• Meriall

Vad bör barn "kunna" när de börjar på förskolan?

Min lilla tjej ska börja väldigt tidigt utvecklingsmässigt på förskola (pga att hon är prematur) så jag har några frågor.

Mat: Hon äter just nu 8mån-burkar (eller motsvarande mosat av vår mat) och blir matad. Hon är inte så van vid att äta själv men kan ibland föra mat till munnen (ofta bara peta runt det) men blir jättekladdig. Ibland förstår hon inte att det som ligger på tallriken är mat.

Jag är inte så orolig för ätandet för tänker att hon äter väl det hon kan och blir matad resten men hon är väldigt ovan vid bitar. Vi har försökt vänja henne lite men ändå ta det i hennes takt. Hon äter tex halva ärtor men inte hela. Hur funkar det? Är orolig att hon ska få i halsen etc om hon inte är van och plötsligt får hela majskorn och halva köttbullar och liknande.

Förflyttning:

Hon går längs möbler men kan inte gå/stå själv. Hon kryper inte. Sitter bra. Hur gör man då?

Talförståelse:

Hon jollrar för fullt men förstår inte några ord annat än storebrors namn.

Saker i munnen:

Hon sätter -allt- i munnen. Sätter man henne i en sandlåda lär hon hiva in sand i munnen (konstigt nog funkar det inte med mat...?). Hur gör man då? Hon kan väl inte bli konstant övervakad? Eller?

Någon förskolepersonal här eller någon som har erfarenhet av när ett inte så utvecklat barn börjat på förskolan?

• Svar på tråden Vad bör barn "kunna" när de börjar på förskolan?
  • Lena

Förståelse brukar komma långt innan tal. Pratar ni mycket med henne och låter henne svara och förstå vad ni ska göra?

• Guldbarb

Av erfarenhet kan jag säga att mycket kommer hända när hon börjar förskolan, de brukar utvecklas massor speciellt den första tiden. Min pojk kunde inte förstå mycket av dom sakerna när han började (16 månader) och använde enstaka ord. Nu (snart 2år) talar han i 2-3 ordsmeningar och har mycket mer förståelse för vad man säger.

• AnkiC

Det ska inte vara några problem. Personalen kan mosa maten och mata. Dessutom får de gärna äta med händerna. Att de inte kan gå löser de också. Det kommer gå ganska fort innan hon lärt sig dock. De måste inte kunna prata eller förstå så mycket. Hon kommer att utvecklas där. Stoppar i munnen gör de flesta små barn. Berätta allt om hennes behov så kommer det bli jättebra! /Förskollärare

• AnkiC
    Lena skrev 2017-08-10 18:20:47 följande:

De bör förstå allt man normalt säger till barn som

Vänta lite
    Vill du ha mjölk
    Vill du ha en smörgås
    Är du mätt
    Har du bajsat
    Fryser du
    Är du varm
    Gör det ont

Nej det behöver de inte kunna.
  • Mandelkanel
    Lena skrev 2017-08-10 18:20:47 följande:

De bör förstå allt man normalt säger till barn som

Vänta lite

Vill du ha mjölk

Vill du ha en smörgås

Är du mätt

Har du bajsat

Fryser du

Är du varm

Gör det ont

Nej, ettåringar kan inte det där generellt. Många barn börjar vid 1-1,5 år och då kan många inte förstå såna meningar, ej heller svara, även om man inte är prematur.

Ts du får vara med vid inskolningen, förskolepersonalen har löst de flesta situationer tidigare, det kommer gå bra.
  • nernu

Får man fråga varför hon måste börja så tidigt? Jag hade inte ens velat ha en "vanlig" (vet inte hur jag ska skriva) ettåring på förskolan.

• Jasmin Karlsson

Det spelar väl inte så stor roll om du redan bestämt att hon ska börja vid 12 månader? Det är väldigt svårt att öva på saker, det kommer ju när det kommer. Det enda jag tänker att du kan öva på är att servera mat i bitar, men om hon inte vill/fattar ännu så gör hon inte.
    Att hon äter sand gör ju inget. Min 1-åring stoppar typ allt i munnen och jag stoppar inte allt. Det viktiga är att hålla koll på småsaker typ kulor och sånt och småbarnsavdelningar ska inte ha sånt.
    Min 1-åring kan verkligen inte svara på om hon har bajsat eller om hon fryser... tror inte ens hon känner att hon har bajsat i blöjan. Det måste man ju titta efter själv. Och man måste läsa barnets signaler som vuxen. Det är personalens jobb att anpassa sig efter barnet. Det viktiga är att du känner att du litar på personalen och att de bryr sig om ditt barn (det kan vara olika på olika förskolor), så det enda du kan göra är att välja en förskola med bra personal.

• AnnaSthlm

Vår son började när han var exakt 13 månader och vi hade turen att han redan kunde äta själv med sked, annars hade han troligen gått hungrig, för fröknarna hann inte med alla barn tyvärr. Han kunde inte gå än men det löste sig rätt fort. Han hade korta dagar. Dock så var han sjuk jämnt första terminen så med facit i hand hade vi väntat med dagis tills han var ett halvår äldre. Det praktiska löser sig så länge du är tydlig.

• Meriall
    Lena skrev 2017-08-10 20:44:52 följande:

Förståelse brukar komma långt innan tal. Pratar ni mycket med henne och låter henne svara och förstå vad ni ska göra?

