• Anonym (vill inte ha jobb)

När börjar arbetsförmedlingen ställa krav?

Jag slutar min föräldraledighet snart och vill vara hemma längre. Har inte varit arbetslös tidigare men slutade på ett projektjobb just när jag blev föräldraledig. Jag är med i en a-kassa så borde få okej arbetslöshetsersättning.

Finns något som hindrar att jag bara är arbetslös i ett par månader och inte söker några jobb? Hur fort börjar de kräva att man söker jobb?

Det finns jobb som jag definitivt skulle få om jag sökte men det är pendling en bit till/från jobb så barnet skulle få långa förskoletider och hon är för liten för det.

Hur fort är första mötet på arbetsförmedlingen där man måste redovisa sökta jobb?

• Svar på tråden När börjar arbetsförmedlingen ställa krav?
  • nevermind

Vill du inte jobba ska du väl för f*n inte ha nån a-kassa?!?!

Och så gnäller folk på invandrarna...

• Anonym (A)

En möjlighet om du har föräldradagar kvar är ju att du arbetar deltid och fyller ut dagarna med föräldrapenning på deltid, för att skydda SGI.

Är det ett yrke med brist på personal borde ju också arbetsgivarna ställa upp på deltidsarbete eller distansarbete visa tider om det är vad som krävs för att du ska jobba hos dem.

• Anonym (A)

En möjlighet om du har föräldradagar kvar är ju att du arbetar deltid och fyller ut dagarna med föräldrapenning på deltid, för att skydda SGI.

Är det ett yrke med brist på personal borde ju också arbetsgivarna ställa upp på deltidsarbete eller distansarbete visa tider om det är vad som krävs för att du ska jobba hos dem.

• Anonym (asdf)
    Anonym (vill inte ha jobb) skrev 2017-08-25 22:19:43 följande:
    Jag kan inte göra det pga det jobb jag har. Vet att de flesta jobb kan men inte mitt. Många i branschen klagar på det. De flesta har partners som täcker upp.
    Jag kan köpa det om du är pilot på långresor, eller jobbar på fartyg, tåg eller liknande. I andra fall borde du kunna jobba färre dagar i veckan, istället för att gå hem tidigare, om det inte är möjligt.

Men, kort sagt... man har inte rätt till a-kassa om man inte söker jobb varje månad.
  • Annita
    Anonym (olika barn) skrev 2017-08-25 21:46:25 följande:

Beror på.

Nu var detta rätt många år sen men när jag var utan jobb så blev man som högutbildad lämnad helt åt sig själv, min kompis däremot som bara hade gymnasium, hade skadat sin rygg på ett tungt arbete och var deprimerad pinade AF nästan livet ur.

Vi som har investerat mer i utbildning förutsätts väl vilja använda den till nåt antar jag och kanske har vi lite mer egendriv.

Fortfarande tycker jag att min kompis fick rätt skamlig behandling av AF.

Nu fyller man i direkt på nätet vilka jobb man sökt eller vilka andra ansträngningar man gjort för att få arbete. Det gör man från dag ett, och det ska in varje månad. Utöver det kan man bli anvisad - och det ska också med i månadsrapporten om man sökt anvisat jobb eller inte.

Skulle råda TS att hitta andra lösningar än a-kassa. Om bebis är för liten för förskolan har familjen kanske fördelat dagarna lite knasigt..? Det borde finnas garantidagar kvar..?
  • Carambolan

Det brukar förresten vara ett grundkrav att man har ordnad barnomsorg, annars kan man inte få a-kassa. Ni behöver alltså antingen förskola eller så måste din partner vara föräldraledig.

• Anonym (ett år)

Du går till en läkare gnäller, kommer med ett intyg och om du har tur så är kraven puts väck några månader sedan gör du om den prociduren, ett par gånger tills du får mindre vassa intyg..  Då börjar du "lite" smått med nått nonsens som är bra för rutinerna eller dylikt sedan trappar dom upp sakta, du kör på med näbbar och klor dom drar ner på din låssas syssla tillslut är din förhandling slut och du får börja jobba. skulle säga ett år slipper du jobba men du får ligga i med läkarintyg fördröjnig osv. lättare att bara jobba.

