• Noanda

    Gravida singlar

    Finns det några fler gravida singlar här?

    Jag och det blivande barnets pappa gjorde slut innan vi visste att jag var gravid. Vi hade varit tillsammans till och från i ca 6 månader.

    Vi vill båda ha barn och är bra vänner så graviditeten kom som en glad överraskning ändå. Vi gör detta tillsammans och barnet kommer ha två närvarande föräldrar.

    Jag är 37 år och bor i Stockholm och det är första barnet. Bf 26 mars 2017.

    Det vore roligt att prata med någon annan som är gravid och singel. :)

  • Svar på tråden Gravida singlar
  • adelante

    Älskar att jag inte bara kan skriva ett frågetecken längre, tydligen ???? Kan man inte redigera sina inlägg här?

  • Noanda
    MissisDee skrev 2017-09-04 22:08:28 följande:

    Han vill ha delad ekonomi, vilket jag skulle påstå att han vill ha kontroll över mina pengar


    Jaha han vill att ni ska ha gemensam ekonomi. Jag tänkte delad som det motsatta, att du har dina och han sina så jag missförstod dig.

    För mig skulle det också kännas mest naturligt att ha gemensam ekonomi om man lever ihop och har barn tillsammans men det finns också många familjer som har delad (alltså jag har mina och du dina) så varje familj måste ju hitta den lösningen som är bäst för dem.

    Hoppas ni kan kompromissa och enas om och för barnet i framtiden. :)
  • Noanda
    adelante skrev 2017-09-05 08:47:31 följande:

    Tack Ja det är overkligt ????

    Det är trist. Men det var en invecklad relation så är väl eg inte förvånad. Jag är mest förvånad över att han inte är intresserad av att veta om jag fortfarande är gravid eller inte, tänker att det för egen del hade varit skönt att vara lite förberedd på vad som händer i framtiden. Typ faderskapstest. Men men.

    Du det dåliga samvetet- tell me about it! Men för min del på ett annat sätt "ska jag verkligen behålla ett barn som inte får en pappa" (med anledning av att min pappa var frånvarande) Men jag tänker för din del så hade du ju inte blivit lyckligare av att vara med någon du inte vill vara med och ni kommer antagligen att vara två mycket mer harmoniska föräldrar när det blir så här än om det hade varit på det andra sättet? Det är ju alltid jobbigt att göra någon ledsen men... ja. Du har ju varit ärlig med vad du känner.

    Hahaha jag kände mig gammal när en kompis till mig berättade att kvinnor i Stockholm skaffar barn runt 30, trodde det var mycket högre- tänkte att jag låg väl i fas ????


    Jag tror också att det kommer bli bra när han kommit över mig helt.

    Åh jag förstår att det känns lite ledsamt att han kanske inte kommer vara närvarande i barnets liv men det dåliga samvetet ska egentligen inte du ha utan han. Det är han som lämnar.

    Och man vet inte vad som händer i framtiden. Min kompis blev gravid för några år sedan och den blivande pappan gjorde precis som din - han stack, ville inte ha barn. Efter några månader hade väl chocken lagt sig och han kom tillbaka. I dag har de två barn till och är gifta.

    Det är ju inte omöjligt att ditt ex kan bli en del av barnets liv så småningom. Och blir han inte det så har du ju själv erfarenhet av hur det är att ha en frånvarande pappa så du kan förstå och stötta ditt barn.

    Och viktigast av allt, du finns ju där! :)
  • adelante

    Ja, jag har varit nära många gånger att höra av mig för att höra hur han tänker, men hans uteblivna svar är ju svar nog och det är som du säger, det är han som försvinner. Och man vet aldrig vad framtiden bär med sig, så klart. Jag hoppas för hans skull att han tänker till ordentligt, allt kommer ju i kapp en förr eller senare.

    Anyway, så hur mår du? Har din graviditet varit bra hittills? Och vi var inte många gravida singlar, hänger inte de på familjeliv? ????

  • Ciconiidae
    MissisDee skrev 2017-09-04 22:08:28 följande:

    Han vill ha delad ekonomi, vilket jag skulle påstå att han vill ha kontroll över mina pengar


    Delad ekonomi innebär att ni har separat ekonomi, gemensam ekonomi är när ni har pengarna tillsammans. Ni kanske behöver prata lite ler så ni förstår varandra.

    Ni båda kommer vara barnets föräldrar även om ni är separerade, barnen har rätt till er båda och du kommer inte kunna neka umgänge dem emellan.
  • Ciconiidae

    Hade varit kul med en facebookgrupp för gravida singlar. Jag är med i några fb-grupper för gravida men känner att det inte är riktigt samma för mig. De har alltid en partner som kan hjälpa till med att skruva spjälsängen, handla choklad eller ta hand om de andra barnen. Jag har valt detta själv men hade varit skönt att prata med andra som har lite samma förutsättningar. Hur känner ni?

  • adelante
    Ciconiidae skrev 2017-09-06 17:40:22 följande:

    Hade varit kul med en facebookgrupp för gravida singlar. Jag är med i några fb-grupper för gravida men känner att det inte är riktigt samma för mig. De har alltid en partner som kan hjälpa till med att skruva spjälsängen, handla choklad eller ta hand om de andra barnen. Jag har valt detta själv men hade varit skönt att prata med andra som har lite samma förutsättningar. Hur känner ni?


    Ja verkligen! Jag har inte gått med i några gravid-grupper alls än eftersom jag fortfarande inte berättat för alla, men skönt att kunna dela det med andra i liknande situation. Men det måste ju redan finnas? ????
  • adelante

    ???? älskar mina 4 frågetecken. Kan inte göra något åt dem tyvärr, tror det är något med den här sidan och min mobil ????????????

  • Ciconiidae
    adelante skrev 2017-09-06 20:11:54 följande:

    ???? älskar mina 4 frågetecken. Kan inte göra något åt dem tyvärr, tror det är något med den här sidan och min mobil ????????????


    Emojis blir frågetecken.

    Osäker på om det finns en gravidgrupp för singlar. Sådana grupper är ju hemliga och skapas från ett annat forum många ggr.
  • Crazzy
    MissisDee skrev 2017-09-04 21:49:28 följande:

    Nu har vi ju inget barn från tidigare. Utan detta är vårt första, rättare sagt mitt barn nu.


    Asså förlåt, men jag hoppas verkligen att det här är ett dåligt skämt. Du kan inte lämna någon för en sån skitanledning och sen tro att du har rätt att ta ifrån honom barnet? Han har rätt till hälften av barnets tid, oavsett vad du tycker om honom.

    Till resten av er gravida singlar önskar jag bara lycka till, glöm inte att ta hjälp av vänner och familj när barnet kommer!
  • Ciconiidae
    Crazzy skrev 2017-09-12 19:37:51 följande:

    Asså förlåt, men jag hoppas verkligen att det här är ett dåligt skämt. Du kan inte lämna någon för en sån skitanledning och sen tro att du har rätt att ta ifrån honom barnet? Han har rätt till hälften av barnets tid, oavsett vad du tycker om honom.

    Till resten av er gravida singlar önskar jag bara lycka till, glöm inte att ta hjälp av vänner och familj när barnet kommer!


    Jag misstänker att det är ett troll. Fick inte ihop det där med ekonomin heller. Att han vill ta alla hennes oengar pga delad ekonomi, makes no sense.

    Tack, det är andra barnet som singel så det ska nog gå fint. :). Mamma blir pensionär i samma veva som barnet kommer så jag får säkert en del hjälp. :)
Svar på tråden Gravida singlar