Ja absolut och säkert förstår hon mycket men kanske inte just ord utan mer tonfall, kroppsspråk, rutiner. Vi har tvåspråkigt hem vilket säkert också försvårar.
    Guldbarb skrev 2017-08-10 20:45:47 följande:

Av erfarenhet kan jag säga att mycket kommer hända när hon börjar förskolan, de brukar utvecklas massor speciellt den första tiden. Min pojk kunde inte förstå mycket av dom sakerna när han började (16 månader) och använde enstaka ord. Nu (snart 2år) talar han i 2-3 ordsmeningar och har mycket mer förståelse för vad man säger.

Det har du säkert rätt i :)
    AnkiC skrev 2017-08-10 20:53:36 följande:

Det ska inte vara några problem. Personalen kan mosa maten och mata. Dessutom får de gärna äta med händerna. Att de inte kan gå löser de också. Det kommer gå ganska fort innan hon lärt sig dock. De måste inte kunna prata eller förstå så mycket. Hon kommer att utvecklas där. Stoppar i munnen gör de flesta små barn. Berätta allt om hennes behov så kommer det bli jättebra! /Förskollärare

Det låter bra! Vi övar lite på handätning nu innan hon börjar då. Hon har pincettgrepp men inte riktigt koll på att hon måste sätta in maten i munnen :) En hel del blir bara bearbetat på tallriken men lite hamnar ju i munnen förstås. Hon har övat mer på att gapa för skeden.
    nernu skrev 2017-08-11 07:08:01 följande:

Får man fråga varför hon måste börja så tidigt? Jag hade inte ens velat ha en "vanlig" (vet inte hur jag ska skriva) ettåring på förskolan.

Jag har egentligen inte råd/möjlighet att vara hemma längre och pappan kan inte ta ut sina föräldradagar just nu. Jag fick möjlighet till ett nytt jobb som ger mig mkt fria arbetstider och möjlighet att jobba hemifrån mkt/vabba mkt utan problem och det är jättesvårt att få i min bransch så jag tog det. Hon kommer få korta dagar och kanske inte behöva vara alla dagar men det kommer vara vissa möten etc jag måste vara på. Tror ändå det är bättre än att vänta 2-3 månader extra, köra ekonomin i botten och sedan behöva gå till ett jobb med 9 timmar borta från hemmet/dag. Med det här jobbet kan hon få korta förskoledagar i flera år framåt men det är en möjlighet som nästan aldrig kommer annars. Men visst krävdes det mkt övervägande.
  • saraemma4

Jag jobbar på förskola och jag tycker inte du ska oroa dig! Sånt här är vårt jobb som vi möter dagligen. Du behöver inte känna att hon ska "klara" vissa saker innan, alla barn är olika. Det kommer gå jättebra!

• AnkiC
    saraemma4 skrev 2017-08-11 18:14:34 följande:

Jag jobbar på förskola och jag tycker inte du ska oroa dig! Sånt här är vårt jobb som vi möter dagligen. Du behöver inte känna att hon ska "klara" vissa saker innan, alla barn är olika. Det kommer gå jättebra!

Precis. Det finns inga krav. Det är vi pedagoger som ska anpassa oss efter barnen och inte tvärtom. Alla barn är olika. Ibland kommer ju barn med olika funktionsvariationer och vissa har många bristande förmågor.
  • Blomman000
    nernu skrev 2017-08-11 07:08:01 följande:

Alla har inte något annat val.
  • hammarhajen

Oroa dig inte!

Ett så litet barn kan man inte ha förväntningar på eller tro att man kan "träna" fram allt. Motorik och mognad kommer olika på olika barn. Visst, kanske går det att påverka lite, men man kan liksom inte följa en checklista till punkt och pricka och förvänta sig att barnet går eller klarar bitar en viss ålder. 

Det vet varje vettig förskolepersonal och anpassar efter det. Många tycker mest att det är mysigt att få bära och gosa lite extra  

Sedan är det väl generellt bra att öva på att bli så självständig man kan efter ålder, t.ex. öva på att klä på sig, bära sitt glas, hämta pyjamas osv osv. Inte för att förenkla för vuxna, utan för att barnet mår gott av att klara saker själv och just på förskolan blir mindre beroende av vuxna som har många barn att se till. Så det skadar ju inte att öva på att äta själv i den mån det går. 

Lycka till med förskolestarten! 

• schkog

Hej!
    Det är inget du behöver oroa dig över, allt går att ordna.

Vi har ett barn på jobbet som föddes extremprematur och inte ens kunde sitta när hen började hos oss. Hen låg och lekte tills hen lärde sig sitta. Tog lååång tid innan hen kunde gå så hen satt mycket i vagn när vi var ute. När hen satt i sandlådan hade hen napp i munnen för att inte stoppa sand/osv i munnen. Kökspersonalen mixade hans mat till puré länge. Det mesta går att lösa alltså :) Lycka till!

• MissHelene

Oroa dig inte, det är utbildad personal som är proffs på allt det där, prata med dom under inskolningen så dom har en grund så du känner dig trygg så kommer det där gå galant :)

• nernu
    Blomman000 skrev 2017-08-11 18:27:32 följande:

Alla har inte något annat val.

Nej precis. Det var just därför som jag ställde frågan.
Svar på tråden Vad bör barn "kunna" när de börjar på förskolan?