• hipsterpappan

    Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

    En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

  • Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-08-17 17:07:44 följande:
    Inte livsdugligt utanför livmodern innebär att fostret kommer att vara dödfött eller dö i samband med födelsen. Hit räknas exempelvis foster som saknar hjärna (alrani). Foster med andra svåra skador som föds levande med svåra skor och med stor risk att dö ett tag efter förlossningen räknas vad jag förstår inte in i denna kategori.
    Svåra skador skulle det stå (inte svåra skor..). Skulle också stå akrani (inte alrani).
  • Kanttant
    KillBill skrev 2017-08-17 17:07:44 följande:

    Inte livsdugligt utanför livmodern innebär att fostret kommer att vara dödfött eller dö i samband med födelsen. Hit räknas exempelvis foster som saknar hjärna (alrani). Foster med andra svåra skador som föds levande med svåra skor och med stor risk att dö ett tag efter förlossningen räknas vad jag förstår inte in i denna kategori.


    Det var väl foster som inte var livsdugliga utanför livmodern, fosterskador som inte var förenliga med liv, som vi diskuterade? Det är ju det du hävdat att de inte gör längre - bara att gå tillbaka och kika på - men det gör de alltså.
  • KillBill
    Kanttant skrev 2017-08-17 17:48:00 följande:
    Det var väl foster som inte var livsdugliga utanför livmodern, fosterskador som inte var förenliga med liv, som vi diskuterade? Det är ju det du hävdat att de inte gör längre - bara att gå tillbaka och kika på - men det gör de alltså.
    Jag urryckte mig både otydligt och hade missförstått regelverket.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-08-17 14:21:16 följande:

    Var framkommer det att abort göras när som helst om det inte är livsdugligt?

    Efter det att ett foster passerat  vecka 21+6 lämnar inte socialstyrelsens rättsliga råd längre tillstånd för abort och då får inte aborter längre utföras.  Efter vecka 21+6 får en graviditet bara avslutas om graviditeten utgöra en fara för kvinnans liv och hälsa.


    Signaturen Kanttant har redan förklarat för dig.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-18 10:12:45 följande:
    Signaturen Kanttant har redan förklarat för dig.
    Hur ser du på att kvinnor idag har rätt att genomföra en abort fram till vecka 21+ 6 dagar om fostret har så svåra skador att det bedöms dö under sitt första levnadsår eller att fostret efter födseln bedöm vara så svårt handikappat att det aldrig kommer vara kapabelt att kommunicera med omvärlden.

    Vill du förbjuda abort vid denna typ av fosterskador i vecka 21+ 6 dagar?
  • KillBill

    Gissa vilket svenskt politiskt parti som driver på mest i den fråga som Jenny Strömstedt på Expressen pratar om..


    "Nu är de där igen. De som ständigt vill gräva runt och tränga sig in mellan kvinnors ben, in i det allra mest privata med sina politiska åsikter. De som vill kontrollera kvinnor med förenklade humanistiska värderingar som om inte hela världen redan är en tvingande gynekologstol där kvinnors kön och reproduktion dagligen används för att utöva makt, för att begränsa och kontrollera"

    www.expressen.se/kronikorer/jenny-stromstedt/strangare-regler-har-aldrig-givit-farre-aborter/

     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2017-08-19 09:27:14 följande:
    "SD vill förpassa oss kvinnor till 40-talet"

    www.aftonbladet.se/debatt/a/WrLpG/sd-vill-for...
    Alltså man kan ju tycka vad man vill om SD åsikter i abort frågan. Det säger jag absolut inget om. Tvärt om ALLA partier skall granskas och ifrågasättas oavsett vilket parti det handlar om och vilka frågor det handlar om.
    Med det sagt.

    Hur direkt korkat är de inte att krydda på med att hävda att de är abortmotståndare? Bara för att SD vill ha en sänkning av gränsen för fri abort, gör dem knappast till abortmotståndare per se. Abortmotståndarna är folk som vill förbjuda abort helt och det vill inte SD. Det missar den socialdemokratiska åsiktsmaskinen helt i sin artikel, att det är en signifikant skillnad på att var emot abort och sänka gränserna för abort.

