• Analoga

Är skollunchen obligatorisk?

Min dotter har nyligen börjat 7:e klass. Enligt henne är det inte obligatoriskt att ens närvara vid skollunchen; utan det är fritt fram för eleverna att gå ut och äta på en pizzeria t ex. Detta tycker jag är käpprätt åt h-vete. Jag vill inte att min dotter ska äta skräpmat under skoltid, utan äta skolmaten istället. Men hon tyckte inte det var så roligt när hennes två kompisar gick ut och åt på en pizzeria istället igår. Hon hade inga pengar med sig själv så hon blev kvar i skolan. Men grejen är att jag inte vill att hon äter sån mat under skoltid.

Har googlat och googlat och letat och letat hur skollagen ser ut angående skolmåltiderna. Om det fortfarande är obligatoriskt även i högstadiet?

Någon som vet?

• Svar på tråden Är skollunchen obligatorisk?
  • Analoga
    Stårschan skrev 2017-08-24 13:42:50 följande:

Det här är en inställningsfråga hos ditt barn - inte en disciplinfråga för skolan. Många skolor och närbutiker upplever det som ett problem att högstadiebarn kilar till exempelvis ICA på rasterna och köper godis och läsk. De vädjar då till föräldrarna att prata förstånd med sina barn så att de låter bli att handla skräpmat och godis. För det är ju dumt både ur ekonomisk och hälsomässig synpunkt.

Har själv haft X antal sådana här snack med mina tonåringar... Det är inte skolans problem, utan mitt.

Fast varför såna friheter redan från 13 års ålder? De är ju långt ifrån myndiga ens och man kan ju tycka att vi vuxna trots allt har ett ansvar att hålla dem ifrån skräpmat och godis under skoltid, och att de istället äter i skolan alternativt köpen en macka i skolan om de inte tycker om maten. Men att äta utemat....inte underligt att det är problem med överviktiga barn och unga Rynkar på näsan  Att bli överviktig redan som barn/ung bådar inte gott..
  • Duckan

Låg och mellanastadiet så var det väl ingen som hade en tanke på att inte besöka matsalen, men högstadiet och gymnasiet var annorlunda. Ingen koll och inget tvång.

• torrop
    Analoga skrev 2017-08-24 14:40:16 följande:
    Förvisso. Dock är en 13-åring, som i detta fall, fortfarande barn så jag tycker de borde ha obligatorisk närvaro vid lunchen...och hur lätt är det att få en tonåring att hålla med sin förälder? Hon vet såväl att det är både dyrt och ohälsosamt och hennes månadspeng räcker inte till utemat utan att "karvas" på ordentligt...medan då vissa tydligen får pengar istuckna av sina föräldrar då och då.

Man kunde tycka att gymnasiet vore lämpligare att börja med såna här friheter; men man får hoppas att det bara är nyhetens behag så de inte kommer springa och äta ute flera ggr i veckan.
    Det är ju ett ypperligt tillfälle då för er att ha såna diskussioner med ert barn!

Vad andra föräldrar gör "sticker åt dem pengar"...? Det kommer alltid att skilja sig hur mycket pengar barnen har och vad dessa pengar ska användas till. Det är inget ni har med att göra eller behöver ha synpunkter på. 

Man kan tycka lite olika i den här frågan, uppenbarligen. Jag tycker att det är rimligt att en 13-åring börjar ta sånt eget ansvar för både sitt matintag och sin ekonomi, men med vägledning från kloka vuxna. Skolan har tydligen också den uppfattningen. 

Hur lätt det är att få tonåringar att hålla med sin förälder? Ja det varierar nog det med och varierar säkert i perioder också. Det är ju bara att jobba på med sitt föräldraansvar och hålla diskussionen levande.
  • torrop
    Analoga skrev 2017-08-24 14:44:16 följande:
    Fast varför såna friheter redan från 13 års ålder? De är ju långt ifrån myndiga ens och man kan ju tycka att vi vuxna trots allt har ett ansvar att hålla dem ifrån skräpmat och godis under skoltid, och att de istället äter i skolan alternativt köpen en macka i skolan om de inte tycker om maten. Men att äta utemat....inte underligt att det är problem med överviktiga barn och unga Rynkar på näsan  Att bli överviktig redan som barn/ung bådar inte gott..
    Men varför vill du lägga över på skolan att göra det som är ditt föräldraansvar?

