• nettiz85

Född i februari, när började era barn förskolan?

Har en pojk som är född 12 februari, Han blir då 1 år nästa år.

Funderar på det här med förskola, helst hade jag ju velat ta in honom på dagis efter sommaren i Augusti men jag tror inte vi fixar det. Har nog inte dagar så det räcker tyvärr. Har inte kunnat ta ut mindre dagar heller med huslån, billån och två äldre barn som behöver sitt.

Dom andra barnen har börjat när dom varit 1 år och 3 månader och det har känts lagom för oss men den minste är 1 år och 3 månader i Maj nästa år och då känns det sådär när alla semestrar börjar snart. Ska man sätta honom i början på Mars eller April då kanske? Så han hinner gå på förskolan lite innan alla semestrar börjar? Hur har ni gjort eller hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Född i februari, när började era barn förskolan?
  • Anotherone

Min äldsta son är ett februaribarn och honom skolade vi in i augusti året därpå så han hann bli nästan exakt 18 mån .

• Wictor090719

Min dotter föddes 6 februari och vi ska skola in henne när hon precis fyllt 1.

Wictor 2009
  • Willa

Sonen är född 30 januari och skolades in i början av september.

• LillaMi81

Det bästa är nog att skola in i Augusti, då hinner barnet bli lite större. Men om ni inte får ihop det ekonomiskt förstår jag om ni vill skola in tidigare. Jag förstår ditt resonemang med att maj blir så nära inpå sommaren och håller med, bättre att vänta då. Men om ni söker plats i april så hinner barnet vara ett bra tag på förskola innan semestern. Ni slipper förhoppningsvis den värsta sjukdomsperioden också. Inte kul att börja med vab varje vecka om ni börjar i februari/mars. Tänk bara på att det ofta kan vara svårt att få plats på önskad förskola på våren om ni har särskilda önskemål kring det.

• Jemp

Tanken var att börja i augusti men pga nytt jobb blev det deltid från maj. Semester i slutet av juli så det kändes okej, han har i och för sig inte börjat än så vi får väl se om det går problemfritt eller om det krävs några dagars "invänjning".

Svar på tråden Född i februari, när började era barn förskolan?