• Anonym (Emma)

Råkat göra en "turist"gravid

Min bekant (svensk medborgare )har gjort en kvinna gravid,hon är från Asien.Dom bor ihop.Måste han betala för förlossningen/sjukvården?Eller ska vi betala för detta?Kvinnan är papperslös här.

• Svar på tråden Råkat göra en "turist"gravid
  • Anonym (Mingla)
    Platysma skrev 2017-08-27 20:04:06 följande:

Alla har rätt till akut sjukvård, och själva förlossningen bör ingå i begreppet akut sjukvård. Här finns en fråga om detta rörande en asylsökande kvinna: lawline.se/answers/10211

Ultraljud / besök innan har jag inte koll på, men det är ju nåt de kan ringa och fråga om.

När barnet är fött är barnet svenskt genom släktbandet till fadern förutsatt att han är medborgare, så all eftervård ingår självklart i det. Mamman har då också anknytning till barnet som är beroende av sina föräldrar så hon har så vitt jag vet ett bra case för sin uppehållsansökan.

Faktum är att fostret räknas som en egen människa långt innan det är dags för själva förlossningen. En svensk medborgare/människa dessutom. Så sjukvården är givetvis skyldiga att hjälpa barnet ur den akuta situation som en förlossning är/riskerar att bli. De kan alltså inte neka över huvud taget efter vecka 23, logiskt och rätt. Det barnet har rättigheter precis som andra.
  • Anonym (gertrud)
    Anonym (Emma) skrev 2017-08-28 17:17:09 följande:

Exakt,det är kvinnan dom behöver sjukvård (förlossning här,inte mannen.Dessutom måste han väl styrka att han pappa till barnet,dom är inte gifta och hon har inte personnummer här)

Det blir enklare om de är gifta. Om inte annat så blir han automatiskt barnets juridiska far samt vårdnadshavare om han är gift med henne. Det underlättar ju barnets status.
  • Anonym (El)

Saknar hon visum eller UT så saknar hon laglig rätt att vistas i Sverige, och det gör att hon betraktas som en irreguljär invandrare eller papperslös. Därigenom har hon rätt till gratis vård under graviditeten oavsett vem som är pappan. Står klart och tydligt på 1177.

• Anonym (Emma)
    Anonym (El) skrev 2017-09-01 11:53:03 följande:

Saknar hon visum eller UT så saknar hon laglig rätt att vistas i Sverige, och det gör att hon betraktas som en irreguljär invandrare eller papperslös. Därigenom har hon rätt till gratis vård under graviditeten oavsett vem som är pappan. Står klart och tydligt på 1177.

Då ska man inte ha pass kvar.De började sin relation med graviditetet och nu vill de att allt ska vara gratis.Smart.
  • Anonym (nja 2)
    Anonym (Mingla) skrev 2017-09-01 11:18:23 följande:

Faktum är att fostret räknas som en egen människa långt innan det är dags för själva förlossningen. En svensk medborgare/människa dessutom. Så sjukvården är givetvis skyldiga att hjälpa barnet ur den akuta situation som en förlossning är/riskerar att bli. De kan alltså inte neka över huvud taget efter vecka 23, logiskt och rätt. Det barnet har rättigheter precis som andra.

Vid en förlossning är det kvinnan som får vård, inte barnet. Ibland behöver barnläkare kopplas in och då är det lite annorlunda, men i de flesta fall handlar det enbart om huruvida mamman har rätt till gratis vård eller inte. Oavsett vilket medborgarskap barnet har.
  • Anonym (Mingla)
    Anonym (nja 2) skrev 2017-09-01 13:54:15 följande:

Vid en förlossning är det kvinnan som får vård, inte barnet. Ibland behöver barnläkare kopplas in och då är det lite annorlunda, men i de flesta fall handlar det enbart om huruvida mamman har rätt till gratis vård eller inte. Oavsett vilket medborgarskap barnet har.

Nej. Om man skadar eller tillåter skada genom utebliven vård har man begått ett brott. Ett foster räknas som människa efter vecka 23 i graviditeten. Därför får man inte abortera, neka vård eller skada barnet efter den veckan.
  • Anonym (nja 2)
    Anonym (Mingla) skrev 2017-09-01 14:02:48 följande:

Nej. Om man skadar eller tillåter skada genom utebliven vård har man begått ett brott. Ett foster räknas som människa efter vecka 23 i graviditeten. Därför får man inte abortera, neka vård eller skada barnet efter den veckan.

