• Anonym (Kommunikationsproblem)

Pratade med dagis och sen orosanmälan

Min sambo sen några år tillbaka och även pappa till de 2 minsta är det största problemet i familjen. Jag är inte oskyldig på något sätt men jag har lessnat på situationen.

Min sambo har dels problem med alkoholen men även psykiska problem och ser inte att han gör fel på många områden. Dels så slår han barnen och sen skyller han på mig. Alltid missnöjd. Kan inte prata utan möter med tjurig tystnad. Och skulle han prata så är det enbart anklagelser om mig mm.

Har nu iaf pratat med personalen eftersom saker skenat iväg med våldsamma händelser. De beslutade om orosanmälan till socialen. Han behöver definitivt hjälp och även vi. Om det ens kommer fortsätta vara vi.

Vad kan jag/vi förvänta oss av anmälan? Vilken hjälp finns?

Kommer svara på frågor så gott jag kan och när jag har tid

• Svar på tråden Pratade med dagis och sen orosanmälan
  • Anonym (Barnsekreterare)

Visst kan han bli häktad men händer, utifrån min erfarenhet, bara i de fallen där det antingen rör sig om väldigt grovt våld, finns en flyktfara eller där förövaren häktas för att förhören med barnen av någon anledning dragit ut på tiden. När barnen väl hörts menar åklagaren vanligtvis på att det inte längre föreligger någon kollisionsfara längre. Föreligger recidivfara som skulle kunna föranleda häktning så löser socialtjänsten det genom att flytta barnen, med eller utan samtycke och med eller utan ena vårdnadshavaren.

Har svårt att se att förövaren i TS fall skulle riskera häktning. Skulle polis/ åklagare reagera i TS ärende så gissar jag att det "värsta" som kommer att hända förövaren är att han anhålls ett/ två dygn tills förhör har hållits och socialtjänsten, om det efter förhör bedöms nödvändigt, flyttat på barnen.

• Anonym (Barnmisshandeln som lades ner)

Min erfarenhet är följande; mina barn har blivit misshandla av sin pappa. De berättade det för mig jag ringde Soc de blev barnahus utredning osv. Deras historier var samstämda och detaljerade. Barnen var relativt stora och kunde uttrycka sig tydligt både hos Soc och hos polisen. Barnen blev helt förstörda jag stämde för ensam vårdnad. Vad hände tror ni? Åtalet lades ner. Och det var inte första gången heller som en misshandel ägde rum och att det lades ner. Fanns inga bevis, trots detaljerade beskrivningar av barnen hos soc. Ett argument som också användes i det nedlagda åtalet var att det kan ha förekommit en risk att barnen blivit påverkade av mig. Detta trots att det även finns dokumenterat att vi flydde till ett skyddat boende osv. Så min tilltro till rättsväsendet i detta avseende är lika med noll. Här sitter jag i dag och mitt äldsta barn vägrar åka till honom de andra två har ett växelvis boende.

• Anonym (Skygglappar)
    Anonym (Barnmisshandeln som lades ner) skrev 2017-08-23 23:52:09 följande:

Min erfarenhet är följande; mina barn har blivit misshandla av sin pappa. De berättade det för mig jag ringde Soc de blev barnahus utredning osv. Deras historier var samstämda och detaljerade. Barnen var relativt stora och kunde uttrycka sig tydligt både hos Soc och hos polisen. Barnen blev helt förstörda jag stämde för ensam vårdnad. Vad hände tror ni? Åtalet lades ner. Och det var inte första gången heller som en misshandel ägde rum och att det lades ner. Fanns inga bevis, trots detaljerade beskrivningar av barnen hos soc. Ett argument som också användes i det nedlagda åtalet var att det kan ha förekommit en risk att barnen blivit påverkade av mig. Detta trots att det även finns dokumenterat att vi flydde till ett skyddat boende osv. Så min tilltro till rättsväsendet i detta avseende är lika med noll. Här sitter jag i dag och mitt äldsta barn vägrar åka till honom de andra två har ett växelvis boende.

Beklagar verkligen din situation och upplevelser. Men tänker att det är viktigt att inte blanda ihop äpplen med päron här. Att det lämnats detaljerade beskrivningar soc är något helt annat. Det är polis och åklagare som gör brottsutredningar och beslutar om väcka eller inte väcka åtal. Inte soc. Soc gör en egen parallell utredning för att undersöka barnets skyddsbehov. Inte ta ställning till huruvida den eventuella gärningsmannen ska få rättslig påföljd. Den befogenheten har inte soc lika lite som polisen har befogenhet eller möjlighet att utföra vårt jobb.

Du avslutar också med att beskriva att du har noll förtroende för rättsväsendet. Det kan jag förstå. Men soc är inte rättsväsendet. Vi kan inte döma ut rättsliga påföljder som sagt. Vi kan skydda barn genom sociatjänstlagen och dess insatser.

Lycka till!
  • Anonym (pippilutt)

Du väljer att stanna hos någon som slår barnen? det säger ju ganska mycket om dig som "förälder". Hur kan man utsätta sina barn för nåt sånt?

• Anonym (Barnmisshandeln som lades ner)

Svar till skygglappar.