• Anonym (yg)

Du ska söka lämpliga jobb. Jag tror inte du behöver oroa dig över ett par månader. Sök jobb men ta inget du inte vill. Men hur går det att säga upp sig, har du inte karens på tre månader då? Eller tog projektet slut?

• Anonym (yg)

Du måste förresten aktivitetsrapportera varje månad ifall du inte kände till det. Där fyller du i vad du gjort för att kunna få jobb.

• Anonym (Po)

TS vad är din plan? Din föräldraledighet är slut och först nu kommer du på att barnet är för litet för att gå på förskola. Sen vill du använda a-kassan som en förlängd föräldraledighet. Även om det skulle fungera några månader, vad ska du göra sen?

Jobben du kan få är på långa pendlingsavstånd och kan inte skötas hemifrån. Men detta kommer ju inte ändras? Varken nu eller senare. Om du tror att ett jobb som till stor del kan kan skötas hemifrån gör ert liv lättare, varför inte satsa på ett sådant direkt?

• Kusin Krakel

Som andra skriver måste barnomsorg anges i ansökan. Det måste ju inte vara förskola/fritids utan kan vara en släkting eller liknande.

Rimligtvis borde du kunna ange att du bara söker jobb på deltid och då bara få ersättning för det. Krav på att jobba hemifrån kan man dock inte ställa. Om du anger det som skäl till att du tackat nej till jobb/inte sökt jobb kommer du med största sannolikhet bli avstängd från akassan en period.

Man kan få tillfälligt undantag när det gäller att söka jobb långt hemifrån pga av situation kring barn. Så det skulle du kunna ansöka om vid din första träff med handläggare. Men det gäller bara under en kortare period medan man ska lösa situationen. I ditt fall att hitta en rimlig lösning kring barnomsorg för ditt äldre barn.Men aspekten kring barnet tycker jag att du ska lyfta med handläggaren, men du kan aldrig få ersättning på heltid om du ej söker heltidsjobb. Så om det är ok att du enbart söker deltidsjobb kommer du att få ersättning motsvarande deltid.

OCH KRAVEN STÄLLS naturligtvis från början. Om du inte följer din handlingsplan (som för en person som bedöms kunna fixa jobb på egen hand i normalfallet innebär att söka visst antal jobb/skriva visst antal spontanansökningar per månad).

• Anonym (jag)
    Anonym (yg) skrev 2017-08-26 05:32:12 följande:

Du ska söka lämpliga jobb. Jag tror inte du behöver oroa dig över ett par månader. Sök jobb men ta inget du inte vill. Men hur går det att säga upp sig, har du inte karens på tre månader då? Eller tog projektet slut?

Ams kan ringa och kolla varför en person inte fått ett visst jobb som denne är lämpad för. Om TS har otur så ringer de just på det som hon sagt nej till = rapport till a-kassan = avstängning om TS inte har en extremt bra förklaring till varför hon sa nej.
    En vän till mig slapp avstängning då hon sa nej till ett jobb pga att chefen/ägaren nästan alltid hade sin hund med på jobbet och hon är superallergisk. Hon frågade om han kunde tänka sig att inte ha med den och det sa han att han måste de dagar hans fru jobbade borta. Men så många andra anledningar kan jag inte tänka mig är ok för att tacka nej till jobb.

• nevermind
    Anonym (jag) skrev 2017-08-26 07:07:02 följande:
    Ams kan ringa och kolla varför en person inte fått ett visst jobb som denne är lämpad för. Om TS har otur så ringer de just på det som hon sagt nej till = rapport till a-kassan = avstängning om TS inte har en extremt bra förklaring till varför hon sa nej.
    En vän till mig slapp avstängning då hon sa nej till ett jobb pga att chefen/ägaren nästan alltid hade sin hund med på jobbet och hon är superallergisk. Hon frågade om han kunde tänka sig att inte ha med den och det sa han att han måste de dagar hans fru jobbade borta. Men så många andra anledningar kan jag inte tänka mig är ok för att tacka nej till jobb.

Jag råkade ut för en sån koll. Eller, de kollade att jag verkligen var på intervjuerna. Det var två jobb jag sökt som var lite konstigt att jag inte fick.
Svar på tråden När börjar arbetsförmedlingen ställa krav?