Vuxna har ansvar för att se till att barnen serveras bra mat och har kunskap om vad som är bra mat. Sen har barnet sitt ansvar att äta maten.

Och inte sjutton beror övervikt i samhället på att  högstadieungar äter pizza några gånger för att de vill komma ifrån skolan. De vanorna grundläggs långt tidigare ön vid den åldern och påverkas mer av föräldrarnas inställning och matvanor än av friheten att lämna skolområdet. Återigen, ditt föräldraansvar!

Frihet under ansvar och i ökande grad med ökande ålder. Det borgar för självständiga ungdomar som klarar av att ta vettiga beslut. 
  • Fru Ve

Låt henne inte ta med pengar till skolan då så kan hon ju inte äta skräpmat? Hon kanske ska be er om pengar istället när det är något hon vill ha?

• Stårschan
    Analoga skrev 2017-08-24 14:44:16 följande:
    Vadå "redan" vid 13 års ålder? Ansvar måste ju komma successivt, och frihet också. Vi kan inte hålla på och övervaka våra ungdomar dygnets alla timmar om vi vill att de ska växa upp till självständiga och ansvarstagande vuxna.
  • Fru Ve
    Stårschan skrev 2017-08-24 15:08:31 följande:

Vadå "redan" vid 13 års ålder? Ansvar måste ju komma successivt, och frihet också. Vi kan inte hålla på och övervaka våra ungdomar dygnets alla timmar om vi vill att de ska växa upp till självständiga och ansvarstagande vuxna.

Kan hålla med faktiskt. Högstadiet är ju lite av en brytpunkt där många barn får ökad frihet. Tror också att lösa det med samtal och resonemang är rätt. Men annars begränsa pengarna då som jag skrev. Personalen på skolan kan ju inte stå och räkna in att alla går med till maten när barnen går i högstadiet
  • annabellelee

Nej, lunchen är inte obligatorisk. I lågstadiet går man ju i samlad tropp med läraren till matsalen, men på högstadiet har ju varje lärare sina ämneslektioner och sitter inte med och äter med eleverna. Du kan ha åsikter om det men det lär inte ändra sig, för jag känner inte till någon högstadieskola med närvarokrav vid lunchen. 

Så ja, här måste du som förälder gå in och diskutera med ditt barn hur hon ska hantera det. 

• Blomman000
    äldreochklokare skrev 2017-08-24 14:43:43 följande:

På mina barn högstadium fick de i alla fall inte dra iväg hur som helst, de gick i samlad trupp till matsalen. 

Haha seriöst? När var detta?
  • Blomman000
    torrop skrev 2017-08-24 15:04:46 följande:

Men varför vill du lägga över på skolan att göra det som är ditt föräldraansvar?

Vuxna har ansvar för att se till att barnen serveras bra mat och har kunskap om vad som är bra mat. Sen har barnet sitt ansvar att äta maten.

Och inte sjutton beror övervikt i samhället på att  högstadieungar äter pizza några gånger för att de vill komma ifrån skolan. De vanorna grundläggs långt tidigare ön vid den åldern och påverkas mer av föräldrarnas inställning och matvanor än av friheten att lämna skolområdet. Återigen, ditt föräldraansvar!

Frihet under ansvar och i ökande grad med ökande ålder. Det borgar för självständiga ungdomar som klarar av att ta vettiga beslut. 

Kunde inte sagt det bättre själv.
  • Glinda från Oz
    Blomman000 skrev 2017-08-24 15:17:28 följande:

Haha seriöst? När var detta?

1910 i hennes ungdom.
  • torrop
    Glinda från Oz skrev 2017-08-24 15:23:10 följande:
    1910 i hennes ungdom.
    Haha, när kan man egentligen ta ansvar för att äta bra och använda sina pengar klokt.

Har ju flera kollegor på mitt jobb som både äter onyttigt och verkar strössla pengar på dyra uteluncher. (Kanske det började med en pizza på skoltid redan i 7:an.)

Kanske ska be chefen ta lite mer ansvar för oss och gå med oss i samlad tropp till salladsbaren för en nyttig och billig sallad.
Svar på tråden Är skollunchen obligatorisk?