• AnnnaEm

BYTA NAMN PÅ 3v BEBIS? Namntips??

Hej!

Sedan tidigt i graviditeten var vi överens om att vår blivande son skulle heta Henry, och sa detta till släkt och vänner. Nu är vår lille 3v gammal, och jag känner inte alls för namnet längre. Har nästan lite svårt att uttala det, och stör mig på att han bli kallad Henrik och redan fått smeknamnet "Henke". Inte alls vad jag tänkt mig. Men det finns ju typ inget annat smeknamn på det namnet, eller? Inga pappren till Skatteverkets är skickade, så han är inprincip namnlös fortfarande.

Tror ni det blir konstigt att byta namn på honom nu såhär? Är mer inne på Vide, men det blir inte bra på engelska.

Behöver verkligen namntips!! Hjälp!!

• Svar på tråden BYTA NAMN PÅ 3v BEBIS? Namntips??
  • annabellelee

Självklart kan ni byta namn nu. Bättre komma på att namnet är fel nu än om nåt år. Har han engelsk far eftersom det är viktigt att det funkar på engelska?

• Det kommer bli bra

Ja passa på och byt om det inte känns rätt. Ibland har man ju tänkt ut ett namn innan så ser man att barnet inte alls ser ut att passa i det namnet (har hänt mig). Prova er fram, kalla honom Vide en dag och ser hur det känns (testa även andra namn om ni har förslag ni gillar). 

• Amak
    AnnnaEm skrev 2017-08-13 07:29:30 följande:

Hej!

Sedan tidigt i graviditeten var vi överens om att vår blivande son skulle heta Henry, och sa detta till släkt och vänner. Nu är vår lille 3v gammal, och jag känner inte alls för namnet längre. Har nästan lite svårt att uttala det, och stör mig på att han bli kallad Henrik och redan fått smeknamnet "Henke". Inte alls vad jag tänkt mig. Men det finns ju typ inget annat smeknamn på det namnet, eller? Inga pappren till Skatteverkets är skickade, så han är inprincip namnlös fortfarande.

Tror ni det blir konstigt att byta namn på honom nu såhär? Är mer inne på Vide, men det blir inte bra på engelska.

Behöver verkligen namntips!! Hjälp!!

Det där med namn är svårt. Det är inte konstigt alls om ni byter, det är ju lätt gjort om inte pappren är inskickade! Det är släkten som gör det svårt, men strunta i dem. Säg bara att ni "tar tillbaka" namnet och sedan provar ni nya namn själva hemma. Håll namnen ni provar helt hemliga. Vad ni är väljer för namn så kommer nära släktingar ha åsikter om att namnet är fel så meddela inte förrän det är ett faktum. Och era släktingar kommer kalla barnet för smeknamn vilket namn ni än tar och hur långsökt det än. Smeknamnen kommer vara i stil med "Henke", något smeknamn ur en annan generation som känns uttjatat. De vill få en känsla av att de står barnet nära, vissa av dem kanske till och med vill retas lite. Vad de än hittar på för smeknamn så är det inte det smeknamnet som måste gälla sen, kom ihåg det. Barnet kommer få sitt riktiga smeknamn av sina kompisar, inte av era gamla vuxna släktingar. 
  • MallaL

Naturligtvis kan ni byta om namnet känns fel. Jag vet en familj som hade bestämt sig för Elin till sin flicka, och det hette hon från början. Men flickan var redan från start temperamentsfull och de tyckte Elin var ett för "snällt" namn som inte passade dottern, så de bytte efter någon månad till Rebecka som tyckte mer passade en tjej med styrka och temperament.

Förslag: Fredrik, Erik, Johan, Vidar, Axel

• Anotherone

Jag har inga bra namntips , men självklart kan ni byta.

Vi har en pojke hemma som är snart tre månader och vi är fortfarande inte helt överens om vad han ska heta....

• fluu

Och om det inte blir bra på engelska? Går världen under då?

Jag drar som vanligt anekdoten om när Monica Z var i NY och sjöng. Hon visades upp och runt och presenterades, men hennes sällskap tyckte att det var så tråkigt med ett internationellt namn som Monica så hon fick frågan om de fick kalla henne Sven istället? Visst, sa Monica och så hette hon Sven under sin Ua-vistelse.

Åter till ämnet. Vill ni byta namn så gör det bara. Ju tidigare desto bättre. Det vore ju inte kul om det här ligger och gnager länge. Har någon problem med detta så får de väl ha det då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Och gillar ni Vide så testa namnet i två veckor och se hur det känns. Om inte det heller är bra så har ni ju fortfarande tid på er att hitta annat namn. Lycka till!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Annadan81

Har ni bestämt er? Nyfiken eftersom vi hamnat i samma situation. Hade bestämt oss för ett namn men nu känner vi precis som ni att det inte blev riktigt som vi tänkt oss. Känns lite jobbigt att byta såklart eftersom alla börjat kalla henne för det... tycker iaf Vide är superfint!! :)

Svar på tråden BYTA NAMN PÅ 3v BEBIS? Namntips??