• larssonsyndromet

40+6 igångsättning pga pytteliten bebis

Hej! Gick på överburenhetskontroll idag på Danderyds sjukhus. Där upptäcktes det att bebis endast väger 2600g, fick därför stanna kvar och inväntar nu igångsättning förmodligen imorgon om det finns plats. Det här var verkligen inte vad jag väntat mig och personalen säger att jag inte ska oroa mig. Det här verkar dock vara ett ovanligt problem så jag undrar om det finns fler som har råkat ut för samma eller om nån kan bidra med erfarenheter/tankar?

• Svar på tråden 40+6 igångsättning pga pytteliten bebis
  • larssonsyndromet

Oj, lite blandade upplevelser vad det verkar. Själva vikten i sig är väl inget att oroa sig över tänker jag, särskilt inte om det hade varit typ v.36. Det som känns lite jobbigt är att jag är så långt gången och ändå har hen inte lagt på sig, det tyder ju på att något har blivit lite knasigt med näringen. Men det känns ändå hoppfullt :)

• Fiansess

Min första vägde 2.7 fullgången, hade inte gjort tul utan det kom lite oväntat. Men hon hade inga problem utan kom igång med amningen direkt. Lite kall, så mycket kläder eller hud mot hud - slapp vattenmadrass! Åkte hem efter 2.5 dygn på BB.

Stort lycka till imorgon!! Snart har du guldklimpen hos dig <3

• cosinus
    larssonsyndromet skrev 2017-08-25 21:21:21 följande:

Oj, lite blandade upplevelser vad det verkar. Själva vikten i sig är väl inget att oroa sig över tänker jag, särskilt inte om det hade varit typ v.36. Det som känns lite jobbigt är att jag är så långt gången och ändå har hen inte lagt på sig, det tyder ju på att något har blivit lite knasigt med näringen. Men det känns ändå hoppfullt :)

Nä vikten säger inte allt.

Min som vägde 2,5 mådde alltså toppen och där gjordes flödesmätningar flera ggr i veckan för att se att allt såg ok ut. Han var bara 45 cm lång och såg i kroppen ut som storasyster som vägt 3100, bara mindre.

Storebror tillväxtkollades 2 veckor innan födsel (eller om det t o m var 3, minns inte) han beräknades då till 2,7 kg och en helt normal slutvikt. Han föddes på bf och vägde 2,7 kg till 49 cm. Extremt mager, kunde inte alls hålla blodsockret och fick ligga ett dygn med sockerdropp och sen ytterligare 5 dagar på neo. Hade otroligt svårt att börja öka i vikt och fick vägas två ggr i veckan på BVC första månaden då han bara ökade 80 gram i veckan. Han såg för eländig ut, inget hull utan man såg musklerna i armar och ben och rumpan var helt platt. Sen efter 5-6 veckor small det bara till och aptit och ork kom igång.
  • MissHelene

Nu vill jag höra hur d gått för dig :) lycka till om det inte redan är klart dvs ;)

• Annawdn

När jag var i v. 37 fick vi gå på tul för att magen inte hade växt på två veckor och dom var oroliga för att hon inte fick tillräckligt med näring och isåfall skulle jag bli igångsatt. Dom uppskattade att hon vägde 3kg och allt såg fint ut, hon låg långt ner och det påverkade magens mått. Tre veckor senare exakt föddes hon (v. 40 + 3) och vägde då 2,7kg. Hon var liten och tunn men fullt frisk. Vi stannade på BB två dygn för att se att amningen kom igång och det var lite kämpigt först med greppet osv men hon fick till det och skulle då matas var tredje timme. I början kunde hon ligga och suga i 2 - 4 timmar åt gången! Hon ökade jätte fint i vikt och vid 2 mån hade hon gått upp 2kg och 8cm på längden. Vi visste hela tiden att hon var liten, vi är inga långa föräldrar och min mage var liten hela graviditeten så det var inte någon chock. Nu har hon passerat 10 mån och är fortfarande liten och ökar inte lika mycket i vikt men vi har det kämpigt med att få i henne vanlig mat men dom säger att det kommer. Ingen är orolig för hon är jätte pigg och har massa energi. Hon var tidig med att stå upp och varit snabb i utvecklingen så hennes storlek har inte påverkat något av det.

• Stellan11

Fick börja med tul redan v30 med pojken då sf-måttet inte ökade något. Sista ul innan förlossningen beräknades han till 2600g. Han föddes ett par dagar senare i 39+4 och vägde 3138 å var hur pigg och hungrig som hellst :) navelsträngen visade sig vara väldigt tunn och ovanligt kort men han lyckades få de han behövde ändå :)

• larssonsyndromet

Hej alla, nu orkar jag äntligen skriva ned hur det har gått.
    Som många har påpekat är vikten inte så lätt att mäta i magen och mycket riktigt; En frisk, stark tjej på hela 3200 och 50cm föddes 27/8 05:47. Lite drygt 500g fel alltså.

Sattes igång med första dosen cytotec 12:00 och fick sedan varannan timme. Kl. 22 startade värkarna och fick då min 6:e och sista dos cytotek. Vattnet gick 00:25. Hade sjukt ont från 02 och bad om epidural. Narkosläkaren kom 03:00 och då hade jag på den timman öppnat mig från 6cm till 10. Aj. Sov 45min efter epidural. Krystvärkar från 04:35, lillan född 05:47. Krystningen tog såpass lång tid då perineum var väldigt stramt och tillslut beslutade att de att klippa en cm så att jag inte skulle brista okontrollerat och även för att få ut henne som hade hamnat lite snett.

Sammantaget gick allt bra och jag är väldigt nöjd med personal och upplevelse även om det såklart var smärtsamt, och lite tråkigt med stygnen.

Amningen funkar inte (än) men vi har fått bra hjälp och en plan och ska kämpa på hemma från ikväll. Hon har gått ned till under 3000g, men tydligen är det okej att åka hem ändå så vi gör det och ger ersättning tills mjölken kommer igång.

Stort tack för ert stöd!

• Vickan I

Grattis till lilltjejen och vad roligt höra att allt gått bra. Nä som sagt, det är svårt att uppskatta vikten i magen. Min första räknade dem också skulle vara lite mindre. Låg minus 20-någonting. Men han föddes åtta dagar innan bf och vägde då 3020. Håller tummarna för amningen, men kom ihåg att det blir perfekta barn även av dem som inte ammats! Ni båda ska må bra i kämpandet!

• Zindel

Min kille "var så liten" vid alla TUL mättes till att väga 2800gram på sista. Blev igångsatt och ut kom en klump på 3530gram 2 dagar senare.

• MissHelene

Stort Grattis till tösen!! Och hoppas du läker ihop snabbt och att amningen kommit igång :)

Svar på tråden 40+6 igångsättning pga pytteliten bebis