstörda jag stämde för ensam vårdnad. Vad hände tror ni? Åtalet lades ner. Och det var inte första gången heller som en misshandel ägde rum och att det lades ner. Fanns inga bevis, trots detaljerade beskrivningar av barnen hos soc. Ett argument som också användes i det nedlagda åtalet var att det kan ha förekommit en risk att barnen blivit påverkade av mig. Detta trots att det även finns dokumenterat att vi flydde till ett skyddat boende osv. Så min tilltro till rättsväsendet i detta avseende är lika med noll. Här sitter jag i dag och mitt äldsta barn vägrar åka till honom de andra två har ett växelvis boende.
Beklagar verkligen din situation och upplevelser. Men tänker att det är viktigt att inte blanda ihop äpplen med päron här. Att det lämnats detaljerade beskrivningar soc är något helt annat. Det är polis och åklagare som gör brottsutredningar och beslutar om väcka eller inte väcka åtal. Inte soc. Soc gör en egen parallell utredning för att undersöka barnets skyddsbehov. Inte ta ställning till huruvida den eventuella gärningsmannen ska få rättslig påföljd. Den befogenheten har inte soc lika lite som polisen har befogenhet eller möjlighet att utföra vårt jobb.
Du avslutar också med att beskriva att du har noll förtroende för rättsväsendet. Det kan jag förstå. Men soc är inte rättsväsendet. Vi kan inte döma ut rättsliga påföljder som sagt. Vi kan skydda barn genom sociatjänstlagen och dess insatser.
Lycka till!