Men nu är det de facto så att det räknas som om mamman är patienten vid en förlossning, inte barnet. Du pratar om sjukvård för barn och aborträtt, vilket är något helt annat än förlossningsvård. Har mamman rätt till gratis sjukvård blir förlossningen gratis. Har mamman inte rätt till gratis sjukvård kostar förlossningen pengar. Oavsett pappans nationalitet.
  • Anonym (nja 2)
    Anonym (Mingla) skrev 2017-09-01 14:02:48 följande:

Ingen kommer någonsin neka mamman eller barnet vård. Frågan är bara hur mycket mamman behöver betala.
  • Anonym (Mingla)
    Anonym (nja 2) skrev 2017-09-01 14:25:08 följande:

Ingen kommer någonsin neka mamman eller barnet vård. Frågan är bara hur mycket mamman behöver betala.

Saken är den att barnet är svenskt. Det enda de behöver göra för att göra barnet svenskt är att han skriver på faderskapserkännande efter vecka 23.
  • Anonym (nja 2)
    Anonym (Mingla) skrev 2017-09-01 14:50:55 följande:

Saken är den att barnet är svenskt. Det enda de behöver göra för att göra barnet svenskt är att han skriver på faderskapserkännande efter vecka 23.

Det spelar ingen roll. Frågan är om mamman har rätt till gratis sjukvård eller inte. Det är så systemet fungerar.
  • Anonym (Mingla)
    Anonym (nja 2) skrev 2017-09-01 14:57:18 följande:

Det spelar ingen roll. Frågan är om mamman har rätt till gratis sjukvård eller inte. Det är så systemet fungerar.

Vad har du för position inom medicin eller juridik som är så tvärsäker?
  • Anonym (nja 2)
    Anonym (Mingla) skrev 2017-09-01 15:01:25 följande:

Vad har du för position inom medicin eller juridik som är så tvärsäker?

Jag är läkare.
  • Anonym (SFS 2013:407)

Hon får gratis mödravård och förlossningsvård enligt SFS 2013:407 lagen.nu/2013:407

Det fick min fru som är utomeuropé och vistades här så kallat "papperslöst" när vi väntade och fick vårt första barn.

• Anonym (El)
    Anonym (Emma) skrev 2017-09-01 12:54:04 följande:

Då ska man inte ha pass kvar.De började sin relation med graviditetet och nu vill de att allt ska vara gratis.Smart.

Pass har inget att göra med att vara en irreguljär invandrare, utan det handlar bara on hennes rätt att vistas i Sverige. Det är bara nåt du missförstått utifrån ordet. Du låter dessutom skadeglad och rätt illvillig. Om du varit mindre illvillig hade du kunnat tipsa om att kontakta läkare i världen för hjälp och råd.
  • Anonym (El)
    Anonym (SFS 2013:407) skrev 2017-09-01 15:22:14 följande:

Hon får gratis mödravård och förlossningsvård enligt SFS 2013:407 lagen.nu/2013:407

Det fick min fru som är utomeuropé och vistades här så kallat "papperslöst" när vi väntade och fick vårt första barn.

Helt rätt!
  • Anonym (Mingla)
    Anonym (nja 2) skrev 2017-09-01 15:13:27 följande:

Jag är läkare.

Då borde du väl veta att vård av gravida är vård av två personer? Allt man gör med den ena påverkar den andra. Skulle sjukhuset försöka neka vård kanske de handlar rätt enligt sina egna rutiner men inte enligt lagen. Jag kan inte tänka mig annat än att en rättslig prövning skulle ge vårdavdelningen på skallen.
  • Anonym (Emma)

Så vemsomhelst kan komma till Sverige för att föda barn gratis?Det finns säkert många som vill göra det.

• Anonym (nja 2)
    Anonym (Mingla) skrev 2017-09-01 16:38:29 följande:
    Då borde du väl veta att vård av gravida är vård av två personer? Allt man gör med den ena påverkar den andra. Skulle sjukhuset försöka neka vård kanske de handlar rätt enligt sina egna rutiner men inte enligt lagen. Jag kan inte tänka mig annat än att en rättslig prövning skulle ge vårdavdelningen på skallen.
    Ingen har sagt att något sjukhus kommer försöka neka vård. Det handlar bara om huruvida det blir dyrt för mamman eller inte.
Svar på tråden Råkat göra en "turist"gravid