    Vill man ha bort ett parti man inte tycker om, och anser att det partiet har obekväma åsikter så är det bara klädsamt att hon låter bli att skjuta sig själv i foten samtidigt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2017-08-19 12:11:16 följande:
    Alltså man kan ju tycka vad man vill om SD åsikter i abort frågan. Det säger jag absolut inget om. Tvärt om ALLA partier skall granskas och ifrågasättas oavsett vilket parti det handlar om och vilka frågor det handlar om.
    Med det sagt.

    Hur direkt korkat är de inte att krydda på med att hävda att de är abortmotståndare? Bara för att SD vill ha en sänkning av gränsen för fri abort, gör dem knappast till abortmotståndare per se. Abortmotståndarna är folk som vill förbjuda abort helt och det vill inte SD. Det missar den socialdemokratiska åsiktsmaskinen helt i sin artikel, att det är en signifikant skillnad på att var emot abort och sänka gränserna för abort.

    Vill man ha bort ett parti man inte tycker om, och anser att det partiet har obekväma åsikter så är det bara klädsamt att hon låter bli att skjuta sig själv i foten samtidigt.

    SD driver inte bara frågan om att man kraftigt vill reducera kvinnors rätt att själv ta beslut om en abort,  SD driver också på för att vårdpersonal ska ha laglig rätt, att baserat på religiös övertygelse,  kunna vägra att utföra arbetsuppgifter. Exempelvis ska en kristen sjuksköterska ha rätt att vägra att utföra en abort och en muslimsk  skolsköterska ska kunna vägra att hjälpa unga tjejer med val av preventivmedel.  Jag tycker att detta är exempel på skamliga politiska förslag och anser att det är tydligt att bägge dessa SD förslag är del av sverigedemokraternas moralkonservativa politik. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2017-08-19 12:31:32 följande:

    SD driver inte bara frågan om att man kraftigt vill reducera kvinnors rätt att själv ta beslut om en abort,  SD driver också på för att vårdpersonal ska ha laglig rätt, att baserat på religiös övertygelse,  kunna vägra att utföra arbetsuppgifter. Exempelvis ska en kristen sjuksköterska ha rätt att vägra att utföra en abort och en muslimsk  skolsköterska ska kunna vägra att hjälpa unga tjejer med val av preventivmedel.  Jag tycker att detta är exempel på skamliga politiska förslag och anser att det är tydligt att bägge dessa SD förslag är del av sverigedemokraternas moralkonservativa politik. 


    Du försöker att byta ämne ser jag. Kan man inte bemöta vad som verkligen ifrågasätts så skall man byta ämne i stället.

    Jag ifrågasatte mig sossedamen som hävdade att SD var abortmotståndare. det är en otrolig signifikant skillnad att var "emot abort (abortmotståndare)" och reducera fri abort. 

    Jag har läst deras partiprogram.
    Och efter att jag läste deras partiprogram så har jag avfärdat SD som potentiellt parti att rösta på.
    Så med det sagt.

    De vill ha som i övrige EU fri abort till vecka tolv.
    Jag skall saxa ur SD egna partiprogram om just abort.
    https://sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/ :

    "Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen."
    (Slut citat)

    Var i detta utlåtande kan den sossedamen i Aftonblaskan utläsa att SD är abortmotståndare?  Att de är för _reducering_ av abort ja, de står i klartext, inget som man kan missa Dock så är det en annan fråga isig.
    En egen fråga att diskutera och har inget samröre med det jag ifrågasatte sossedamen om i hennes artikeln. Minns sossedamen påstod att SD var abortmotståndare.Vilket är fortfarande en direkt osanning hon far med.