Jag uttryckte mig slarvigt. Jag menade naturligtvis att de även detaljerat beskrev i flera timmar i Barnahus beskrivningar om huruvida misshandeln ägt rum. Men barnen kan förklara och beskriva i all oändlighet. Det räcker inte! Så länge det inte finns bevis såsom inspelningar (vilket barnen inte gjorde) eller vittnen (jo, det fanns en syster, men av rädsla ville hon inte vittna). Hon är äldre. De blir ord mot ord. Pappan går till polisen och ljuger sig gul och blå. Och vips så får det det till relationsproblem (mellan pappan och mig) Så det spelar ingen roll hur trovärdigt de än må vara. Jag vet vad de olika aktörererna har för skyldigheter. Sen erbjuds pappan hjälp ...han tackar nej. Även skolan har gjort orosanmälningar och som vi vet har soc enligt lag skyldighet att anmäla till polisen när det finns misstanke om våld. Men om ni bara visste hur mycket som polisen lägger ner.

• Nomanisanisland
    Anonym (Kommunikationsproblem) skrev 2017-08-09 15:10:14 följande:

Min sambo sen några år tillbaka och även pappa till de 2 minsta är det största problemet i familjen. Jag är inte oskyldig på något sätt men jag har lessnat på situationen.

Min sambo har dels problem med alkoholen men även psykiska problem och ser inte att han gör fel på många områden. Dels så slår han barnen och sen skyller han på mig. Alltid missnöjd. Kan inte prata utan möter med tjurig tystnad. Och skulle han prata så är det enbart anklagelser om mig mm.

Har nu iaf pratat med personalen eftersom saker skenat iväg med våldsamma händelser. De beslutade om orosanmälan till socialen. Han behöver definitivt hjälp och även vi. Om det ens kommer fortsätta vara vi.

Vad kan jag/vi förvänta oss av anmälan? Vilken hjälp finns?

Kommer svara på frågor så gott jag kan och när jag har tid

Varför har du inte lämnat det här vidriga kräket. Att han slår barnen och att du inte hindrar/anmäler honom är ett aktivt val. Har ingenting med alkohol att göra.
  • Nomanisanisland
    Anonym (signatur) skrev 2017-08-11 21:54:56 följande:

Får känslan att TS stora problem inte är att sambon slår hennes barn, för det tycker hon att hon har löst så det är bra nu, utan hjälpen TS är ute efter är parterapi eller något sådant till sig och sambon.

Stora problemet är att TS har valt att inte ingripa/hindra mannen från att välja att vara ett våldskriminellt as som väljer att misshandla sina barn. Båda är utomordentligt olämpliga som vårdnadshavare.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Kommunikationsproblem) skrev 2017-08-09 15:20:57 följande:
    Hemska ts?

Ja han slår eller snarare har slått barnen. Efter en händelse nyligen så kommer han inte våga röra dom igen.
    Och du är tillsammans med det här våldskriminella aset för att?
    Anonym (Barnmisshandeln som lades ner) skrev 2017-08-27 21:16:14 följande:

och som vi vet har soc enligt lag skyldighet att anmäla till polisen när det finns misstanke om våld.

Soc har ingen som helst skyldighet att anmäla till polisen. Vi har möjligheten men ska i våra beslut utgår från vad som är bäst för barnen i det specifika ärendet.
  • Anonym (gitta)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-11-25 19:47:15 följande:
    Soc har ingen som helst skyldighet att anmäla till polisen. Vi har möjligheten men ska i våra beslut utgår från vad som är bäst för barnen i det specifika ärendet.
    Det ni tror är bäst är oftast precis tvärtom
    Soc är en sorglig samling freaks utan tillstymmelse av empati.
    Anonym (gitta) skrev 2017-11-25 19:51:52 följande:
    Det ni tror är bäst är oftast precis tvärtom
    Soc är en sorglig samling freaks utan tillstymmelse av empati.
    Love u to....
  • Anonym (gitta)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-11-25 21:31:00 följande:
    Love u to....
    Eller hur?
  • molly50

Hur går det,TS?
    Är du kvar hos honom eller har du lämnat?
    Stannar du kvar så tänk på att du själv kan riskera att förlora vårdnaden om era barn för att du stannar kvar och låter detta pågå.

Carpe Diem
  • Anonym (V)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2017-11-25 21:31:00 följande:

Love u to....

Too :)
  • Anonym (Fosterhem!)

Jag förstår att du inte vill lämna ut några detaljer, men vill försöka förklara varför du får de reaktioner du får.
    När jag läser din ts så läser jag "min sambo spöar barnen då och då och nu har jag ledsnat på det så jag har bett dagis orosanmäla, vad tror ni händer nu? "

99 av 100 kvinnor (gissning men jag tror inte den är långt från verkligheten) skulle antingen spöa skiten ur karljäveln, kasta ut honom från hans eget hus eller polisanmäla aset FÖRSTA GÅNGEN han rör barnen. Du får det att låta som att det är helt normalt bara det inte händer varje dag, och det reagerar folk mot.
    Jag vet att man blir chockad om ens fantastiske kille plötsligt börjar slå, jag har själv varit med om det, men att tillåta någon att göra mina barn illa? ALDRIG! Inte en sekund, inte en enda gång! 

Om du uttrycker dig på samma sätt när du pratar med soc tror jag att barnen kommer att fosterhemsplaceras omedelbart.

Svar på tråden Pratade med dagis och sen orosanmälan