• Mumblejumble

Skaffa barn som Aspie

Jag har kommit till den punkten i mitt liv att jag känner stark barnlängtan. Fyller 21 snart. Att fantisera och grubbla över graviditet, föda barn och uppfostra barn tar upp mycket av min tankar dagligen. Ibland kan det nästan göra ont i mig.

Jag har Aspergers och det gör mig rädd inför att bli gravid och skaffa barn. Är orolig att barnet också får aspergers(vill inte att mitt barn ska ha samma svårigheter jag har och har haft), att jag blir deprimerad(var deprimerad i tonåren) eller att jag går in i väggen av att vara mamma. Jag vill sååå gärna skaffa barn men jag är samtidigt kluven över om det är en bra idé med tanke på min diagnos och hur den påverkar mig. Allt detta skrämmer mig.

Nu undrar jag om det finns någon här med aspergers syndrom/högfungerande autism som har skaffat barn. Hur har det gått med graviditeten och att vara förälder? Fick barnet/barnen asperger/autism? Hur hanterar ni alla känslor och allt ansvar? Ångrar du dig? Berätta gärna om din erfarenhet kring detta. Känner mig så vilsen. Hjälp! ????

Barnlängtan, aspergers
  • Svar på tråden Skaffa barn som Aspie
  • Meriall

Men du skaffar väl inte barn själv? Har du en normalfungerande partner kan ju denna visa dig hur man gör med allting och hjälpa med anknytning etc. Det kan ju vara klokt att denna tar föräldraledigheten iaf när barnet är nyfött eller att ni är hemma tillsammans? Ärftlighet däremot finns ju och går inte att göra så mycket åt... sedan kan ju barnet få mkt lättare asperger än dig eller så grav autism. Eller bli helt normalfungerande. Eller få något helt annat problem.

• annabellelee

Kanske är det bra om du väntar några år? Jag kan bara utgå från mig själv, men jag var ganska osäker och mådde allmänt sämre när jag var yngre. När man mognar lär man sig hantera sina egenheter bättre. Vänta också till du är i en stabil och kärleksfull relation med en trygg man, så blir det lättare

Ärligheten går inte att komma ifrån, men om du lärt dig hantera din aspergers kan du vara ett stöd och en förebild för ditt barn, och visa barnet hur man klarar livet med asperger.

Svar på tråden Skaffa barn som Aspie