    Som sagt skall man försöka misskreditera ett parti bara för att man inte gillar deras politik, så behöver man inte skjuta sig själv i foten och fara med direkta osanningar om partiet. Eller sossedamens mål är att kanske framställa socialdemokraterna som en bunt lögnhalsar och inte dra sig för att använda osanningar när de skall svartmåla andra partier som de inte gillar?

    Tillsvidare så hoppas jag att folk i allmänhet, är tillräckligt intelligenta och kan förstå att det är en stor signifikant skillnad mellan "begränsa abort" och "emot abort". 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2017-08-19 14:21:59 följande:
    Du försöker att byta ämne ser jag. Kan man inte bemöta vad som verkligen ifrågasätts så skall man byta ämne i stället.

    Jag ifrågasatte mig sossedamen som hävdade att SD var abortmotståndare. det är en otrolig signifikant skillnad att var "emot abort (abortmotståndare)" och reducera fri abort. 

    Jag har läst deras partiprogram.
    Och efter att jag läste deras partiprogram så har jag avfärdat SD som potentiellt parti att rösta på.
    Så med det sagt.

    De vill ha som i övrige EU fri abort till vecka tolv.
    Jag skall saxa ur SD egna partiprogram om just abort.
    https://sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/ :

    "Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen."
    (Slut citat)

    Var i detta utlåtande kan den sossedamen i Aftonblaskan utläsa att SD är abortmotståndare?  Att de är för _reducering_ av abort ja, de står i klartext, inget som man kan missa Dock så är det en annan fråga isig.
    En egen fråga att diskutera och har inget samröre med det jag ifrågasatte sossedamen om i hennes artikeln. Minns sossedamen påstod att SD var abortmotståndare.Vilket är fortfarande en direkt osanning hon far med.

    Som sagt skall man försöka misskreditera ett parti bara för att man inte gillar deras politik, så behöver man inte skjuta sig själv i foten och fara med direkta osanningar om partiet. Eller sossedamens mål är att kanske framställa socialdemokraterna som en bunt lögnhalsar och inte dra sig för att använda osanningar när de skall svartmåla andra partier som de inte gillar?

    Tillsvidare så hoppas jag att folk i allmänhet, är tillräckligt intelligenta och kan förstå att det är en stor signifikant skillnad mellan "begränsa abort" och "emot abort". 

    2016 utfördes 94% av alla aborter före vecka 12. Att SD kraftigt vill reducera kvinnans rätt att själv besluta över en abort från vecka 18 till vecka 12 kommer således ha en mycket marginell effekt på antal aborter (ett stort antal av aborterna efter vecka 12 sker av medicinska och svåra  sociala bakgrundsfaktorer).

    Om du sätter SDs partiprogram i en större kontext och sätter det i relation till olika motioner som framträdande sverigedemokrater har lagt fram i Sveriges riksdag så är det tydligt att sverigedemokraterna driver en moralkonservativ politik som kommer att leda till att Sverige går tillbaka i utveckling något som i huvudsak kommer att drabba svenska kvinnor.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Finne84

    Ja! för det är en människa som sprattlar och kvider där, och som de som utför aborterna kommer minnas för resten av sina liv och drömma mardrömmar om.
    Jag försvarar inte aborträtten, men om man nu måste göra abort, då tycker jag att det ska göras så tidigt som möjligt, inte i vecka 21 och 22!!! är barnet så friskt att det kan pipa och kippa efter andan då det kommer ut, så börjar jag tvivla på att det hade varit sjukt till att börja med.
    I v 21 och 22 så har de nervtrådar, hår, naglar och kan svälja fostervatten och hicka.
    Den människan som mördades hade kunnat bli vad som helst, som Svenska samhället behöver om 20-30 år. Folk har bara ändrat ordet människa till "foster" för att det ska bli mer försvarsbart att utföra aborter.
    Det finns ingen annan människa i hela världen, som kommer vara precis som den människan som togs bort.









    www.varldenidag.se/nyheter/foster-lever-vid-aborter/cbbket!KaaqivPJQqJ3R4qQqkyuIQ/

    blogg.mama.nu/elaineeksvard/2017/07/05/ratt-att-gora-abort-men-ratt-att-fa-veta-de-psykiska-konsekvenserna/comment-page-1/

