elin1989 skrev 2017-08-13 18:22:13 följande:
Fokus hamnar alltid pa de stokiga barnen, det drabbar alla andra barn, sarbegavade eller inte. Jag ar inte sarbegavad (vad det nu ar) men hade alltid valdigt latt for mig i skolan och tyckte det mesta var trakigt. Det ar inte en katastrof. Det ar ju inte som att livet blir roligare liksom.
Råkade trycka fel först, så ursäkta för dubbelciteringen.
Hur som helst, känner verkligen igen det där med att det är de stökiga samt de barnen som behöver mer hjälp som får all uppmärksamhet i skolan. Minns att jag var väldigt duktig på matte när jag var yngre. Resultatet? Jag lärde mig absolut ingenting nytt i matten mellan 1-5 klass i grundskolan. Detta för att jag hela tiden fick nya matteböcker på exakt samma nivå som innan.
När jag sedan kom upp i högstadiet spenderade 2/3 av tiden på mattelektionerna med att inte göra ett skit eftersom jag blev klar med uppgifterna (alla rätt) så snabbt och inte fick några nya.
Sedan har jag varit på MVG-nivå på alla andra ämnen med, även om jag kanske inte var direkt särbegåvad på det, så var inte direkt så att jag behövde jobba upp mig med andra ämnen.
Målsättningen under utvecklingssamtalen på högstadiet handlade om att jag skulle vinna vårjoggen i skolan nästa år med, vilket är ett rent skämt. Inte en tanke ägnades åt att man kanske skulle ge mig lite mer utmanande uppgifter i skolan med matten eller liknande.
Summa summarium: Det pratas så mycket om att lägga resurser på de som behöver extra hjälp i skolan. Extra hjälpfröknar sätts in för de med exempelvis koncentrationsproblem. Men att lägga 5 min/vecka åt att ge begåvade elever mer utmaningar, det ägnas inte en tanke åt! Tyvärr är det därför många duktiga elever som totalt skiter i skolan för att de aldrig utmanas.