  • sextiotalist
    Finne84 skrev 2017-08-29 15:01:15 följande:

    Ja! för det är en människa som sprattlar och kvider där, och som de som utför aborterna kommer minnas för resten av sina liv och drömma mardrömmar om.
    Jag försvarar inte aborträtten, men om man nu måste göra abort, då tycker jag att det ska göras så tidigt som möjligt, inte i vecka 21 och 22!!! är barnet så friskt att det kan pipa och kippa efter andan då det kommer ut, så börjar jag tvivla på att det hade varit sjukt till att börja med.
    I v 21 och 22 så har de nervtrådar, hår, naglar och kan svälja fostervatten och hicka.
    Den människan som mördades hade kunnat bli vad som helst, som Svenska samhället behöver om 20-30 år. Folk har bara ändrat ordet människa till "foster" för att det ska bli mer försvarsbart att utföra aborter.
    Det finns ingen annan människa i hela världen, som kommer vara precis som den människan som togs bort.

    www.varldenidag.se/nyheter/foster-lever-vid-aborter/cbbket!KaaqivPJQqJ3R4qQqkyuIQ/

    blogg.mama.nu/elaineeksvard/2017/07/05/ratt-att-gora-abort-men-ratt-att-fa-veta-de-psykiska-konsekvenserna/comment-page-1/


    De allra flesta aborterna under denna tid utförs pga barnet inte är friskt nog att överleva en längre tid efter förlossningen (eller alls). Detta med att barnen kippar efter andan är tydligen något som förekommer rätt sällan och det är då reflexer som styr detta (ingen vilja att leva som många tycks tro).
    Reflexerna kan fungera utmärkt även om barnet saknar delar av hjärnan eller har någon annan svår missbildning

  • Det tar tid
    Finne84 skrev 2017-08-29 15:01:15 följande:

    Ja! för det är en människa som sprattlar och kvider där, och som de som utför aborterna kommer minnas för resten av sina liv och drömma mardrömmar om.
    Jag försvarar inte aborträtten, men om man nu måste göra abort, då tycker jag att det ska göras så tidigt som möjligt, inte i vecka 21 och 22!!! är barnet så friskt att det kan pipa och kippa efter andan då det kommer ut, så börjar jag tvivla på att det hade varit sjukt till att börja med.
    I v 21 och 22 så har de nervtrådar, hår, naglar och kan svälja fostervatten och hicka.
    Den människan som mördades hade kunnat bli vad som helst, som Svenska samhället behöver om 20-30 år. Folk har bara ändrat ordet människa till "foster" för att det ska bli mer försvarsbart att utföra aborter.
    Det finns ingen annan människa i hela världen, som kommer vara precis som den människan som togs bort.

    www.varldenidag.se/nyheter/foster-lever-vid-aborter/cbbket!KaaqivPJQqJ3R4qQqkyuIQ/

    blogg.mama.nu/elaineeksvard/2017/07/05/ratt-att-gora-abort-men-ratt-att-fa-veta-de-psykiska-konsekvenserna/comment-page-1/


    Att fostret/barnet kippar efter andan behöver tyvärr inte betyda att hen kan eller kommer att leva särskilt länge därefter. Jag ser inte sena aborter som någonting positivt, men förstår att det kan finnas anledningar bakom dem som jag som person inte är tillräckligt insatt för att avgöra. Mao, det är inte så enkelt som att man är för eller emot liv, utan frågan är väsentligt mer komplicerad.

    Sen, om vi faktiskt ska vara ärliga, så är varje barn eller foster både en möjlighet till en produktivt liv och en möjlighet till ett destruktivt liv. Huruvida vi aborterar bort en Jesus eller en Hitler, så att säga, är omöjligt att spekulera i. (Ska vi vara ännu mer pragmatiska så är varje människoliv idag destruktivt, sett till jordens resurser, men det är en annan diskussion)
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?